Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden MTB 29-er voor tocht naar Berlijn Radweg R1 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Banden MTB 29-er voor tocht naar Berlijn Radweg R1

Pedalero schreef:Djeez, alsjeblieft zeg, 'sportverdwazing'. Prima als je niet snel wilt fietsen, maar wat een vertrutting en veroordeling straalt zo'n term uit. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg! Iedereen is gek, behalve ik!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Dus, TS, wat gaat het worden;)?
Toen ik een paar jaar geleden dezelfde afweging maakte heb ik een tijdje met goedkope Schwalbe Hurricanes gereden. Dat kan ik afraden, want door de onregelmatige noppen aan de zijkant durf je geen enkele bocht snel te nemen, op asfalt. Rechtdoor reden ze prima. Op zand en bospaadjes deden ze het ook best aardig. Maar ik zou dus niet een band kiezen met grove noppen aan de zijkant.
Het is echt te lang geleden dat ik dit topic geopend heb en door allerlei minder leuke redenen en smoesjes nog steeds de route niet gefietst. Gelukkig nu een week begin oktober vrij genomen om daad bij het woord te gaan voegen.

In de tussentijd ben ik ook eigenaar geworden van een Cube Travel SL (2018) en moet nu de keuze maken.. Ga ik mijn reis via Radweg R1 en slapend in hotelletjes maken met mijn:

- Cube Travel SL (Alfine 8, Gates CDN belt)
- Cube LTD 29-er (Rapid Rob banden + aan te schaffen drager bijv. Tubus Cargo)

Ortlieb Back Roller classics heb ik voor bagage :D
Ik heb net het stuk Roermond Berljn van de Hanze route gedaan op 48 mm (echte maat) Marathon Extremes. Dat had niet smaller moeten zijn. Ik heb geen idee of de R1 ook zoveel grind en zandwegen heeft.
Jan Eleveld schreef:
do 07 apr, 2016 11:41
Smart Sam.

Ik zou wel eens een vergelijking willen zien tussen Smart Sam en Big Apple wat betreft rolweerstand en grip op onverharde wegen.
Ik vind Smart Sam op verhard en onverhard prima. Ze slijten niet snel en de prijs is maar ca. 15 euro (bij Rose). Kijk ook eens naar reviews op MTBR.com.

Grip hebben ze, een zwaardere rolweerstand hebben ze nog meer :roll: Ik heb ze vorig jaar in IJsland gebruikt de Slart Sam en was blij dat ik ze snel weer kon inruilen voor een Allmotion. Dan ben ik veel meer fan van de Nobby Nic.
Wim schreef:
wo 05 sep, 2018 21:14
Ik heb net het stuk Roermond Berljn van de Hanze route gedaan op 48 mm (echte maat) Marathon Extremes. Dat had niet smaller moeten zijn. Ik heb geen idee of de R1 ook zoveel grind en zandwegen heeft.
Op de Cube Travel SL die ik heb zitten Schwalbe Marathon Supreme, Kevlar, 42x622 banden. Welke fiets zouden jullie pakken?
Jan Eleveld schreef:
do 07 apr, 2016 11:41
Ik zou wel eens een vergelijking willen zien tussen Smart Sam en Big Apple wat betreft rolweerstand en grip op onverharde wegen.
Je hebt dusdanig veel verschillende soorten onverhard dat dat een heel gecompliceerde test zou worden.
Zo heb ik hier in Zuid-Limburg en richting de Ardennen bijna nergens brede banden nodig om niet in de bodem weg te zakken tenzij ik op een nat mountainbikepad fiets, dan zijn er soms zachte stukken.
Voor de rest: als het droog is zijn alle paden hier hard en zak ik nergens weg. Als het geregend heeft zijn de bodems van de plassen op de onverharde wegen ook hard. Van zandpaden heb ik geen last want er is geen zand. Alleen op stukken met natte klei heb ik wel behoefte aan profiel. Breedte is wel comfortabel natuurlijk.

Als je op het strand of dwars door heidegebieden wilt fietsen wordt het verhaal heel anders.
Ook ken ik zanderige onverharde wegen - niet hier in de buurt dus - waar je bij droog weer prima over kunt fietsen maar waar je na een bui het idee hebt dat je er continu 2 cm in wegzakt met het gevoel dat je een zware steen aan het voortslepen bent.

Ik denk dat er in het Nederlands net zo veel woorden voor verschillende wegdekken zijn als er volgens de legende in het Eskimo woorden voor sneeuw en ijs zijn.
Ik had 26 inch met 50mm banden.
Nu heb ik 27.5 inch met 62 mm banden.
Wat een meerwaarde hebben die 62mm qua comfort. Zou niet meer terug willen naar 50mm. Zowel op de weg als in het bos vind ik ze super comfortabel.
Snelheid en luchtweerstand vind ik totaal niet belangrijk.
C Deckers schreef:
do 07 apr, 2016 03:13
Ik ben gecharmeerd van en gevallen voor de Schwalbe Thunder Burts .

Dusver slechts 40 km. op gefietst , maar de wegligging en rolweeerstand bevielen .
En het gewicht is ook wat lager .
.... maar haal je er de 20.000 kilometer mee? ;)
Mijn advies zou een brede (50mm) band met weinig profiel zijn: Big Apple of als je voor minder rolweerstand en een betere lekbestendigheid wil gaan een Marathon Almotion.
Mijn ervaringen met een smalle (40mm) almotion zijn dat je er ook onverhard behoorlijk mee uit de weg kunt. zolang de ondergrond maar niet te zacht wordt. Dit voorjaar heb ik drie dagen bikepacking gerende in de Eifel en Ardennen: de nodige kilometers boswegen gereden die vers waren bijgestort met grote kiezels. Zelfs dat lukte nog.

Het advies dat vooraan is de reacties stond om een Thunder Burt te nemen raad ik af. De Thunder Burt is een MTB raceband, waar alle lekbestendigheid is opgeofferd om gewicht te besparen en een lage rolweerstand te krijgen. Mijn ervaring (op 95% asfalt) is dat je elke 1000 km lek rijdt. Onverhard zal het nog vaker zijn.
Diederick schreef:
do 06 sep, 2018 10:23

Op de Cube Travel SL die ik heb zitten Schwalbe Marathon Supreme, Kevlar, 42x622 banden. Welke fiets zouden jullie pakken?

De mountainbike. Tenzij het erg slecht weer is, dan heeft de TravelSL vast betere spatborden ;-)

Diederick schreef:
do 06 sep, 2018 10:23

+ aan te schaffen drager bijv. Tubus Cargo)
Past die van de Travel SL niet?
Jurr schreef:
do 06 sep, 2018 15:58
Past die van de Travel SL niet?
Goede tip, ga ik even checken. Rest de beslissing of ik mijn Rapid Rob banden nog zal vervangen voor wat anders. Daar is bovenstaand al een hoop over geschreven, dank daarvoor!