Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik heb dat gevoel ook wel eens gehad toe ik een motor had gehuurd. Het ding ging net zo hard de berg op als omlaag en ik had nooit het hoeragevoel als ik boven was en de afdaling was indentiek aan de klim, zij het dat je dan veel beter moet oppassen omdat je remweg langer is. Op het einde van de dag was ik moe maar niet voldaan. Geestelijk was ik moe van de concentratie, maar mijn spieren hadden de arbeid niet verricht.bert sitters schreef: ↑ma 27 aug, 2018 08:30"Met deze fiets voel ik mij precies weer in de Tour! Ik vlieg weer de hellingen op en rij haast even soepel als in 1976, " aldus Lucien van Impe over zijn E-bike. De kleine Vlaming was in 1976 de laatste Belg die de Tour de France won. Van Impe reed ook zes keer in de bolletjestrui over de eindstreep in Parijs. Alleen de legendarische Frededico Bahamontes, de Adelaar van Toledo, won ook zes keer het bergklassement.
Dat is maar net hoe je er in zit. Voor mij is het pas leuk geworden toen ik elke vorm van ambitie aan de kant heb gezet. Dus gewoon lekker rustig fietsen, om je heen kijken en genieten.BertKremer schreef: ↑ma 27 aug, 2018 09:39die zijn dus vakantiefietsers. Voor een fietsvakantie moet je getraind hebben anders wordt het afzien. Je moet daarvoor dus een goede gezondheid hebben. Vakantiefietsers weten dat uit ervaring.
De tocht zelf is de training, een goede gezondheid is niet perse nodig. Wat ik al eerder aangaf is dat er meer keuzes zijn dan overstappen op een e-bike. Een lichtere fiets en letten op het gewicht wat je erop slingert scheelt enorm.BertKremer schreef: . Voor een fietsvakantie moet je getraind hebben anders wordt het afzien. Je moet daarvoor dus een goede gezondheid hebben. Vakantiefietsers weten dat uit ervaring. In mijn geval moet mijn vrouw dus trainen en ik niet want ik rijd electrisch.
Ik denk eerder het omgekeerde, dat wanneer je in staat bent aan een tocht te beginnen, je gezond genoeg bent.
Dat klopt, echter deels in mijn beleving.
Oei:Bert van Sprang schreef: ↑ma 27 aug, 2018 16:59En dan normaal tussen aanhalingstekens, want normaal is volgens mij dat wat het meeste voorkomt.
Als je kijkt naar vermogensrekeningen als bikecalculator.com dan is 10 kilo extra nauwelijks van invloed op de snelheid of vermogen wat je moet trappen. Het scheelt 1 km/h in snelheid of 6 watt vermogen.Fedor schreef: ↑ma 27 aug, 2018 06:28Toch snap ik het niet. Je hebt een loeizware e-bike (25 kg zonder accu's) met daarbij ook nog twee accu's. Je geeft zelf aan dat je op een normale fiets ook wel de 100 zou halen, en dat je op je zware e-bike ook meestal zonder ondersteuning fietst.Hans Keesom schreef: ↑zo 26 aug, 2018 18:16Ik heb er sinds November zo'n 4300 km erop zitten. Een paar ritten richting de 100 km, eentje eroverheen. Dat was wel met ondersteuning uiteraard. Als ik rustig aan doe kan ik 60-80 km zonder ondersteuning rijden op deze fiets, met de twee accu's erbij 90-110 km meer.
Ik zou wel een niet ondersteunde fiets kunnen kopen en kan dan daarop ritten tot waarschijnlijk 100 km doen op eigen kracht. Maar wat is het nut ervan? Op de e-bike kom ik verder en ben ik er sneller. En ik kan er net zo goed, zo niet beter, op trainen.
De e-bike is wat dat betreft veelzijdiger als vervoersmiddel en als trainingsapparaat.
Als je nu een lichte en lichtlopende hybride fiets (geen e-bike) zou hebben dan zou dat toch veel makkelijker fietsen zijn? Het lijkt me dat dat meer plezier op zou leveren.
Of gaat het puur om het sneller rijden op de e-bike? Da's ook niet een argument omdat je meestal zonder ondersteuning fietst. Dat zou op een lichte fiets ook sneller gaan.
Geldt dat ook bergop?Als je kijkt naar vermogensrekeningen als bikecalculator.com dan is 10 kilo extra nauwelijks van invloed op de snelheid of vermogen wat je moet trappen. Het scheelt 1 km/h in snelheid of 6 watt vermogen.
Uiteraard is het bergop een ander verhaal. Maar als het werkelijk "maar" 12-13 watt is, dan is de eco mode onmiddellijk beschikbaar om het helemaal van tafel te vegen. Die ondersteunt maximaal tot 50 watt. De andere modi gaan tot 150 en 250 watt.derdekeer schreef: ↑ma 27 aug, 2018 20:16Geldt dat ook bergop?Als je kijkt naar vermogensrekeningen als bikecalculator.com dan is 10 kilo extra nauwelijks van invloed op de snelheid of vermogen wat je moet trappen. Het scheelt 1 km/h in snelheid of 6 watt vermogen.
Ik heb eens een berekening gemaakt en kwam uit dat per kilo ongeveer 2,6 watt meer vermogen nodig is om de zwaartekracht te overwinnen.
Dat was met 24 km/u op een helling van 4 %. Een vakantiefietser rijdt zo snel wellicht niet, maar 6 watt per 10 kg lijkt wel erg weinig. Ik zou bergop minstens het dubbele verwachten. Als je een helling van 4 % opklimt met 12 km/u kom je uit op 1,3 watt per kg (en dat is alleen het bijkomende vermogen om de zwaartekracht te overwinnen).
Dramatisch is dat niet, maar 12-13 watt ga je normaal gezien wel voelen, aan de snelheid of aan de inspanning.