Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: Winterslaapzak -5 tot -10 comfort - Forum Wereldfietser

Gezocht: Winterslaapzak -5 tot -10 comfort

Ik en mijn vriendin gaan in de herfstvakantie (13-21 okt) een weekje weg (niet met de fiets, maar wandelend/liftend). Ze heeft enorm veel moeite met warm blijven 's nachts. Het haalt voor haar alle plezier uit kamperen weg omdat ze er tegenop ziet om nu 3 slaapzakken, thermokleding, extra kleding, een kruik en mijn thermo-lakenzak te gebruiken bij +15 graden 's nachts en het dan net aan warm te hebben.

Maar, ze wil liever niet gelijk 400-500 euro uitgeven aan een goede slaapzak zonder te weten of het echt gaat werken. In de winkel kun je maar zo veel testen natuurlijk, want je zit niet in de kou. Daarom zoeken we een donzen slaapzak met een comfort temperatuur van minstens -5 en liefst richting de -10 om te kijken of dit uitkomst kan bieden in de herfst. We zullen een lakenzak gebruiken om de slaapzak schoner te houden en als de zak echt stuk gaat en gerepareerd moet worden zijn de kosten voor ons.

Kan iemand ons helpen in omgeving Tilburg (± 100km omtrek)
Hier kan ik je niet mee helpen, maar realiseer je ook dat een warme matras minstens zo belangrijk is.
Een zijden lakenzak heeft een beter/hoger comfort verhogend gehalte dan een katoenen, dat kan zo 5 graden schelen. Als je een beetje van elkaaar houdt kun je ook kijken of je de slaapzakken aan elkaar kan ritsen, dan kan de ene de ander zijn kacheltje zijn. En zorg ervoor dat je warm je slaapzak in gaat, dus maak even een wandelingetje voor je gaat slapen.
Koud komt inderdaad vanuit de vloer. Je zou zo'n anti-bevroren-autoruiten alu rolletje mee kunnen nemen. Daar wellicht nog een fleechedeken over en daar pas je matras op leggen. Verder is een muts, sokken en handschoenen aan te bevelen omdat je dan de minst makkelijk voor je lichaam warm te houden delen extra beschermt.

Succes en plezier, waar gaan jullie wandelen en liften?

P.s. Lopen met een veel te grote bult van 5 kg, maar een M 90 legerslaapzak waar je een nieuwe liner bij koopt. Bij elke serieuze legerdump en online verkrijgbaar. Ik heb er ook één en die is erg warm.
Bedankt alvast voor de reacties.

We hebben hier met een extreem geval te maken hoor, mensen, vergis je niet.

Even ter voorbeeld. We zijn mid juli in Nederland met goed weer en 15 graden boven nul 's nachts op fietsen geweest. Ze had een fleece deken om mee te beginnen, een opblaasmatje van mij (r waarde weet ik niet, maar is een best dik (6cm) zelfopblazend matje met iets van foam), een slaapzak (synthetisch) daarop, een synthetische waar ze in lag en eentje er bovenop (ingestopt). Daarnaast had ze sokken aan, zowat al haar kleding (geen thermo weliswaar), een kruik met warm water en later ook nog mijn seatosummit reactor lakenzak. Toen had ze het net aan warm.

Ter contrast: Ik lag in onderbroek en t-shirt met opengeritste donzen slaapzak (0 graden comfort) en had het lekker.

Nou is het wel zo dat het allemaal synthetische zakken waren, van verschillende kwaliteit, maar feit blijft dat ze op het spectrum koukleumen gewoon aan de extreme kant zit. Ze geeft zelf al aan dat de kou niet van onderen komt, dat voelt ze wel aan. Ze is een zijslaper en vaak heeft ze kou op de rug.

Ik ben van mening dat een goede mat (uiteraard) plus een goede donzen slaapzak met lakenzak haar warmteproblemen wel op gaat lossen. Maar dat moet ze eerst zelf ervaren voordat ze overtuigd gaat raken.
aandegracht schreef:
di 25 sep, 2018 23:22
Koud komt inderdaad vanuit de vloer. Je zou zo'n anti-bevroren-autoruiten alu rolletje mee kunnen nemen. Daar wellicht nog een fleechedeken over en daar pas je matras op leggen. Verder is een muts, sokken en handschoenen aan te bevelen omdat je dan de minst makkelijk voor je lichaam warm te houden delen extra beschermt.

Succes en plezier, waar gaan jullie wandelen en liften?

P.s. Lopen met een veel te grote bult van 5 kg, maar een M 90 legerslaapzak waar je een nieuwe liner bij koopt. Bij elke serieuze legerdump en online verkrijgbaar. Ik heb er ook één en die is erg warm.
Exacte route laten we van de wind afhangen, oftewel we zien wel. Zuid-oostelijk / zuidelijk heeft wel de voorkeur vanwege de mogelijk hogere temperaturen in de herfst (hoe minimaal ook). Wandelen zal dus ook afhangen van waar we stranden. Schwarzwald lijkt mij fijn om eens te bekijken.

Gewicht en pakvolume zijn natuurlijk minstens zo belangrijk. Een goede backpack heeft ze evenmin en ze heeft niet zo'n zin om met 70L op d'r rug te gaan lopen. We mikken op 50-55L max, omdat we dus ook rekening houden met een eventueel dikkere slaapzak voor haar die meer ruimte inneemt, ook als je dons neemt.
Ikzelf heb bij -22 zalig geslapen met de volgende combo
Thermarest xtherm matje
En cumulus donzen slaapzak
Ok dit kost wel wat maar is compact, licht en verdikke goed.
https://www.google.be/search?q=thermare ... e&ie=UTF-8

En

http://sleepingbags-cumulus.eu
Seminex schreef:
wo 26 sep, 2018 09:56
Ikzelf heb bij -22 zalig geslapen met de volgende combo
Thermarest xtherm matje
En cumulus donzen slaapzak
Ok dit kost wel wat maar is compact, licht en verdikke goed.
https://www.google.be/search?q=thermare ... e&ie=UTF-8

En

http://sleepingbags-cumulus.eu
Welke van cumulus heb jij?
Durf het bijna iet te zeggen maar heb er 3..
De liteline 300
Het vorige model van de panyam 450
En het vorige model van de Alaska 1100

Nu onderschat de waarde van het matje onder jou niet dat is minstens evenveel waard als een slaapzak.
Met de xtherm slaap ik winter en zomer is echt de best isolerende mat die ik ooit heb gehad
Ik ben er ook zo een. We hebben er drie: een voor ruim boven het vriespunt, een voor rond het vriespunt en een tot -10 graden (Panyam 600). Die Panyam heb ik vorig jaar via een inkoopactie van Hikingsite gekocht (korting ca 17% op de normale verkoopprijs) en is best warm (voor mij dan).

Ik werk in Tilburg en je zou de slaapzak best mogen bekijken, maar ik leen 'm niet uit.

Ben het eens met Seminex wat betreft het matje.