Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De website afstandmeten.nl - Forum Wereldfietser

De website afstandmeten.nl

Graag zou ik een lans willen breken voor de website https://afstandmeten.nl/ Dit is activiteit van één persoon (Jelle Kok) die deze site zelf ontwikkeld heeft en voor eigen kosten in de lucht houdt. Er zijn wat inkomsten uit reclame maar deze dekken de kosten niet. Daarom presenteer ik dit item niet onder Commercieel Nieuws maar onder Voorbereiding Fietsreis.

Ik (en wellicht vele anderen) gebruik deze site veelvuldig bij het voorbereiden van (fiets)reizen en het nadien uitwerken van de GPS-tracks.

Deze site maakt (zoals vele andere GPS-sites) gebruik de Google API, een interface tussen de website in kwestie en informatie die door Google beschikbaar wordt gesteld. Het probleem is nu dat Google de prijs van het gebruik van deze API fors verhoogd heeft. Voor een project als afstandmeten.nl is dat niet op te brengen.

Op afstandmeten.nl wordt uitgelegd (zie de link Toekomst afstandmeten) wat er precies aan de hand is en met welke acties Jelle Kok de zaak nog in de lucht wil houden.

Ik heb hem mijn steun betuigd en een donatie gedaan. Ik hoop dat mijn bericht andere gebruikers van afstandmeten.nl doet volgen.
WillemT schreef:
zo 09 sep, 2018 10:51
Deze site maakt (zoals vele andere GPS-sites) gebruik de Google API, een interface tussen de website in kwestie en informatie die door Google beschikbaar wordt gesteld. Het probleem is nu dat Google de prijs van het gebruik van deze API fors verhoogd heeft.
"Fors" is niet het juiste woord, voor een verhoging (met het huidige gebruik) van 40 naar 3000 dollar per maand...

@TS: Ff de titel aanpassen (tikfoutje).
Ze zitten lekker in hun handen te wrijven bij Google.
En daarom bestaat er een alternatief als https://www.openstreetmap.org Waarop je ook je eigen kaarten en ideeen kunt baseren.

Oh, ik lees net zijn update, hij is al omgeschakeld. :) :) :)
Fietsertje71 schreef:
zo 09 sep, 2018 11:18
Oh, ik lees net zijn update, hij is al omgeschakeld. :) :) :)
Als je de site al wat langer gekend zou hebben (ik maak uit je reactie op van niet) dan had je gezien dat Open Streetmap al jaren onderdeel uitmaakte van afstandmeten.nl. Overigens ook Open Cycle Map, Open Walk en Open Sea: zit er ook al jaren op. Kortom: veelzijdig en handig. Het verschil is nu dat Google Maps met alle fijne ondersteunende aspecten zoals routering en streetview (streetview vond ik erg handig om een indruk van het landschap te krijgen, waar ga ik doorheen fietsen, is dit een leuk weggetje of juiste niet) gaat verdwijnen.
Fedor schreef:
zo 09 sep, 2018 11:09
@TS: Ff de titel aanpassen (tikfoutje).

Bedankt, heb ik aangepast :-)
Er zijn veel andere sites die met dit probleem zitten, zoals Crazy-Guy-on-a-Bike en Warmshowers.
Hier kun je lezen hoe Neil Gunton van CGOAB het opgelost heeft. Neil schrijft dat hij zijn kennis ook aan andere slachtoffers van Google beschikbaar wil stellen.
Het is vervelend voor websites die moeten overschakelen (het kost de nodige moeite) maar verder vind ik het geen slechte ontwikkeling, ik heb het niet zo op met google.

Met deze beweging ben ik best een beetje trots dat de vervangende keuze vaak een kaart is waar ik ook aan mee werk en iedereen aan kan mee werken.

Wel een prima idee een "gratis" website die je met plezier gebruikt met een bijdrage te steunen!
Google overvalt de sites die gebruik maken van hun kaarten en de prijsverhoging is exhorbitant, maar ik vind dat Google wél meerwaarde levert tov OSM, zoals de hybride satellietkaarten en streetview. Ik maak daar vaak gebruik van. Ik hoop dat Ride-with-GPS de Google-kaarten beschikbaar blijft houden en ik betaal daar graag enkele tientjes per jaar voor.

Vroeger gaven we toch ook geld uit voor kaarten, zoals de prachtige Schweizerische Landeskarten en de Michelin kaarten van Frankrijk. Waarom dan nu gratis?
math schreef:
di 11 sep, 2018 01:01
Vroeger gaven we toch ook geld uit voor kaarten, zoals de prachtige Schweizerische Landeskarten en de Michelin kaarten van Frankrijk. Waarom dan nu gratis?
Kennelijk omdat bedrijven die een redelijke prijs vragen het blijkbaar niet kunnen nalaten deze prijs te verhogen tot een onredelijke prijs. Dan maar gratis.

Ik neem nog steeds papieren kaarten mee op mijn fietstochten omdat ik op het kleine schermpje van mijn gps geen overzicht heb over een iets grotere afstand.