Blijf beurse plekken houden in de huid op de zitbotjes, ook met een goede zeem (wat wel veel scheelt).
Het enige wat ik hierbij kan bedenken is dat je te rechtop zit op een zadel dat bedoeld is voor een sportievere houding.
Ik schrijf dit omdat iets gelijkaardigs merk bij mijn fizik Arione op de racefiets. Dat is een zadel met de reputatie alleen geschikt te zijn voor een "agressieve" houding (hoewel die van mij nu ook weer niet zo agressief is).
Het is heel comfortabel met de handen op de remgrepen of onder in de stuurbocht. Maar als ik lange tijd rechtop zit - handen bovenop het stuur - dan begin ik die zitbotjes te voelen.
Edit: mijn volstrekt onwetenschappelijke theorie hierover heeft te maken met het feit dat de Arione een erg vlak zadel is. Als je voorover zit, blijkbaar geen probleem: het gewicht wordt voldoende verdeeld over de raakpunten & de bijhorende botjes. Die vlakheid heeft ook het voordeel dat je wat kunt schuiven op het zadel. Er is geen "kuipje" waarin je zit - de posities zijn allemaal even goed (of even slecht voor de Arione-haters, waarvan er wel wat bestaan). Maar dat is als je een sportieve houding hebt. Als je rechtop gaat zitten, heeft die vlakheid in mijn ervaring het gevolg dat je alleen op de zitbotjes steunt. En die zijn dat niet gewend, blijkbaar.
Edit 2: bij een goed lederen zadel verwacht ik wel dat het probleem na verloop van tijd verdwijnt. Maar dat kan inderdaad lang duren. Mijn Brooks Swift had toch wel een kilometer of duizend nodig.