Edwin* schreef: ↑za 25 aug, 2018 13:16
joukon schreef: ↑za 25 aug, 2018 13:09
Revanho schreef: ↑za 25 aug, 2018 08:57
Zo zijn er oplaadpunten voor elektrische fietsen in de fietsstalling van Antwerpen Centraal, maar ik heb daar al jaren nooit een fiets zien opladen. De kans dat je je fiets met batterij terugvindt na deze enkele uren daar achtergelaten te hebben is daarvoor immers te klein.
Dus het voorzien van oplaadmogelijkheden is eerder iets waar hotels, b&b, campings, de spoorwegen (voor in de treinen of in bewaakte stallingen), werkgevers, ... moeten over nadenken.
Renaat
Als die e-bike de fiets gaat verdringen, zullen er vele miljoenen oplaadpunten erbij moeten komen.
Een leuke opgave voor de politiek. Transitie van de energiemarkt is een Europese aangelegenheid. Dat los je niet op als lokale overheid of individuele werkgever. De landelijke politiek zal keuzes moeten gaan maken.
Wegenbelasting voor de e-bike maar invoeren dan.
Die miljoenen oplaadpunten hebben we al, die heten stopcontacten.
Het nut van speciale oplaadpunten binnen Nederland voor e-bikes ontgaat me, maar dat kan aan mij liggen. Ik heb tot dusver nog nooit onderweg opgeladen. Je weet hoeveel km je op eigen kracht kan fietsen op je fiets en je weet hoeveel je accu('s) daar nog aan toevoegen kan. Daar hou je dan vervolgens rekening mee.
Binnen Nederland zijn er genoeg manieren om te voorkomen dat je überhaupt moet opladen en daarnaast voldoet elk stopcontact om even aan te vullen. Nooit een weigering gehad om een halve kilowatt te mogen "lenen".
Op de plek waar dat koude biertje staat, hebben ze waarschijnlijk ook wel een stopcontact.
Ik geef toe, er zijn bankjes her en der op de hei waar ik graag even een pauze neem, daar een oplaadpunt zou leuk zijn, maar noodzakelijk is het niet.
PS. Ik geef toe, ik heb me wel een tweede accu veroorloofd waardoor ik als het moet vanuit Amsterdam de grens achter Arnhem over kan rijden zonder dat m'n hartslag boven de 100 hoeft te gaan en zonder de accu's tussentijds op te laden. Niet dat ik ervoor zou kiezen, ik trap de meeste tochten liever eerst mezelf leeg en daarna pas de accu
.