Hallo forum,
Ik ben als hobby en bezigheid een Gazelle fiets aan het opknappen.
Hier was nogal wat mis mee, zo zat er speling op de trapas en was de sierdop aan de tandwiel kant van de Crank gecorrodeeerd. Trapas (Gazelle dus geperste bussen) en Crankstel heb ik vervangen en lopen mooi soepel. Ik heb het tandwiel op de nexus 7 naaf vervangen en ook de ketting voor een KMC met quick link.
Bij opspannen vallen me dit op: de kettingspanning is niet gelijk tijdens de gehele omwenteling van het Crankstel. Nu kan ik de goede afstelling afstemmen op de positie waar de ketting het meeste spanning heeft maar dat betekent automatisch dat er ook een stuk is waar de ketting m.i. op een te lage spanning staat. Is dit normaal of is er iets niet in orde? Als ik een tape op het frame plak en een streepje zet dan lijkt het tandwiel op de Crank netjes dezelfde diameter te hebben rondom.
De volgende vraag: het tandwiel op de nexus 7 naaf. Het was een 19T tandwiel dus ik heb dezelfde besteld. Bij de oude viel me al op dat het tandwiel speling had op de naaf bij de drie nokjes, dus een kleine loze slag. Het nieuwe tandwiel heeft dit echter ook. Eigenlijk had ik verwacht dat dit weg zou zijn. Is dit normaal?
Vraag 1 is echt de meest urgente. Ik heb geen idee wat ik daar mee moet. Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik ben als hobby en bezigheid een Gazelle fiets aan het opknappen.
Hier was nogal wat mis mee, zo zat er speling op de trapas en was de sierdop aan de tandwiel kant van de Crank gecorrodeeerd. Trapas (Gazelle dus geperste bussen) en Crankstel heb ik vervangen en lopen mooi soepel. Ik heb het tandwiel op de nexus 7 naaf vervangen en ook de ketting voor een KMC met quick link.
Bij opspannen vallen me dit op: de kettingspanning is niet gelijk tijdens de gehele omwenteling van het Crankstel. Nu kan ik de goede afstelling afstemmen op de positie waar de ketting het meeste spanning heeft maar dat betekent automatisch dat er ook een stuk is waar de ketting m.i. op een te lage spanning staat. Is dit normaal of is er iets niet in orde? Als ik een tape op het frame plak en een streepje zet dan lijkt het tandwiel op de Crank netjes dezelfde diameter te hebben rondom.
De volgende vraag: het tandwiel op de nexus 7 naaf. Het was een 19T tandwiel dus ik heb dezelfde besteld. Bij de oude viel me al op dat het tandwiel speling had op de naaf bij de drie nokjes, dus een kleine loze slag. Het nieuwe tandwiel heeft dit echter ook. Eigenlijk had ik verwacht dat dit weg zou zijn. Is dit normaal?
Vraag 1 is echt de meest urgente. Ik heb geen idee wat ik daar mee moet. Alvast bedankt voor het meedenken.