Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vrijbuiter Uitstel van Betaling - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Vrijbuiter Uitstel van Betaling

Blanche,
De Veel Mensen die jij noemt zijn andere mensen dan die ik bedoel. Onze beweringen staan elkaar denk ik niet in de weg. Dat er veel mensen zijn die na alle vaste lasten nul overhouden weet ik. Dat er veel mensen zijn bij wie het geld op het einde van de maand op is met schulden erbij, al geef je ze elke maand ruim 10.000 euro, weet ik ook.

Renaat, typ jij (op een smartphone of tablet?) met automatische woordaanvulling? Voorheen begreep ik jouw teksten namelijk gemakkelijker...

De garages in/aan/bij Belgisch huizen zijn overigens vaak groter dan Nederlandse huizen als geheel. Zijn Belgische auto's echt van suiker? :wink:
Leon schreef:
za 04 aug, 2018 15:21
Renaat, typ jij (op een smartphone of tablet?) met automatische woordaanvulling? Voorheen begreep ik jouw teksten namelijk gemakkelijker...
Toch niet, gewoon op de laptop (soms wel wat te gehaast). Ik heb mijn laatste post wat aangepast in de hoop die zo duidelijker te maken. Als deze nog niet duidelijk is, dan zal je moeten verduidelijken wat er niet duidelijk voor je is.
Leon schreef:
za 04 aug, 2018 15:21
De garages in/aan/bij Belgisch huizen zijn overigens vaak groter dan Nederlandse huizen als geheel. Zijn Belgische auto's echt van suiker? :wink:
Het klopt, de gemiddelde Belgische woning is een pak groter, een pak slechter geïsoleerd en ouder dan de gemiddelde Nederlandse woning. Belgen staan Europees aan de top van de gemiddelde grote van woningen.

Ik vrees dat het vooral de inzittende zijn van veel wagens die denken dat zijzelf (en hun kinderen) van suiker zijn :wink:
Het onderwerp is interessant, de analyse is niet eenvoudig. Laten we beginnen met de welvaartsontwikkeling. De afgelopen eeuw zijn we op de lange termijn in westerse landen iets van 2% per jaar rijker geworden. Dat betekent ongeveer een verdubbeling per generatie. Wie daarvoor oud genoeg is kan terugkijken naar zijn of haar eigen jeugd en de grote verschillen zien.
Als we meer inkomen hebben geven we door de bank genomen ook meer uit, al zal een niet onbelangrijk deel daarvan zitten in langer pensioen omdat we langer leven. Maar goed, we consumeren meer en dat is evident. Dat wil niet zeggen dat we van alles precies evenveel meer consumeren. Van sommige producten kopen we heel weinig meer, maar van andere juist boven proportioneel meer. In de literatuur heet dit de inkomenselasticiteit van de vraag naar specifieke goederen. In de jaren zestig was die hoog voor kampeerartikelen: de nieuwe welvaart werd voor een aardig deel daarin gestopt. Inmiddels is de inkomenselasticiteit voor kampeerartikelen zoals bij de Vrijbuiter een stuk lager, en misschien zelfs wel negatief: we gaan er minder van consumeren als we rijker worden (dat heten dan inferieure goederen). Wie de afgelopen jaren ging kamperen kocht een caravan, en meer recentelijk zelfs een camper. En steeds minder mensen zijn gaan kamperen denk ik. De uitzondering op dit verhaal wordt dan gevormd door het soort kampeerartikelen dat door wereldfietsers wordt gebruikt: de vraag naar Hilleberg tenten heeft vast een behoorlijk hoge inkomenselasticiteit.
Als winkel moet je proberen daar op in te spelen, maar eenvoudig is dat niet. Als ik zo rondkijk op campings dan zie ik bijna nog maar twee soorten tenten: dure lichtgewicht tenten en grote goedkope familie tunnels van hoogstens 200 euro. Als relatief kleine speller is dat een heel moeilijke markt, zeker nu fysieke winkels het toch al moeilijk hebben. Voor een grote familietent wil je nog wel in de auto stappen en een uur rijden, maar niet voor een goedkope slaapzak. Ik vrees dat slechts de enorme internationale schaal van Decathlon in deze markt overleeft. Zij hebben de schaal om goedkoop te produceren, en tegelijk aan serieuze productontwikkeling te doen. Voor de consument is dat zeker geen slecht nieuws. Wie geen behoefte heeft aan Hilleberg kwaliteit kan er voor een heel gering bedrag een nette kwaliteit kopen. Ik heb er laatst voor 89 euro een festival etc tentje voor de kinderen gekocht. Ik heb het eerst zelf uitgeprobeerd op een tochtje van een paar dagen en ik was aangenaam verrast. Ook dat is welvaartsgroei. En met een beetje geluk kan veel van het Vrijbuiter personeel bij het steeds groeiende aantal Decathlon winkels gaan werken. Binnenkort ook in Groningen.
Wim schreef:
di 14 aug, 2018 19:18
Ik vrees dat slechts de enorme internationale schaal van Decathlon in deze markt overleeft. Zij hebben de schaal om goedkoop te produceren, en tegelijk aan serieuze productontwikkeling te doen.
Decathlon is serieus bezig met kwaliteitsverbetering. Ook in hun fietsensegment. Hun fietsen kwamen voorheen uit Azie, maar Decahtlon heeft in Rijsel nu een eigen fietsenfabriek, waarin ze zelf producten kunnen ontwikkelen die goed inspelen op de wens van de Europese markt.
Ik denk dat er in Nederland ruimte overblijft voor echte specialisten die inspelen op de niche-markt, zoals Au Vieux Campeur in Frankrijk.
Een zwak punt van Decathlon is hun afdeling reparatie.
Er zijn veel meer manieren van vakantie bijgekomen. Je hoeft helemaal geen kampeerspullen meer te kopen; veel mensen huren een reeds opgezette tent of een klein huisje op een camping, compleet met meubilair.
Het goedkope all-inn vliegen naar de zon bestond vroeger niet, en al helemaal niet in de enorme omvang die het nu heeft.
Wat nog wel in forse mate bestaat is het Nederlandse caravankamperen, daar is zeker nog een markt voor, en die wordt ruimschoots bediend door tal van gespecialiseerde zaken, waar Vrijbuiter er 1 van was. Men moet daar evenwel grote moeite doen om de jongere gezinnen voor zich te winnen; het is een vergrijzend gebeuren, en dat gaat op termijn natuurlijk niet goed. Typerend waren ook de opnamen die in de recente TV-journaals voorkwamen over het in het failliet van de Vrijbuiter teloorgaan van de tentenfirma De waard; allemaal grijze kampeerders zittend voor hun tent. Personen onder 50 hebben vaak nog wel nostalgische herinneringen aan de De Waard van hun ouders, maar doen zelfs wat anders met hun vrije tijd.

De enorme vlucht die het fenomeen camper heeft genomen de laatste jaren is ook opvallend, maar dat zijn niet de klassieke (tent & caravan) kampeerders; dat is een andere doelgroep.

Verder is (sportief) kamperen sowieso een NW-Europese aangelegenheid. (de USA reken ik hier voor het gemak cultureel ook maar even bij) In grote delen van (Zuid/Oost) Europa is kamperen shabby gedoe voor wie financieel niet beter op vakantie kan. Kun je het betalen, dan kampeert men daar zeker niet.

Het Franse Decathlon zie ik dan ook helemaal niet als een Vrijbuiter-achtige kampeerwinkel; het is eerder een goedkope keten in sportkleding en sportbenodigdheden, aangevuld met wat trekking-kampeerspul tegen dumpprijzen. De geur van goedkope kunststoffen die die zaak kenmerkt alleen al doet mij omkeren bij de ingang.

In Nederland is vanouds Perry Sport een "Decathlon-achtige" zaak. Die zitten ook in dat segment, maar Perry heeft naar mijn idee totaal niet gereageerd op de (al vele jaren durende) opkomst van de Franse concurrent. Jaren geleden, toen ik in Lyon voor het eerst in een grote Decathlon kwam, dacht ik meteen; dit gaat Perry Sport de kop kosten tenzij ze heel rap een plan gaan bedenken om dit te counteren. Ik zie het somber in voor Perry.
wat er met de Vrijbuiter gebeurt is niet bekend, maar De Waard gaat verder,
zie laatste regels,
https://www.sunshinegroup.nl/the-company/
Perry Sport heeft volgens mij tegenwoordig geen kampeerafdeling meer. Gistermiddag ging ik per fiets naar stad Groningen om wat spullen bij te kopen voor de Harskamperdennen. De grote gezinstent die wij hebben, is in 1985 bij Perry Sport aan de Vismarkt in Groningen gekocht. Er moeten wel een paar nieuwe scheerlijnen komen. Bij Perry Sport aangekomen zag ik nergens kampeerspullen, alleen maar sportartikelen. Dan ging ik door naar Bever, een paar straten verderop. Het gaat om touwen met een soort aluminium "remmetje" erin en aan het uiteinde een metalen ringetje voor de tentpennen. Dit voor langs de zijkant van het tentdak. Alleen die ringetjes heeft Bever niet eens! Dan maar bij een bouwmarkt gekocht. Verder ook een Campingaz priktankje gekocht. Wel ruim 60 km gefietst voor die paar spullen....
jony schreef:
do 16 aug, 2018 09:33
wat er met de Vrijbuiter gebeurt is niet bekend, maar De Waard gaat verder,
zie laatste regels,
https://www.sunshinegroup.nl/the-company/
foutje
Je weet nooit wat "tegenwoordig" is, maar vorige week had Perry Sport Den Bosch nog wel degelijk kampeerspullen. Niet dat ik er ooit wat koop, want hun assortiment is niet wat ik zoek.
Activiteitencie WF schreef:
jony schreef:
do 16 aug, 2018 09:33
wat er met de Vrijbuiter gebeurt is niet bekend, maar De Waard gaat verder,
zie laatste regels,
https://www.sunshinegroup.nl/the-company/
foutje
link is in de loop van de ochtend vernieuwd ivm een typefout,
https://www.sunshinegroup.nl/the-company/
Mooi voor het merk "De Waard". Nu hopen dat de investeerders het merk gaan upgraden, doorontwikkelen en beter laten aansluiten bj de markt en het imago wat opgepoetst wordt, waarbij de oorspronkelijke doelgroep nog steeds aansluiting vindt.

Het imago is nu toch vooral zo:

image.jpeg
^^^ Meestal gaat zoiets gepaard met achteruitgang in kwaliteit en voorrang geven aan winst voor investeerders...

Ik las ergens dat de vorige overstap/verandering van De Waard al als een achteruitgang werd gezien, toen de productie naar Tsjechië ging. Ik heb overigens nooit een De Waard gehad, noch erin gekampeerd.
Ik was meer van ESVO, die bestaan ook nog. Evert Stokker Volendam.

Dat van die 168 scheerlijnen, daar hield ik niet van. Toen al niet. En het schaapskooi-model, dat heel weinig ruimte biedt door de typische schuin aflopende vorm. Maar ieder z'n meug natuurlijk. Overigens is de caravan een briljante uitvinding...
Wat niet echt vermeld wordt dat de Waard tenten hun goede naam op de Wadden eilanden hebben verdiend. Een de Waard tent waaide daar niet weg. Ze zijn lijkt mij in een goede groep terecht gekomen, daar kunnen ze zeker een belangrijke rol spelen.
ik was deze zomer weer op Vlieland en zag vele van dit soort tenten.
deze tenten staan bijvoorbeeld op Stortemelk en ze staan als een huis!
overigens heeft ook De Waard meer moderne 'boogstoktenten' (ja ja, de stokken zijn van staal), bijvoorbeeld te huur op Lange Paal. echt fijne tent met veel binnenruimte en een zeer ruime stahoogte.
en ik heb eerder in een De Waard tent gek(r)ampeerd: echt goede tent, ook bij storm en regen en kou in Tsjechië. mijn Renault 19 ging wel bijna door de achterveren van het gewicht, maar da's bijzaak :D
fijn dat ze verder kunnen/gaan!!
Vernomen op de NOS-teletekst dat De Waard is overgenomen en kan blijven bestaan, de fabriek met het personeel in Tsjechië ook!
Uitstel van executie. Wie wil er nu nog een tent waarvoor je eerst een paar zwaardere veren onder je auto moet monteren?
Bert van Sprang schreef:
do 16 aug, 2018 23:06
Uitstel van executie. Wie wil er nu nog een tent waarvoor je eerst een paar zwaardere veren onder je auto moet monteren?
Hipsters?

Je weet maar nooit welke achterhaalde dingen weer hip worden.
Dat fietsers die de tent op de fiets meenemen niet in eerste instantie aan De Waard denken, is niet zo gek. Dat zegt echter niets over de kwaliteiten van die tent.
Er is ook niets mis met de kwaliteit van een De Waard tent. Maar wel met het gewicht, het inpakformaat, het opzetgemak etcetera. Ook als je met de auto op vakantie gaat, is het fijn als je niet perse een aanhanger mee hoeft te nemen en je de tent snel op kunt zetten bij een naderende regenbui. Ook onze vis-s-vis boogtent van € 100 kan prima overweg met de wind op onze Waddeneilanden. Hij buigt, maar hij barst niet.
Dat je voor een De Waard tent een aanhanger nodig hebt en dat het opzetten onacceptabel lang duurt, is net zo goed een fabel als wanneer iemand zegt dat op de fiets kamperen altijd armoe is en dat je niets mee kan nemen. Maar wees gerust, Ik heb het idee dat de gemiddelde fietskampeerder niet ander denkt over een De Waard tent, dan de gemiddelde De Waard kampeerder denkt over het fietskamperen.