Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies: - Forum Wereldfietser

Fietsadvies:

Hoi allemaal, alvast bedankt om dit onderwerp te lezen! Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets voornamelijk voor woon-werkverkeer maar ook voor wat langere tochten.
Ik heb hier de checklist ingevuld:

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Voornamelijk woon-werk (20km enkel) maar ook langere tochten in het weekend.
Woon-werk wil ik 3x in de week proberen.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Hangt van de situatie af. Voor het woon-werk wil ik wel stevig kunnen doorfietsen maar voor de langere tochten neem ik voldoende de tijd om rond te kijken.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ik rij meestal op verharde wagen. Onverhard vermijd ik als het kan.
In het donker fietsen komt wel eens voor maar dat is niet de norm.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Voor de nabije toekomst: rond Wallonie, heuvelachtige streken.

JE LICHAAMSLENGTE
183cm

JE GEWICHT
Ongever 75kg

JE LICHAAMSBOUW
Ik denk normaal...

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Woon-werkverkeer: 8-10kg

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Regio Brussel / Leuven

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
3 jaar 3 keer in de week gaan fietsen op een racefiets maar de laatste 2 jaren niet meer gedaan.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Nu, 20km aan 23km/ur.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Ridley Aedon

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Banden, remmen, lichten vervangen.

WAT IS JE BUDGET?
Ik kan kiezen uit de volgende fietsen (bepaald door nieuwe werkgever):
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 0/p/21926/
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... 0/p/21947/
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... n/p/22116/
andere fietsen van Trek zijn ook mogelijk.

https://www.koga.com/en/bikes/trekking/ ... tm?frame=H
https://www.koga.com/en/bikes/trekking/ ... tm?frame=H

https://www.gazelle.nl/vento-t24-v3

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Zo snel mogelijk.
Voor 8-10 kg bagage zijn ze eigenlijk allemaal wel geschikt.
Als je meer wil meenemen vallen de fietsen met vering wat mij betreft af, deze verhinderen tassen aan de voorkant.
Verder lopen de door jou aangedragen modellen zo uiteen, dat het moelijk wordt je advies te geven. Een instapmodel van gazelle is natuurlijk wat anders dan een Koga World traveller, zowel qua fiets als qua budget.
Kan je wat duidelijker aangeven of je naast het woon- werkverkeer andere concrete plannen hebt? Anders lijken de Trek modellen best prima fietsen. Wil je verder met meer bagage dan kan een Koga natuurlijk interessant zijn. Maar daartussen zit nog zo veel...
Bij WW-verkeer fiets je regelmatig in het donker (wintermaanden), maar je stelt zelf dat het niet de norm is?

Derailleur is wel OK voor Wallonië. Verder kunnen alle fietsen in je lijst wel wat je beoogt te gaan doen.
quote=johandw

>op zoek naar een nieuwe fiets voornamelijk voor woon-werkverkeer
Je wilt dan een naafdynamo en goed licht.

>WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
>Voor de nabije toekomst: rond Wallonie, heuvelachtige streken.
Je hebt heel lichte verzetten nodig.

>HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
>Woon-werkverkeer: 8-10kg
Dat kan altijd. Maar hoeveel wil je meenemen op vakantie? Is dat alleen hotelbagage of ook tent etc.?

>WAT IS JE BUDGET?
> Ik kan kiezen uit de volgende fietsen (bepaald door nieuwe werkgever):
Kies een fiets zonder vering. Bij de fietsen die je noemt voegt vering voor jou niet veel toe, behalve gewicht en een onderdeel dat vervelend kan doen.
Let op de precieze vernellingen. Omdat je nu niet veel fietst en de Ardennen in wilt zijn de allerlichtste versnellingen erg nuttig.
Bedenk dat een fiets die duur is in aanschaf ook duurder in onderhoud kan zijn. Staar je ook niet blind op bling maar let vooral op de maat, de afstelling en een prettig zadel.
Rose versand heeft nu ook achter dragers, onder hun huis merk extreem.

Lijken op tubus kunnen max 40 kilo drager en kosten :€45.

Mario
Zeer nuttig advies al, bedankt iedereen!

Ik zal even de reacties beantwoorden:
@Sonny:
Voornamelijk zal het eerste maanden woon-werk verkeer zijn met misschien een 1-daagse trip in het weekend.
Ik denk niet dat ik een tas aan voorkant zal nodig hebben.

@Fedor:
Klopt! Momenteel inderdaad niet de norm maar dat zal het hopelijk wel worden :D

@Leon:
Ik zie dat de Trek X500/X700 een naafdynamo hebben, die fietsen zijn eigenlijk mijn eerste keuze. Ik kan echter maar heel weinig tot zelfs geen reviews van deze fietsen vinden. Wel heb ik wat recensies van de vorige modellen (circa 2005-2010) kunnen vinden en die waren blijkbaar niet om van te spreken.

Voor vakantie's zou ik enkel wat hotelbagage (drank, eten) meenemen, geen tenten of iets dergelijks.

Ja, ik zie dat die Trek's een hydraulische rem hebben en om dat zelf te onderhouden lijkt me moeilijk.




Mijn voorkeur gaat nu naar de Trek X500/X700. Wat zou ik bijvoorbeeld meer merken bij een Koga Grandtourer?
Hydraulische remmen op de Treks X series kunnen niet anders zijn, dan Magura. Indien je geen onderhoud aan remmen wilt: Magura! Lees je eerst in, voordat je een oordeel velt.
sjefke schreef:
di 18 sep, 2018 21:30
Indien je geen onderhoud aan remmen wilt: Magura!
Ik heb geen Magura's en heb er nooit aan gewerkt maar wat ik van dit forum weet zijn Magura's misschien wel onderhoudsarm maar niet onderhoudsvrij. Zo zijn het gewoon remblokjes die op de velf drukken en die verslijten.
Wat ik wel van fietsers in de praktijk weet is dat ik meerdere malen mensen met pech langs de kant van de weg heb gezien met Magura's met een probleempje, en dat de fietser in kwestie twee linkerhanden bleek te hebben omdat hij/zij dacht dat die remmen onderhoudsvrij waren en zich niet hadden verdiept is wat je dan zelf kunt doen. Wat blijkt is dat je afhankelijk van spullen die je meeneemt op reis zelf alles kunt doen maar je moet het niet langs de kant van de weg voor de eerste keer doen, maar dat geldt voor alle reparaties.
johandw schreef:
di 18 sep, 2018 19:04
@Leon:
Ik zie dat de Trek X500/X700 een naafdynamo hebben, die fietsen zijn eigenlijk mijn eerste keuze. Ik kan echter maar heel weinig tot zelfs geen reviews van deze fietsen vinden. Wel heb ik wat recensies van de vorige modellen (circa 2005-2010) kunnen vinden en die waren blijkbaar niet om van te spreken.
Mijn voorkeur gaat nu naar de Trek X500/X700. Wat zou ik bijvoorbeeld meer merken bij een Koga Grandtourer?
Reviews van fietsen model 2019 zijn nog schaars....

Die Koga is meer een trekkingfiets. Twee voordelen van de Koga zijn de drager en het stuur. De drager van de Koga is een heel goede terwijl die van de Treks toch wat ielig zijn om flinke tassen aan te hangen. Het stuur van de Koga heeft meer mogelijkheden om vast te houden wat in het algemeen een voordeel is. Op de Koga zitten bidonhouders, een slot en een pompje. Al dat kun je veranderen aan de treks maar dat kost wel weer wat kleingeld. De genoemde Deense prijs is wel erg aantrekkelijk of vergis ik me?
Remblokjes vervangen is heel eenvoudig maar je moet wel weten hoe. En je moet wel reserveblokjes meenemen want onderweg zijn die niet makkelijk te krijgen. Een leiding vervangen is meer gedoe en je hebt de spullen nodig. Ik heb dat nog niet hoeven doen en neem de spullen ook niet mee. Ik vind het heel fijne remmen, met een grote remkracht en prima modulatie. Helaas wordt het model voor racesturen (HS66) al tijden niet meer gemaakt.
Leon schreef:
wo 19 sep, 2018 09:41
....dat ik meerdere malen mensen met pech langs de kant van de weg heb gezien met Magura's met een probleempje, ...
Wat was dat probleempje dan? En wat was de oplossing? Zou dat graag vernemen.
Ter leering ende vermaeck zullen we maar zeggen :D

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
wo 19 sep, 2018 13:24
Leon schreef:
wo 19 sep, 2018 09:41
....dat ik meerdere malen mensen met pech langs de kant van de weg heb gezien met Magura's met een probleempje, ...
Wat was dat probleempje dan? En wat was de oplossing? Zou dat graag vernemen.
Ter leering ende vermaeck zullen we maar zeggen :D
Ergens aan blijven haken, leiding losgesprongen, olie deels weggelopen en lucht erin. Oplossing rtfm/cursus-in-Groningen en do try this at home.

De klachten over remblokjes die niet terug springen komen als ik het me goed herinner meestal in de winter als het wat kouder wordt bij fietsers die al vrij lang denken dat hun fiets niet schoongemaakt hoeft te worden.
Ook zijn er wel eens vragen over de stelschroefjes, maar bij gebrek aan concrete ervaring moet iemand anders dit maar uitleggen.
Het is wel weer opmerkelijk bij de Trek T500/X700, de goedkopere heeft een Monoshock geveerde voorvork waarbij de duurdere dat niet heeft

Het lijkt bijna wel alsof Trek geld toe krijgt van de fabrikant om z'n geveerde voorvork erin te zetten.
Leon schreef:
wo 19 sep, 2018 09:41
sjefke schreef:
di 18 sep, 2018 21:30
Indien je geen onderhoud aan remmen wilt: Magura!
Ik heb geen Magura's en heb er nooit aan gewerkt maar wat ik van dit forum weet zijn Magura's misschien wel onderhoudsarm maar niet onderhoudsvrij. Zo zijn het gewoon remblokjes die op de velf drukken en die verslijten.
Wat ik wel van fietsers in de praktijk weet is dat ik meerdere malen mensen met pech langs de kant van de weg heb gezien met Magura's met een probleempje, en dat de fietser in kwestie twee linkerhanden bleek te hebben omdat hij/zij dacht dat die remmen onderhoudsvrij waren en zich niet hadden verdiept is wat je dan zelf kunt doen. Wat blijkt is dat je afhankelijk van spullen die je meeneemt op reis zelf alles kunt doen maar je moet het niet langs de kant van de weg voor de eerste keer doen, maar dat geldt voor alle reparaties.
johandw schreef:
di 18 sep, 2018 19:04
@Leon:
Ik zie dat de Trek X500/X700 een naafdynamo hebben, die fietsen zijn eigenlijk mijn eerste keuze. Ik kan echter maar heel weinig tot zelfs geen reviews van deze fietsen vinden. Wel heb ik wat recensies van de vorige modellen (circa 2005-2010) kunnen vinden en die waren blijkbaar niet om van te spreken.
Mijn voorkeur gaat nu naar de Trek X500/X700. Wat zou ik bijvoorbeeld meer merken bij een Koga Grandtourer?
Reviews van fietsen model 2019 zijn nog schaars....

Die Koga is meer een trekkingfiets. Twee voordelen van de Koga zijn de drager en het stuur. De drager van de Koga is een heel goede terwijl die van de Treks toch wat ielig zijn om flinke tassen aan te hangen. Het stuur van de Koga heeft meer mogelijkheden om vast te houden wat in het algemeen een voordeel is. Op de Koga zitten bidonhouders, een slot en een pompje. Al dat kun je veranderen aan de treks maar dat kost wel weer wat kleingeld. De genoemde Deense prijs is wel erg aantrekkelijk of vergis ik me?

Hey Leon, bedankt voor de vergelijking! Ik heb een test rit gemaakt op de T500 en dat beviel wel (de X500/700 waren out-of-stock op die locatie :( ). Ik denk dan dat ik zo'n echte trekkingfiets niet nodig heb (voor nu alleszins). Maximale bagage lijkt mij 20-30kg en dat is echt de limiet wat ik zou meenemen.

Bedankt allen!