Beter is om een strookje van een lap met een ruime bocht om je naaf knopen,dan maak je al fietsend je naven schoon
Dirk
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:En vies vet vuil is vaak een uitstekende bescherming tegen roest
Nou, maar ik vind het toch nog kinderspel vergeleken bij de moeite om ieder jaar weer je framebuizen netjes recht in de lugs terug te solderen nadat je alles uit elkaar hebt gehad om eens goed in die lastige hoekjes te komen.Fietsertje71 schreef: ↑do 23 aug, 2018 12:56Heel je wielen telkens weer uit- en inspaken om de flenzen van de naaf, daar rondom de spaakgaatjes, goed blinkend te krijgen...
Fietsertje71 schreef: ↑do 23 aug, 2018 12:56Eens per jaar wil ik eens goed mijn fiets poetsen,
Maar ik vind het wel een heel gedoe hoor,
Heel je wielen telkens weer uit- en inspaken om de flenzen van de naaf, daar rondom de spaakgaatjes, goed blinkend te krijgen...
Dat is nog niets vergeleken met de klassieke manier om je ketting te kuisen: https://www.sheldonbrown.com/chainclean.html Re-assembly is the reverse of disassembly.Carl schreef: ↑do 23 aug, 2018 14:04Nou, maar ik vind het toch nog kinderspel vergeleken bij de moeite om ieder jaar weer je framebuizen netjes recht in de lugs terug te solderen nadat je alles uit elkaar hebt gehad om eens goed in die lastige hoekjes te komen.Fietsertje71 schreef: ↑do 23 aug, 2018 12:56Heel je wielen telkens weer uit- en inspaken om de flenzen van de naaf, daar rondom de spaakgaatjes, goed blinkend te krijgen...
Eens per jaar smelt ik het stalen frame en pers ik er na enkele handelingen weer verse buizen uit. Het is wat arbeidsintensief, maar de fiets voelt daarna echt als nieuw!bdr schreef: ↑do 23 aug, 2018 15:03Dat is nog niets vergeleken met de klassieke manier om je ketting te kuisen: https://www.sheldonbrown.com/chainclean.html Re-assembly is the reverse of disassembly.Carl schreef: ↑do 23 aug, 2018 14:04Nou, maar ik vind het toch nog kinderspel vergeleken bij de moeite om ieder jaar weer je framebuizen netjes recht in de lugs terug te solderen nadat je alles uit elkaar hebt gehad om eens goed in die lastige hoekjes te komen.Fietsertje71 schreef: ↑do 23 aug, 2018 12:56Heel je wielen telkens weer uit- en inspaken om de flenzen van de naaf, daar rondom de spaakgaatjes, goed blinkend te krijgen...![]()
Maar toch is dat de enige juiste manier. Hoe wil je anders het schroefdraad aan de binnenkant van de spaaknippels schoon krijgen?Fietsertje71 schreef: ↑do 23 aug, 2018 12:56Eens per jaar wil ik eens goed mijn fiets poetsen,
Maar ik vind het wel een heel gedoe hoor,
Heel je wielen telkens weer uit- en inspaken om de flenzen van de naaf, daar rondom de spaakgaatjes, goed blinkend te krijgen...
Je moet die katten inederdaad wel op een dieet zetten van muizen die beukennootjes eten uit de streek direct ten zuiden van Siena in Toscane want anders krijg je de zogeheten civetcracks in je lagerkogels en dat is gevaarlijk want die voel je niet aankomen en met een geblokkeerd voorwiel in een afdaling heb je een probleem.
Dat is weer zo'n typisch pseudo-advies, en gevaarlijk bovendien! Wie enigszins thuis is in tribologie en de moeite heeft genomen om Sheldon Brown goed te volgen weet dat dat dieet van muizen die beukennootjes uit Siena eten alleen geldt in stalen frames. Immers, sporen van noten werken uiteindelijk door in de trilfrequentie van materiaalsoorten, en de verschillen zijn echt significant hoor! Zie het als een groot ecologisch systeem, waarin alles met elkaar samenhangt. Voor alu frames zijn dieten van pistachenootjes uit Azie beter. En voor titaniumframes lukt het alleen met marmotten (let op: die hebben zoals bekend notenallergie).Leon schreef: ↑vr 24 aug, 2018 13:11Je moet die katten inederdaad wel op een dieet zetten van muizen die beukennootjes eten uit de streek direct ten zuiden van Siena in Toscane want anders krijg je de zogeheten civetcracks in je lagerkogels en dat is gevaarlijk want die voel je niet aankomen en met een geblokkeerd voorwiel in een afdaling heb je een probleem.
Behalve natuurlijk in die van je linkerpedaal en de linkerkant van je trapaseindgebruiker schreef: ↑vr 24 aug, 2018 12:24Blij te lezen dat er meer mensen zijn met hart voor hun fiets. Zelf haal ik om het jaar alle kogellagers uit elkaar en laat de kogeltjes schoon likken door Witrussische civetkatten. Daarna vers rechtsdraaiend rendiervet erin,
Enige wat mij dan opviel aan die fietsen was het smerige borsteltje. Ik heb dat nooit begrepen. Het is alsof je de kamer wilt schoonmaken omdat er visite komt maar de emmer met vies sop naast de sofa laat staan.Martin E. van Doornik schreef: ↑vr 24 aug, 2018 14:49Lang geleden heb ik bij sommige fietsen wel eens een ringvormige borstel om de naven gezien die men tussen de spaken kon vastklikken. Zeg maar een soort van pijpenrager. Al fietsend worden de naven schoon gehouden.