Je kan buitenboord lagers vervangen voor interne BB
Schroefdraad is het zelfde.
je hebt wel een andere crank nodig
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ha, ik ben binnen deze club best een gemiddeld poetser maar toen mijn fiets een aan de start van een reis tussen de wielrenfietsen op een aanhanger stond kon je mijn fiets eigenlijk alleen ontwaren als de donkere vlek ergens in het midden.
Maar heb je die bovenbuis wel ergens mee behandeld of heb je er alleen dat plakband overheen geplakt? Lijkt mij verstandiger om 'm wel te behandelen om te voorkomen dat er toch vocht/damp tussen (of door) de tape komt. Want dan krijg je toch roest en dan kan je fietsje van € 125,-- alsnog bij 't schroot als je niet uitkijkt.janenliseth schreef: ↑do 16 aug, 2018 10:43[...]De vorige eigenaar had de bovenbuis met rode verf beklad om wat oppervlakkige beschadigingen te behandelen.
Ik had de bovenbuis daarom helemaal kaal geschuurd met de bedoeling te spuiten maar heb er gemakshalve duct-tape omgewikkeld. Niet fraai maar wel effectief en onaantrekkelijk voor het dievengilde.
Wanneer ik google op 'buitenboordlagers', kom ik veel berichten tegen van fietsers die daar bijzonder slechte ervaringen mee hebben, vooral op MTB-forums. Misschien dat Google inmiddels zoveel van mij weet, dat die negatieve berichten keurig bovenin mijn zoekresultaten belanden, maar ze zijn er beslist, ook van ver na 2008.
M-gineering bestaat nog steeds en ik heb de indruk dat Marten Gerritsen het razend druk heeft. Zelf moest ik bij hem een paar jaar geleden maar liefst 11 maanden op een nieuwe fiets wachten, maar een wachttijd van langer dan een jaar komt ook al voor. Dat Marten al enkele jaren niet meer op dit forum verschijnt, kan ik begrijpen en respecteren. Voor dit forum is het echter een niet te onderschatten verlies.
Was dat die Santos die anderhalf jaar terug in Emmen is gestolen?jeroen_ schreef: ↑vr 17 aug, 2018 13:21Zelf heb ik nu een Raleigh fiets uit de jaren 80, tweedehands voor 140 euro gekocht (maar wel flink in geïnvesteerd met opwaarderingen zoals nieuwe wielen en degelijke verlichting). Rijdt niet slechter of zelfs beter dan mijn vorige, nieuw gekochte dure vakantiefiets.
Ja, die fiets bedoelde ik. Ik heb hem helaas nooit meer terug kunnen vinden.keesswart schreef: ↑vr 17 aug, 2018 16:07Was dat die Santos die anderhalf jaar terug in Emmen is gestolen?jeroen_ schreef: ↑vr 17 aug, 2018 13:21Zelf heb ik nu een Raleigh fiets uit de jaren 80, tweedehands voor 140 euro gekocht (maar wel flink in geïnvesteerd met opwaarderingen zoals nieuwe wielen en degelijke verlichting). Rijdt niet slechter of zelfs beter dan mijn vorige, nieuw gekochte dure vakantiefiets.
Maar die krijgt het nog wel op zijn brood...
Ja! Waarom monteerden ze bij Snel tien jaar geleden niet de lagers die nú gefabriceerd worden?keesswart schreef:Het verhaal dat de Hollowtech II lagers nu langer meegaan dan tien jaar geleden, heb ik ook gehoord. Het werd mij verteld door de chefmonteur van de firma Snel in Utrecht. Als dat verhaal klopt, waarom zijn ze bij Snel die lagers dan al gaan gebruiken bij vakantiefietsen toen de kinderziektes nog lang niet verholpen waren?
Ik weet niet welke periode je in gedachten hebt, maar mijn Avaghon werd in 2007 dus geleverd met de externe lagers die standaard in de LX-groep zaten.keesswart schreef:Niet alleen M-gineering, maar ook Santos en Avaghon - en ik dacht ook Vittorio - zijn trapassen met interne lagers blijven gebruiken omdat betaalbare assen met externe lagers te snel versleten waren.
Bedankt voor je uitvoerige reactie, die ik zeer waardeer.
Dat weet ik als lezer van dit forum natuurlijk. Ik had misschien voor de duidelijkheid beter kunnen schrijven "In de tijd van de commentaren van m-gineering op dit forum ......".
Daar gaf je geen antwoord op, misschien omdat je die lagers afgezworen hebt. Ik heb vandaag gezocht naar zinvol onderhoud aan Hollowtech en vond dit. Het antwoord van Nathan Knutson (tweede alinea), dat je de spanning op de Hollowtech lagers regelmatig moet controleren en bijstellen, lijkt me heel zinvol. Het past ook bij wat WimB hierover opmerkte.math schreef: 1. Poetsen, invetten en sleutelen doen we allemaal, maar ik ken niemand die zelf onderhoud aan Hollowtech lagers doet. Jij wel? Wat dan?
Toch wel. Hoe verder de dragende lagers uit elkaar staan en hoe groter de diameter van de trapas, hoe stijver de constructie.Georg schreef: Met buitenboordlagers is het om te beginnen al zo dat niemand duidelijk kan uitleggen wat er beter aan zou zijn dan aan de oude inwendige gelagerde trapassen.
Ook de kettinglijn is anders en je moet tandwielen vinden die op de nieuwe as passen. Een no-go in combinatie met een riem.M276 schreef: Je kan buitenboord lagers vervangen voor interne BB
Schroefdraad is het zelfde.
je hebt wel een andere crank nodig
Snel had natuurlijk de good old 'vierkante' as kunnen blijven gebruiken.Carl schreef: ↑vr 17 aug, 2018 20:21Ja! Waarom monteerden ze bij Snel tien jaar geleden niet de lagers die nú gefabriceerd worden?keesswart schreef: ↑vr 17 aug, 2018 16:07Het verhaal dat de Hollowtech II lagers nu langer meegaan dan tien jaar geleden, heb ik ook gehoord. Het werd mij verteld door de chefmonteur van de firma Snel in Utrecht. Als dat verhaal klopt, waarom zijn ze bij Snel die lagers dan al gaan gebruiken bij vakantiefietsen toen de kinderziektes nog lang niet verholpen waren?
Ik wist niet dat Avaghon destijds ook fietsen met buitenboordlagers heeft geleverd. De Avaghons die ik heb gezien, zoals deze, hebben trapassen met interne lagers. Misschien heeft de toenmalige dealer van Avaghon (Recycle in Wageningen) geëxperimenteerd met moderne trapassen en heeft de huidige dealer (sinds 2011 is dat Bike4Travel in Rotterdam) daar weer een eind aan gemaakt. (Daar weten ze namelijk ook dat de UN55 met interne lagers betrouwbaarder is.)Carl schreef: ↑vr 17 aug, 2018 20:21Ik weet niet welke periode je in gedachten hebt, maar mijn Avaghon werd in 2007 dus geleverd met de externe lagers die standaard in de LX-groep zaten.keesswart schreef:Niet alleen M-gineering, maar ook Santos en Avaghon - en ik dacht ook Vittorio - zijn trapassen met interne lagers blijven gebruiken omdat betaalbare assen met externe lagers te snel versleten waren.
Het is inderdaad mogelijk, was het even vergeten maar mijn VSF fiets met riem heeft gewoon een binnenbordlager met een vierkante as.