Van station naar station: Baflo – Barneveld Centrum
Wanneer: heen 31 aug. en terug 2 sept. 2018
Prijs: enkele reis € 12,– (e-ticket van www.actievandedag.nl). De check-in palen werken niet op zo’n e-ticket met QR-code, maar palen met een rond venstertje juist wel.
Fiets mee? Ja, voor € 6,20
Vervoerbedrijven: Arriva, NS en Valleilijn
Juist in die tijd was de spoorlijn tussen Groningen en Assen opgebroken. Fietsen langs dit stuk (ruim 28 km) was geen optie, ik had een grote tent mee en daardoor was mijn gele Giant nogal zwaar beladen. Om risico van een eventuele breuk in de bagagedrager te voorkomen, deed ik zuinig met de afstanden. 7 kilometer van mijn huis naar station Baflo en 13 kilometer van station Barneveld naar camping Harskamperdennen.
Daarom besloot ik per trein via Leeuwarden te gaan. Nogal tijdrovend, maar ik had geen haast. M’n vrouw heeft met de NS in Utrecht gebeld of het wel mogelijk was om met dit e-ticket een omweg te maken. Geen probleem was het antwoord, gewoon overmacht.
De conducteurs waren ook nog coulant. Op de heenweg stonden er maar weinig fietsen in de treinen. Van Leeuwarden naar Amersfoort zat ik in een Koploper. Van Amersfoort nam ik de Valleilijn, ofwel het „Kippenlijntje”. Op deze treinen kon ik geen fietslogo aantreffen, maar wel veel ruimte voor rolstoelgebruikers. Ik heb nog nooit eerder op deze spoorlijn gereden. Het ging heel uitstekend.
Op de dag van de terugweg waren er wel problemen. Op station Amersfoort stond op de gele dienstregelingsborden spoor 2 aangegeven, tijd 13.35 naar Leeuwarden. Ik wachtte, wachtte maar. Kwam er een Duitse IC-trein naar Berlin Ostbahnhof, getrokken door de „Franse” locomotief van de 1700-serie. Keek ik nou naar de blauw-witte schermen aan de overkant op spoor 4, daar kwam de trein naar Leeuwarden! Met veel haast de lift genomen en de trein gelukkig gehaald. Dit was een DDM-dubbeldekker. Wel een beetje boos om „valsheid in geschrifte” in de treineninformatie. En die trein was nagenoeg leeg!
Van Leeuwarden naar Groningen had de „Spurt” van Arriva een korte ruimte voor fietsen (er bestaan andere „Spurts” met een langere ruimte voor fietsen), maar er stonden wel acht fietsen, een bob yak en zelfs een IKEA-tafel op de vloer. Kennelijk waren meer mensen op hetzelfde idee als ik gekomen om via Leeuwarden te reizen. Het was een gedrang van jewelste om bij de banken te komen. Of het nog niet genoeg was, kwamen er in Buitenpost en Zuidhorn nog eens vier fietsen bij, helemaal tussen de banken! Maar de machinist deed er niet moeilijk over. Van Groningen naar Baflo verliep de treinreis heel normaal.
Al met al ben ik wat moe maar goed thuis gekomen.
De moderne trein van het „Kippenlijntje” in Amersfoort
Mijn fiets in de trein van het „Kippenlijntje”
De trein naar Leeuwarden op het gele dienstregelingsbord in Amersfoort (zie pijltjes)
Oppassen: de trein naar Leeuwarden vertrekt niet van spoor 2 maar van spoor 4 in Amersfoort
De overvolle trein Leeuwarden-Groningen, met mijn fiets op de achtergrond
Wanneer: heen 31 aug. en terug 2 sept. 2018
Prijs: enkele reis € 12,– (e-ticket van www.actievandedag.nl). De check-in palen werken niet op zo’n e-ticket met QR-code, maar palen met een rond venstertje juist wel.
Fiets mee? Ja, voor € 6,20
Vervoerbedrijven: Arriva, NS en Valleilijn
Juist in die tijd was de spoorlijn tussen Groningen en Assen opgebroken. Fietsen langs dit stuk (ruim 28 km) was geen optie, ik had een grote tent mee en daardoor was mijn gele Giant nogal zwaar beladen. Om risico van een eventuele breuk in de bagagedrager te voorkomen, deed ik zuinig met de afstanden. 7 kilometer van mijn huis naar station Baflo en 13 kilometer van station Barneveld naar camping Harskamperdennen.
Daarom besloot ik per trein via Leeuwarden te gaan. Nogal tijdrovend, maar ik had geen haast. M’n vrouw heeft met de NS in Utrecht gebeld of het wel mogelijk was om met dit e-ticket een omweg te maken. Geen probleem was het antwoord, gewoon overmacht.
De conducteurs waren ook nog coulant. Op de heenweg stonden er maar weinig fietsen in de treinen. Van Leeuwarden naar Amersfoort zat ik in een Koploper. Van Amersfoort nam ik de Valleilijn, ofwel het „Kippenlijntje”. Op deze treinen kon ik geen fietslogo aantreffen, maar wel veel ruimte voor rolstoelgebruikers. Ik heb nog nooit eerder op deze spoorlijn gereden. Het ging heel uitstekend.
Op de dag van de terugweg waren er wel problemen. Op station Amersfoort stond op de gele dienstregelingsborden spoor 2 aangegeven, tijd 13.35 naar Leeuwarden. Ik wachtte, wachtte maar. Kwam er een Duitse IC-trein naar Berlin Ostbahnhof, getrokken door de „Franse” locomotief van de 1700-serie. Keek ik nou naar de blauw-witte schermen aan de overkant op spoor 4, daar kwam de trein naar Leeuwarden! Met veel haast de lift genomen en de trein gelukkig gehaald. Dit was een DDM-dubbeldekker. Wel een beetje boos om „valsheid in geschrifte” in de treineninformatie. En die trein was nagenoeg leeg!
Van Leeuwarden naar Groningen had de „Spurt” van Arriva een korte ruimte voor fietsen (er bestaan andere „Spurts” met een langere ruimte voor fietsen), maar er stonden wel acht fietsen, een bob yak en zelfs een IKEA-tafel op de vloer. Kennelijk waren meer mensen op hetzelfde idee als ik gekomen om via Leeuwarden te reizen. Het was een gedrang van jewelste om bij de banken te komen. Of het nog niet genoeg was, kwamen er in Buitenpost en Zuidhorn nog eens vier fietsen bij, helemaal tussen de banken! Maar de machinist deed er niet moeilijk over. Van Groningen naar Baflo verliep de treinreis heel normaal.
Al met al ben ik wat moe maar goed thuis gekomen.
De moderne trein van het „Kippenlijntje” in Amersfoort
Mijn fiets in de trein van het „Kippenlijntje”
De trein naar Leeuwarden op het gele dienstregelingsbord in Amersfoort (zie pijltjes)
Oppassen: de trein naar Leeuwarden vertrekt niet van spoor 2 maar van spoor 4 in Amersfoort
De overvolle trein Leeuwarden-Groningen, met mijn fiets op de achtergrond