door
JaapG » do 07 apr, 2016 13:49
Diederick schreef:Ik heb altijd het idee dat hoe dunner de band hoe minder rolweerstand/sneller die loopt.
De huidige wijsheid is dat, bij gelijke druk en karkas (oftewel dezelfde band min of meer), geldt dat hoe dikker de band hoe lager de rolweerstand. Let wel op: dit geldt dus alleen bij min of meer dezelfde banden. En het geldt in alle redelijkheid, dus niet meer voor een band van 5000mm
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. Ook geldt dat hoe ruiger de ondergrond hoe beter dikkere banden uit de bus komen. Ze sturen en accelereren wel iets minder prettig/goed.
Bovenstaande alleen voor de rolweerstand, niet voor de luchtweerstand.
Samengevat en gesimplificeerd: bij snelheden tot ongeveer 25 km/u neem een zo dik mogelijke band, bij hogere snelheden neem een soepele band van ongeveer 28mm. Het laatste vooral als je over fatsoenlijk asfalt rijdt.
Voor jou is dus de vraag over wat voor soort wegen je naar Berlijn gaat rijden. Neem je bijv de R1 dan lijkt me een soepele 32mm band een prima oplossing omdat je niet off-road (en dan bedoel ik echt off-road, niet de gebruikelijke landwegen/grindpaden etc.) gaat. Ga je heel veel off-road dan kun je beter voor een dikke noppenband met middenril gaan.