Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 7 kettingspanning en achtertandwiel - Forum Wereldfietser

Nexus 7 kettingspanning en achtertandwiel

Hallo forum,

Ik ben als hobby en bezigheid een Gazelle fiets aan het opknappen.
Hier was nogal wat mis mee, zo zat er speling op de trapas en was de sierdop aan de tandwiel kant van de Crank gecorrodeeerd. Trapas (Gazelle dus geperste bussen) en Crankstel heb ik vervangen en lopen mooi soepel. Ik heb het tandwiel op de nexus 7 naaf vervangen en ook de ketting voor een KMC met quick link.
Bij opspannen vallen me dit op: de kettingspanning is niet gelijk tijdens de gehele omwenteling van het Crankstel. Nu kan ik de goede afstelling afstemmen op de positie waar de ketting het meeste spanning heeft maar dat betekent automatisch dat er ook een stuk is waar de ketting m.i. op een te lage spanning staat. Is dit normaal of is er iets niet in orde? Als ik een tape op het frame plak en een streepje zet dan lijkt het tandwiel op de Crank netjes dezelfde diameter te hebben rondom.
De volgende vraag: het tandwiel op de nexus 7 naaf. Het was een 19T tandwiel dus ik heb dezelfde besteld. Bij de oude viel me al op dat het tandwiel speling had op de naaf bij de drie nokjes, dus een kleine loze slag. Het nieuwe tandwiel heeft dit echter ook. Eigenlijk had ik verwacht dat dit weg zou zijn. Is dit normaal?

Vraag 1 is echt de meest urgente. Ik heb geen idee wat ik daar mee moet. Alvast bedankt voor het meedenken.
Dat is zeker niet normaal! Of een foto wat meer duidelijkheid oplevert is maar de vraag.
Het is meestal wel normaal dat de ketting niet overal op gelijke spanning staat. Dit komt door een reden, volgens mij doordat de trapkracht de tandbladen ongelijkmatig laten slijten en een beetje ovaal maken en dat is al 'heel snel' in het gebruik.

Kettingspanning: Ik heb begrepen dat je de ketting ongeveer een cm moet kunnen 'bewegen' op en neer met je vinger. Ik vind in de praktijk een zo strak mogelijke ketting het fijnst, maar zeker niet te strak. Op een bepaalde stand staat de ketting het meest strak en dan doe ik hem in die stand altijd iets losser.

Dat merk je eigenlijk in het gebruik wel, wat uiteindelijk het fijnst fietst.

Je hebt twee dikten qua ringetjes voor achter het tandwiel, misschien kan er nog een heel dun ringetje bij achter,
maar soms past dan de sluitring niet meer netjes in de groef, maar een beetje speling mag. Als de sluitring netjes goed in de groef past en het tandwiel redelijk strak zit, is het goed.


Dit is mijn indruk van wat er 'aan de hand' is of zou kunnen zijn, ik hoop dat mijn antwoorden goed zijn, succes!
sjefke schreef:
do 20 sep, 2018 20:40
Dat is zeker niet normaal! Of een foto wat meer duidelijkheid oplevert is maar de vraag.
Jawel hoor, bijna geen enkele crank/kettingblad combinatie is exact 'rond' dus een beetje variatie in de kettingspanning is normaal.

De enige vraag is hoe erg het is, en daarvoor zou ik de fiets even van dichtbij moeten bekijken.
fud0 schreef:
do 20 sep, 2018 21:39
Kettingspanning: Ik heb begrepen dat je de ketting ongeveer een cm moet kunnen 'bewegen' op en neer met je vinger. Ik vind in de praktijk een zo strak mogelijke ketting het fijnst, maar zeker niet te strak.
Ik streef eerder naar 1 inch dan naar 1 centimeter.

Sowieso is 'strak' te strak.
Shrek schreef:
vr 21 sep, 2018 09:27
fud0 schreef:
do 20 sep, 2018 21:39
Kettingspanning: Ik heb begrepen dat je de ketting ongeveer een cm moet kunnen 'bewegen' op en neer met je vinger. Ik vind in de praktijk een zo strak mogelijke ketting het fijnst, maar zeker niet te strak.
Ik streef eerder naar 1 inch dan naar 1 centimeter.

Sowieso is 'strak' te strak.
Ja dat moet misschien officieel, maar ik merk dat het veel te los is, ik doe het meer op gevoel, als je een keer met een te strakke ketting fiets, merk je dat ook. De ketting wordt al snel losser in het gebruik. Daarom houd ik een cm ongeveer aan. Soms als je de bouten aandraait van de achteras, gaat de ketting weer iets losser of juist strakker zitten. Dat ook 'meenemen'.
Ik had niet zo snel zo veel antoorden verwacht, vandaar mijn late reactie. Excuus.
fud0 schreef:
do 20 sep, 2018 21:39
Het is meestal wel normaal dat de ketting niet overal op gelijke spanning staat. Dit komt door een reden, volgens mij doordat de trapkracht de tandbladen ongelijkmatig laten slijten en een beetje ovaal maken en dat is al 'heel snel' in het gebruik.
Ja maar zoals ik al zei zijn crankstel en achtertandwiel vervangen en hebben beide nog geen kilometer gedraaid.
sjefke schreef:
do 20 sep, 2018 20:40

Jawel hoor, bijna geen enkele crank/kettingblad combinatie is exact 'rond' dus een beetje variatie in de kettingspanning is normaal.

De enige vraag is hoe erg het is, en daarvoor zou ik de fiets even van dichtbij moeten bekijken.
Woon je in de buurt van Flevoland?

Overigens bedoelde ik bij het achtertandwiel niet de speling van links naar rechts (hoewel ik die ook te groot vind, waar koop ik die opvulringen??), maar het volgende:
Aan de binnenzijde van het achtertandwiel zitten 3 nokjes, deze vallen in 3 sleufjes op de naaf. Op die verbinding zit dus speling. Wat ik graag zou willen weten is of dat normaal is. Naar mijn mening zorgt die speling ervoor dat het tandwiel bij omwentelen meer geluid maakt dan noodzakelijk.

Alvast bedankt weer!
Tinus75 schreef:
za 22 sep, 2018 20:49
Overigens bedoelde ik bij het achtertandwiel niet de speling van links naar rechts (hoewel ik die ook te groot vind, waar koop ik die opvulringen??), maar het volgende:
Aan de binnenzijde van het achtertandwiel zitten 3 nokjes, deze vallen in 3 sleufjes op de naaf. Op die verbinding zit dus speling. Wat ik graag zou willen weten is of dat normaal is. Naar mijn mening zorgt die speling ervoor dat het tandwiel bij omwentelen meer geluid maakt dan noodzakelijk.

Alvast bedankt weer!

Ik zie opvulringen helaas alleen maar in de standaardmaat 1,5 mm, [urlhttps://www.internet-bikes.com/165800-sturmey-a ... mm-zilver/][/url]maar er zijn er ook dunnere, de helft dunner oid.,
misschien worden ze nu niet meer gemaakt. Ik tref ze wel eens tweedehands aan bij oude fietsen en heb wel eens zo'n extra dun ringetje geplaatst zodat het tandwiel er idd. steviger op zit. Zo strak mogelijk heb ik ook het liefst, maar de sluitring moet er dan altijd wel volledig inpassen, anders laat ik een evt. extra ringetje weg.
Ik werk wel eens met tweedehands fietsen waar het tandwiel ook een beetje los zit. Je kunt er dan gewoon mee fietsen, het gaat dan niet los oid. maar of het dan meer geluid maakt, heb ik geen idee van. 2 ringetjes van 1,5 mm is altijd nog te veel geweest,
ik heb wel eens toen ik zo'n ring mistte, zo'n rood/oranjeachtige ring voor waterdicht maken van slangen en kranen ed., die heb je soms ook in dezelfde maat van de opvulringen, houdt het ook in nood, misschien valt daar nog wat mee op te vullen.
Tinus75 schreef:
za 22 sep, 2018 20:49
Overigens bedoelde ik bij het achtertandwiel niet de speling van links naar rechts (hoewel ik die ook te groot vind, waar koop ik die opvulringen??), maar het volgende:
Aan de binnenzijde van het achtertandwiel zitten 3 nokjes, deze vallen in 3 sleufjes op de naaf. Op die verbinding zit dus speling. Wat ik graag zou willen weten is of dat normaal is. Naar mijn mening zorgt die speling ervoor dat het tandwiel bij omwentelen meer geluid maakt dan noodzakelijk.

Alvast bedankt weer!

Ik zie opvulringen helaas alleen maar in de standaardmaat 1,5 mm, [urlhttps://www.internet-bikes.com/165800-sturmey-a ... mm-zilver/][/url]maar er zijn er ook dunnere, de helft dunner oid.,
misschien worden ze nu niet meer gemaakt. Ik tref ze wel eens tweedehands aan bij oude fietsen en heb wel eens zo'n extra dun ringetje geplaatst zodat het tandwiel er idd. steviger op zit. Zo strak mogelijk heb ik ook het liefst, maar de sluitring moet er dan altijd wel volledig inpassen, anders laat ik een evt. extra ringetje weg.
Ik werk wel eens met tweedehands fietsen waar het tandwiel ook een beetje los zit. Je kunt er dan gewoon mee fietsen, het gaat dan niet los oid. maar of het dan meer geluid maakt, heb ik geen idee van. 2 ringetjes van 1,5 mm is altijd nog te veel geweest,
ik heb wel eens toen ik zo'n ring mistte, zo'n rood/oranjeachtige ring voor waterdicht maken van slangen en kranen ed., die heb je soms ook in dezelfde maat van de opvulringen, houdt het ook in nood, misschien valt daar nog wat mee op te vullen. https://shop.bestdeal.nl/beer-se-fiber- ... ndeel.html