Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Britten gaan meer rekening houden met fietsers' artikel in Trouw - Forum Wereldfietser

'Britten gaan meer rekening houden met fietsers' artikel in Trouw

bron: https://www.trouw.nl/home/britten-wille ... FULMz15zMu

in Trouw een artikel over hoe de Britten proberen meer rekening te houden met fietsers. klinkt goed.
je ziet in meerdere steden en buitenlanden dat men de fiets als vervoersmiddel 'omarmt'. en je ziet dan direct hoe veel er qua inrichting/voorzieningen, regels, gedrag en een stukje cultuur nodig is om dat goed te laten verlopen. daar doet me dit aan denken. :D

de foto bij het artikel toont een SUV waar een meneer in pak is uitgestapt en daarnaast een fiets, die wat verfrommeld op de stoep ligt...

tekst:
kop: Britten willen fietsers niet langer met openslaande autodeuren lanceren
18 oktober 2018

Toen de Britse staatssecretaris van transport, Chris Grayling nog maar koud drie maanden was benoemd kwam hij terecht op een nogal genant filmpje.

Een fietser in het centrum van Londen legde op 12 oktober 2016 vast hoe Grayling zonder te kijken uit een auto stapte. Een achteropkomende fietser kon de deur niet meer ontwijken en koppeltjedook over de autodeur en zijn eigen fietsstuur.

De fietser in kwestie droeg gelukkig een helm en overleefde de klap, maar dat was bij 101 andere fietsers in 2017 niet het geval.

Daarom kondigt de Britse minister van verkeer nieuwe verkeersregels aan, die moeten voorkomen dat er onder fietsers en voetgangers onnodige doden vallen. Daarin zal vooral worden benadrukt dat alle weggebruikers rekening met elkaar moeten houden, zeker als ze vlak langs elkaar rijden.

In het persbericht meldt de Britse regering staat ook hoe de minister die tips voor zich ziet. Hij wil bijvoorbeeld, schrijft hij, de ‘Nederlandse reiking’ bij de Engelse automobilist introduceren, ‘the Dutch reach’. Volgens minister Jesse Norman namelijk gebruiken Nederlanders bij het openen van hun portieren de ‘verste hand’, dus de hand die juist niet naast dat portier zit. “Dit dwingt chauffeurs om over hun schouder te kijken naar het aankomende verkeer”, schrijft Norman.

Het is het resultaat van acht maanden lobbywerk door actiegroep ‘Cycling UK’, die aan het begin van dit jaar begon met een pleidooi voor de ‘Dutch reach’. “Nederlandse kinderen leren op school en van hun ouders dat ze op deze manier hun autoportier moeten openen”, wist Cycling UK te melden.
Ik probeer altijd voldoende afstand te houden van geparkeerde auto's, ook als dat betekent dat ik naast de fietsstrook fiets in plaats van er op. Ik verheug me op de dag dat ik aan meneer de rechter mag verklaren dat ik mijn eigen veiligheid belangrijker vindt dan het stomme idee van de gemeente om een smalle fietsstrook vlak langs geparkeerde auto's te laten lopen.

Ik kan iedereen aanraden de scherpe punt van een openslaande autodeur eens goed te bekijken.
De Britten hebben al een wet die automobilisten voorschrijft een minimale inhaalafstand aan te houden. Een aantal politiedistricten zijn zelfs campagnes rond deze wet gestart. In Nederland hebben we die wet niet eens, laat staan de campagnes.
Ivo Miesen schreef:
vr 19 okt, 2018 09:36
De Britten hebben al een wet die automobilisten voorschrijft een minimale inhaalafstand aan te houden. Een aantal politiedistricten zijn zelfs campagnes rond deze wet gestart. In Nederland hebben we die wet niet eens, laat staan de campagnes.
In Nederland ben je er als fietser aan gewend geraakt, maar als je een paar weken in Frankrijk of Spanje rondfietst, waar een minimale inhaalafstand van 1 of zelfs 1,5 meter geldt, en daar opeens tot je schrik, verbijstering of ontzetting rakelings wordt gepasseerd, dan gaat het negen van de tien keer om een Nederlandse auto.
hoogframe schreef:
vr 19 okt, 2018 08:18
bron: https://www.trouw.nl/home/britten-wille ... FULMz15zMu
[ongeval met openslaande autodeur] De fietser in kwestie droeg gelukkig een helm en overleefde de klap, maar dat was bij 101 andere fietsers in 2017 niet het geval.
Dit suggereert dat 101 fietsers in 2017 in GB stierven aan botsingen met opengaande autoportieren, maar een vluchtige Google lijkt op te leveren dat het bij dit getal gaat om, zogezegd, welke klap dan ook en dus om het totale aantal dode fietsers. Dat is ongeveer de helft van het aantal dodelijk verongelukte fietsers in Nederland. Hoeveel zou er in Groot-Brittannië gefietst worden tov. Nederland?
Het is het resultaat van acht maanden lobbywerk door actiegroep ‘Cycling UK’, die aan het begin van dit jaar begon met een pleidooi voor de ‘Dutch reach’. “Nederlandse kinderen leren op school en van hun ouders dat ze op deze manier hun autoportier moeten openen”, wist Cycling UK te melden.
Altijd fijn om als goed voorbeeld gezien te worden. :) Ik leerde dit tijdens mijn autorijlessen. Ik heb, fietsend door Nederlandse steden, sterk de indruk dat lang niet iedereen les heeft gehad bij mijn instructeur en kennelijk heeft men dan ook niet goed geluisterd op school of naar de ouders.

Carl
Carl schreef:
vr 19 okt, 2018 11:03
Dit suggereert dat 101 fietsers in 2017 in GB stierven aan botsingen met opengaande autoportieren, maar een vluchtige Google lijkt op te leveren dat het bij dit getal gaat om, zogezegd, welke klap dan ook en dus om het totale aantal dode fietsers. Dat is ongeveer de helft van het aantal dodelijk verongelukte fietsers in Nederland. Hoeveel zou er in Groot-Brittannië gefietst worden tov. Nederland?
Zie het plaatje. In de UK wordt dus minder dan 11x zo weinig gefietst als bij ons. Niet gek dat het aantal doden dan meevalt. Eenmaal op de fiets is het wel 2x zo link volgens het plaatje, maar in vergelijking met andere landen valt het mee.
Afbeelding
Plaatje met dank aan Kees
Dus de enige bestemming waar je niet inlevert op veiligheid is Denemarken? Maar goed, de meeste fietsers kiezen eerst een interessante bestemming en kijken daarna pas naar de veiligheid lol
captain_fabulous schreef:
vr 19 okt, 2018 13:43
Dus de enige bestemming waar je niet inlevert op veiligheid is Denemarken?
Jein!
Bedenk dat deze gegevens betrekking hebben op alle fietsers, niet alleen op vkantiefietsers.
De gemiddelde vakantiefietser zit qua vrijwel alle achterliggende data als leeftijd, momentkeuze, routekeuze, ervaring etc. ver buiten het gemiddelde van de gemiddelde fietsdode.
Gemiddeld dan :wink: , waarmee ik maar wil aangeven hoe gevaarlijk statistiek wordt als nuttige raad uit statistieken wilt halen.
Maar dat je in Nederland en Denemarken best behoorlijk beilig kunt fietsen kun jer er wel uit halen, maar is niet verbazingwekkend. Ook dat ze in België een probleem hebben laten ontstaan is (mij) wel duidelijk.
Wat je er ook uit kunt halen is het feit dat er een heleboel landen in het plaatje ontbreken; aan je water kun je dan wel aanvoelen dat je daar niet per definitie veiliger bent.
Ivo Miesen schreef:
In België moeten men als gemotoriseerd voertuig minimaal 1 meter afstand houden bij het inhalen van een fietser. Spijtig genoeg heeft men bij de politie nog niet het lef daarop te controleren of bij de politici het lef om er voor te zorgen dat er daarop gecontroleerd wordt.

Als ik mij niet vergis is de voorgeschreven afstand in GB 1,5 meter. Maar zeker weet ik dat niet.

Overigens is die 1 meter afstand ook van toepassing als de fietsers op het fietspad rijden. Dat is relevant omdat men in België nog steeds heel veel erg smalle fietspaden heeft die zonder enige bufferruimte naast een rijstrook liggen;

Renaat
Ik fiets nu 8 dagen in Duitsland. Met name de steden zijn enorm gevaarlijk voor fietsers. Op veel plekken ligt er een gecombineerd fiets-/voetpad, met er direct naast schuin of zelfs haaks geplaatste parkeerplaatsen, waar bijna alle auto's vooruit ingereden zijn. Het lijkt bijna onmogelijk om met de auto achteruit te rijden zonder de toevallig passerende fietser of voetganger te raken.

Grusse aus PKW Land.
Revanho schreef:
vr 19 okt, 2018 18:33
Ivo Miesen schreef:
In België moeten men als gemotoriseerd voertuig minimaal 1 meter afstand houden bij het inhalen van een fietser. Spijtig genoeg heeft men bij de politie nog niet het lef daarop te controleren of bij de politici het lef om er voor te zorgen dat er daarop gecontroleerd wordt.

Als ik mij niet vergis is de voorgeschreven afstand in GB 1,5 meter. Maar zeker weet ik dat niet.

Overigens is die 1 meter afstand ook van toepassing als de fietsers op het fietspad rijden. Dat is relevant omdat men in België nog steeds heel veel erg smalle fietspaden heeft die zonder enige bufferruimte naast een rijstrook liggen;

Renaat
Weet je toevallig welk artikel van de Belgische wet dit is?
willem.m schreef:
vr 19 okt, 2018 18:48
Ik fiets nu 8 dagen in Duitsland. Met name de steden zijn enorm gevaarlijk voor fietsers. Op veel plekken ligt er een gecombineerd fiets-/voetpad, met er direct naast schuin of zelfs haaks geplaatste parkeerplaatsen, waar bijna alle auto's vooruit ingereden zijn. Het lijkt bijna onmogelijk om met de auto achteruit te rijden zonder de toevallig passerende fietser of voetganger te raken.

Grusse aus PKW Land.
Zijn dit dan wel echte fietspaden? In Duitsland zijn veel paden die uitzien als fietspaden maar niet verplicht zijn. Daarnaast heel veel paden met een fietspadbord die niet voldoen aan de wettelijke normen voor een fietspad. De wegbeheerders verliezen aan de lopende band rechtzaken in Duitsland hierover.
Ivo Miesen schreef:
vr 19 okt, 2018 20:50
willem.m schreef:

Grusse aus PKW Land.
Zijn dit dan wel echte fietspaden? In Duitsland zijn veel paden die uitzien als fietspaden maar niet verplicht zijn. Daarnaast heel veel paden met een fietspadbord die niet voldoen aan de wettelijke normen voor een fietspad. De wegbeheerders verliezen aan de lopende band rechtzaken in Duitsland hierover.
Ik twijfel hier inderdaad voortdurend over. En dat heb ik in NL nooit. Ongelooflijk dat zo'n rijk land zulke sneue fietspaden (of wat daarvoor moet doorgaan) heeft. Overigens zijn er buiten de steden best veel prima fietsroutes.

Zo, sorry voor dit offtopicgeleuter :?
Ivo Miesen schreef:
willem.m schreef:

Grusse aus PKW Land.
Haha, dat zal hier niet gebeuren want hier noemt men steeds meer (hoofd)fietspaden gewoon voetpad met onderbord "fietsen toegestaan". Dan is men van alle gezeur af.
Leon schreef:
vr 19 okt, 2018 21:19
Ivo Miesen schreef:
willem.m schreef:

Grusse aus PKW Land.
Haha, dat zal hier niet gebeuren want hier noemt men steeds meer (hoofd)fietspaden gewoon voetpad met onderbord "fietsen toegestaan". Dan is men van alle gezeur af.
Dan mag je wel op de weg fietsen. Levert je dan problemen op met de Telegraaf/Bild lezende automobilist die iedereen behalve zichzelf van zijn heilige stukje asfalt wil verbannen.
Het grote verschil met de rest van Europa is dat met name in DK en NL er wel is nagedacht over het uit elkaar houden van fietsers en automobilisten, zodra die op hetzelfde stuk weg terecht komen is het hommeles. Als de rest van de wereld nu eens een voorbeeld aan onze (of de Deense) infrastructuur neemt dan gaan daar ook meer mensen fietsen en zal het aantal ongelukken drastisch afnemen. Naast alle andere voordelen ons wel bekend.
_Peter_ schreef:
vr 19 okt, 2018 22:32
Het grote verschil met de rest van Europa is dat met name in DK en NL er wel is nagedacht over het uit elkaar houden van fietsers en automobilisten, zodra die op hetzelfde stuk weg terecht komen is het hommeles. Als de rest van de wereld nu eens een voorbeeld aan onze (of de Deense) infrastructuur neemt dan gaan daar ook meer mensen fietsen en zal het aantal ongelukken drastisch afnemen. Naast alle andere voordelen ons wel bekend.
Dit is wel heel erg kort door de bocht. Ten eerste is door het uit elkaar houden van fietsers en automobilisten een situatie ontstaan waardoor veel automobilisten het mentaal niet meer aankunnen dat er fietsers bij hen in de buurt zijn.
Nog veel belangrijker is het probleem dat fietspaden vaak totaal ontoereikend en in totaal conflict met de richtlijnen voor fietspaden gebouwd zijn. Wat er ontbreekt in Nederland is een wet rond de kwaliteit en bouw van fietspaden, een wet waardoor burgers een wegbeheerder verantwoordelijk kunnen houden. Nu kunnen ze gewoon maar aankloten en moet er een ongeluk gebeuren voordat ze financiëel verantwoordelijk gehouden kunnen worden.
Kritische rapporten verdwijnen overigens mysterieus zoals het kritische rapport van de universiteit van Groningen over paaltjes op fietspaden.
Dat er paaltjes op fietspaden 'moeten' staan om automobilisten de toegang te beletten geeft overigens al aan hoe goed geaccepteerd de scheiding is (niet dus).
Ivo Miesen schreef:
vr 19 okt, 2018 21:50
Leon schreef:
vr 19 okt, 2018 21:19
Ivo Miesen schreef:
Dan mag je wel op de weg fietsen. Levert je dan problemen op met de Telegraaf/Bild lezende automobilist die iedereen behalve zichzelf van zijn heilige stukje asfalt wil verbannen.
Die weg is er vaak niet. Markt Zuid, (min of meer) Maaspuntweg, Griend, Hoeg Brogk, Stenenwal, Cortenstraat en de Groene Loper ten noorden van de Paardentunnel.

Toeristen zeggen dan "O wat is het hier authentiek" terwijl ze niet weten dat de hele meuk pas sinds kort zo is aangelegd en het wegdek uit een ver land is geïmporteerd.
Ivo Miesen schreef:
za 20 okt, 2018 06:17
_Peter_ schreef:
vr 19 okt, 2018 22:32
Dit is wel heel erg kort door de bocht. Ten eerste is door het uit elkaar houden van fietsers en automobilisten een situatie ontstaan waardoor veel automobilisten het mentaal niet meer aankunnen dat er fietsers bij hen in de buurt zijn.
Nog veel belangrijker is het probleem dat fietspaden vaak totaal ontoereikend en in totaal conflict met de richtlijnen voor fietspaden gebouwd zijn. Wat er ontbreekt in Nederland is een wet rond de kwaliteit en bouw van fietspaden, een wet waardoor burgers een wegbeheerder verantwoordelijk kunnen houden. Nu kunnen ze gewoon maar aankloten en moet er een ongeluk gebeuren voordat ze financiëel verantwoordelijk gehouden kunnen worden.
Kritische rapporten verdwijnen overigens mysterieus zoals het kritische rapport van de universiteit van Groningen over paaltjes op fietspaden.
Dat er paaltjes op fietspaden 'moeten' staan om automobilisten de toegang te beletten geeft overigens al aan hoe goed geaccepteerd de scheiding is (niet dus).
Ivo, je geeft je eigen draai aan wat ik schrijf. Gebaseerd op de diagram is duidelijk af te zien dat de landen waar veel gefietst wordt juist die landen zijn waar er wel sprake is van een fietsinfrastructuur, dat de kwaliteit te wensen overlaat klopt maar daar gaat mijn bericht niet over. Juist door het gebrek er aan zie je dat in landen om ons heen minder gefietst wordt, en dan ook nog met onevenredig veel slachtoffers, wie zou dat nou hebben kunnen bedenken :roll: . Als ze er nu voor gaan zorgen dat die infrastructuur er wel komt dan gaat het aantal fietsers naar alle waarschijnlijkheid omhoog en het aantal ongelukken hopelijk naar beneden.

Zolang jij niet bij de betreffende gemeente klaagt en blijft klagen, het duurde hier 4 jaar voor ze nu eindelijk nieuw asfalt over een van de drukste fietspaden hier heen leggen. Het is jammer genoeg een kwestie van doorzetten, de fietsersbond kan je daar bij helpen.

Off-topic:
Misschien wordt het tijd dat als je een auto koopt je ook verplicht wordt €40.000 te betalen voor een parkeerplaats (plus een naheffing voor iedereen die al een auto bezit) want zoveel schijnt een parkeerplaats tegenwoordig te kosten. Ofwel iedereen steekt zich enorm in de schulden om toch maar door te blijven rijden of de 2e-hands markt raakt verzadigd.
_Peter_ schreef:
za 20 okt, 2018 22:08
Zolang jij niet bij de betreffende gemeente klaagt en blijft klagen, het duurde hier 4 jaar voor ze nu eindelijk nieuw asfalt over een van de drukste fietspaden hier heen leggen. Het is jammer genoeg een kwestie van doorzetten, de fietsersbond kan je daar bij helpen.
Dat zouden ze kunnen maar dat willen ze niet want ze willen vooral on speaking terms met de wegbeheerders blijven. Ze zijn poeslief en bereiken soms iets heel kleins.