Ik ben het met beide punten helemaal eens.
Over de groeiende groep: helaas zijn de meeste mensen gevoelig voor reclames van dingen waarbij je zonder moeite gezond(er) kunt worden of blijven, en dit soort sprookjes worden maar al te graag geloofd.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik ben het met beide punten helemaal eens.
Een verbod op de e-bike is slecht en het gebruik voor velen een uitkomst.
Ben het met je eens dat te vaak wordt overgestapt naar een e-bike. Maar het groeiend maatschappelijk probleem van overgewicht ligt meestal niet aan het te weinig beweging of sporten, maar aan de leefwijze.Revanho schreef: ↑zo 26 aug, 2018 10:37Er zijn wel mensen die zich vragen stellen bij het groeiend e-bike gebruik, in het bijzonder bij mensen en in omstandigheden waar de gebruikers hun verplaatsing prima met een niet-ondersteunde fiets zouden kunnen doen. Gezien dat het gebrek aan beweging (vaak in combinatie met slechte eetgewoontes en overgewicht) een groeiend maatschappelijk probleem is vind ik de bezorgdheid dat er een verschuiving plaatsvindt van het gebruik van niet-ondersteunde fietsen naar e-bikes op zijn mijnst begrijpelijk.
Wat is een prima conditie of voorwaarden. Om gezond te leven is een uur wandelen prima. Twee uur op een e-bike ook. Twee uur fietsen nog beter.Revanho schreef: ↑zo 26 aug, 2018 10:37De verhalen van mensen die zware fysieke inspanningen leveren met de e-bike zijn naar mijn gevoel behoorlijk anekdotisch. Er zijn veel mensen die bij gewoon fietsen al maar een beperkte inspanning leveren, dat zal met ondersteuning niet beter zijn. Zouden de meeste e-bikers een inspanning doen die meer is dan bij wat rustig wandelen?
En natuurlijk is elke beweging beter dan stilzitten, maar als het echt gaat om het op peil brengen (of houden) van lichamelijke conditie is meer nodig. (Als mensen elke dag is een uurtje wandelen is dat natuurlijk heel goed, maar een prima conditie krijg je daar niet van als dat de enige inspanning is die men levert.)
Ik ben het met je eens, maar vind het niet zorgelijk. Ik hou het op onwetendheid van de jeugdige e-biker. Heeft mogelijk te maken met kuddegedrag. Komen daar vanzelf achter.Revanho schreef: ↑zo 26 aug, 2018 10:37Ik vind de e-bike en de SP schitterende uitvinding. Ze hebben een groot autovervangend potentieel en kunnen mensen die nu niet of nauwelijks fietsen terug op de fiets krijgen en meer doen bewegen.
Maar ik maak mij ook zorgen over de naar mijn indruk groeiende groep die enkel dankzij de fiets nog wat beweging krijgen en door de overstap naar de fiets met ondersteuning niet meer gaan fietsen maar enkel met minder inspanning gaan fietsen. Zij die mij willen overtuigen dat die bezorgdheid volkomen onterecht is zullen meer moeten doen dan wat anekdotiek en stromangebruik.
Nee, natuurlijk niet, maar dat is een andere discussie dan die, of je nou blij moet zijn met het fenomeen e-bike, of niet. De meeste e-bikers gedragen zich wel fatsoenlijk en je gaat ook niet de auto’s weren uit de stad omdat er zijn die zich niet aan de 50 houden, en je gaat ook niet de voetgangers weren omdat er zijn die door rood lopen met oversteken. En nee, ik heb geen e-bike, maar ik vind dat het overgrote deel van de e-bikers die zich wel netjes gedraagt, en hier ten onrechte in een verdomhoekje worden geplaatst.moeten we blij zijn met fietsers die 15 reden en nu met dubbele snelheid op een kruispunt afstormen
Bert, wat ik me dan afvraag, kan je de ondersteuning wat lager zetten tijdens je vakantie zodat je toch wat meer traint?BertKremer schreef: ↑zo 26 aug, 2018 11:18Sinds drie jaar gebruik ik de E-bike tijdens onze fietsvakanties. Voorheen raakte ik oververmoeid, viel ik een paar kilo af en had ik bij thuiskomst zeer stevige bilspieren. Nu heb ik energie over aan het eind van de dag ( positief), val niet meer af ( maakt niet uit, ben niet te zwaar), en mijn bilspieren zijn nog even slap als voor de vakantie ( negatief). Je zou zelfs kunnen zeggen dat mijn conditie misschien wel achteruit gegaan is tijdens die paar weken. Gelukkig gebruik ik buiten de vakantie meestal een gewone fiets.
Een mooi compromis voor je.BertKremer schreef: ↑zo 26 aug, 2018 11:18Sinds drie jaar gebruik ik de E-bike tijdens onze fietsvakanties. Voorheen raakte ik oververmoeid, viel ik een paar kilo af en had ik bij thuiskomst zeer stevige bilspieren. Nu heb ik energie over aan het eind van de dag ( positief), val niet meer af ( maakt niet uit, ben niet te zwaar), en mijn bilspieren zijn nog even slap als voor de vakantie ( negatief). Je zou zelfs kunnen zeggen dat mijn conditie misschien wel achteruit gegaan is tijdens die paar weken. Gelukkig gebruik ik buiten de vakantie meestal een gewone fiets.
Wat er mis is aan fietsen zonder aan de conditie te werken ontgaat me.
Hallo Ed,Ed kettingvet schreef: ↑zo 26 aug, 2018 13:46Wat er mis is aan fietsen zonder aan de conditie te werken ontgaat me.
Of moeten we allemaal wielertoerist worden met merk / reclame pakjes aan en streven naar een bepaald aantal pedaalomwentelingen per minuut , de ideale hartslag, aantal gereden kilometers, gemiddelde snelheid enz ...
wat ik hier bij deze mensen die ik ken mee bedoelbodhi schreef: ↑ wat me opvalt is dat ze bijna allemaal denken dat ze toch flink fietsen (dus aan conditie werken )
Wat er mis is aan fietsen zonder aan de conditie te werken ontgaat me.
Of moeten we allemaal wielertoerist worden met merk / reclame pakjes aan en streven naar een bepaald aantal pedaalomwentelingen per minuut , de ideale hartslag, aantal gereden kilometers, gemiddelde snelheid enz ...
En ik denk dan : laat ze dat maar lekker geloven. Sterker nog ik geef ze alle lof omdat ik weet dat ze het dan vaker doen en dan weer voor 30 km werk verrichten, alleen dan wel in 3 uur tijd dus mooi lsd* getraind, goed voor hun vetverlies.bodhi schreef: ↑zo 26 aug, 2018 15:44
wat ik hier bij deze mensen die ik ken mee bedoel
is dat ze zeggen we hebben 70 km gefietst en dat klopt natuurlijk maar voor 30 km arbeid hebben verricht
maar ze hebben wel het idee van 70 km in hun hoofd en eten er dan ook naar
dit bedoel ik niet rot of zo , maar dat is een beetje de mindf#ck van de e bike
denk ik
Wat voor fiets heb je ook alweer? Een fiets die ook goed fietst zonder ondersteuning is wel erg handig...Hans Keesom schreef: ↑zo 26 aug, 2018 13:04Op 15 seconden na heb ik alles gereden met de ondersteuning op UIT. Ik moest even een glibberig voetpad nemen een dijkje op, even het gas erop.... leuk om te doen.
Een plaatje vind je hier https://www.bsp-fietsen.nl/uploads/resi ... ck_mat.jpgFedor schreef: ↑zo 26 aug, 2018 17:50Wat voor fiets heb je ook alweer? Een fiets die ook goed fietst zonder ondersteuning is wel erg handig...Hans Keesom schreef: ↑zo 26 aug, 2018 13:04Op 15 seconden na heb ik alles gereden met de ondersteuning op UIT. Ik moest even een glibberig voetpad nemen een dijkje op, even het gas erop.... leuk om te doen.
In mijn omgeving zijn er nu trouwens meerdere 70-plussers die juist weer zijn overgestapt van een e-bike naar een normale fiets, zodat ze toch wat meer aan beweging doen (fietsen max 50km op een dag).