Bert van Sprang schreef: ↑ma 22 okt, 2018 21:19
Antilekstrips, daar had ik nog nooit van gehoord. Zijn deze te hergebruiken als de buitenband versleten is en zo te monteren dat het rijgedrag er niet door wordt beïnvloed? Is het lastiger om een (alsnog) lekke band te plakken?
Ik gebruik ze niet op mijn vakantiefiets, omdat ik eerst nog langer het op 'gewone fietsen' thuis wil proberen. Ik heb ze dus nu 'precies' op lengte gemaakt, zodat de stripeinden op elkaar aansluiten. Dat heb ik gedaan, door de binnenband hard op te pompen in de buitenband, zoals het ongeveer in het echt ook komt te zitten, (band ligt dan van de velg af, of iig met één kant) en toen de strip op lengte geknipt en dan leg je ze zo tussen binnenband en buitenband, het is even een kunstje wellicht, maar je hebt het zo in de vingers, om die strip netjes tussen binnenband en buitenband te krijgen.
Ik moet zeggen, ik kan zo mijn vakantiebuitenbanden helemaal 'oprijden' op mijn gewone stadsfiets en vind het ideaal want heb idd. nog geen lekke band daarmee gehad.
De strips zijn ongeveer zo dik als een binnenband en van een soort soepel plastic
materiaal en van goede kwaliteit die jaren meegaan, verwacht ik, hoe breder de band, hoe dikker de strip. Ik heb ze nu ook op mijn atb en racefietsen, maar heb nog niet veel geracefietst
, ik knip ze dus nu wel allemaal precies op de benodigde lengte, maar moet daardoor dan wel steeds dezelfde buitenbandmaten gebruiken, verwacht ik, om beknelling van de binnenband in een evt. open stukje te voorkomen,
toen ik de delen aanvankelijk overlapt had, ontstond er iig bij de dikkere strips,een te grote verdikking wat een dusdanige 'bubbel' gaf, die de buitenkant van de buitenband, juist weer deed slijten,
Ik ervaar geen 'stugheid', maar gebruik ze op vakantiefietsen dus niet, omdat ik met nieuwe banden ook geen lek rijd meestal en niet het risico wil nemen dat ik evt. de strip niet goed ingelegd heb, plus evt. extra gewicht en toch evt. stugheid, maar op mijn stadsfiets.. prima en ideaal en nog geen lek, ik hoop ook zo enthousiast te worden over racefietsstrips, want met racefiets reed ik ook nog wel eens vaak lek en hoop nu minder.