Ik had nooit eerder met Sealskinz gereden en onlangs toch eens een paar gekocht, de korte versie en zonder siliconenband ("hydrostop"). Nu bleek dat na een uurtje of 2 in de regen (stevig wel) mijn voeten nagenoeg even doorweekt waren als met gewone sokken. Betekent dit nu dat die sealskinz zoveel water binnenlaten bovenaan, aan de enkel, dat je ze alleen kan gebruiken onder een lange regenbroek? Ik had dus gewoon een korte broek aan maar mijn indruk was wel een beetje dat het waterdicht membraan niet goed werkt. Kan (en zal) ik wel checken in het bad of zo, vooraleer terug te gaan naar de winkel, maar toch eerst eens mijn licht opsteken bij gebruikers.
Die sokken blijven in de regen uiteraard alleen van binnen droog als je er een regenbroek overheen aantrekt. En als ze eenmaal van binnen nat zijn, heb je een probleem, want ze drogen erg langzaam (niet handig tijdens een vakantie).
Verder zijn ze ideaal als je tijdens een tocht regelmatig door blubber en ondiepe troompjes gaat. Of in de winter - nooit meer koude voeten. Ideaal dus voor mtb, IJsland en andere natte plekken.
Ik gebruik ze al jaren in combinatie met gewone fietsschoenen en Keen fietssandalen. Veel fijner dan van die schoenhoezen.
Ik zou niet meer zonder willen.