Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn paklijst voor wereldfietsreis. Suggesties svp :) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mijn paklijst voor wereldfietsreis. Suggesties svp :)

Slangklemmen!
Vergeet nooit de slangklemmen!
Wat zou je doen zonder slangklemmen!

Met vriendelijke groeten
Harold T. Snakeclamper
Uitvinder en wereldwijd marketeer van.......ja.....SLANGKLEMMEN!
Peter Rodenburg schreef:1 of 2 slangenklemmen voor noodreparaties
Dikke tiewraps zijn lichter en als het voor lange duur moet zijn: overal waar auto's zijn zijn slangklemmen.

Voor Whisky:
Weet je al wat alles bij elkaar weegt?
Wat in me opkomt:
* conussleutel
* NBT2 (google maar)
* een nieuwe ketting kun je in Europa "overal" kopen; bv in Budapest en Istanbul. Als je ze elke 2000 km vervangt heb je kans dat je kransjes erg lang meegaan. Als je meteen naar Istanbul fietst heb je daar ook kransjes nodig.
* Gewone zeep gebruiken voor het scheren is niet best voor de huid, en die krijgt toch al te verduren. Dat gaat je later weer nivea kosten, maar als mannen knapper worden naarmate ze ouder worden is het wel een goed idee.
* 1 paar dikke sokken vindt ik wat weinig, zeker als je het met me eens mocht zijn dat bij 5 graden sandalen en dikke sokken een lekker zittende combinatie is.
Fiets ze!
Leon



Leon
Leon schreef: * Gewone zeep gebruiken voor het scheren is niet best voor de huid, en die krijgt toch al te verduren. Dat gaat je later weer nivea kosten, maar als mannen knapper worden naarmate ze ouder worden is het wel een goed idee.
Ik zeg Scheer olie, doet wonderen. Is van Williams (net even gespiekt...) maar nbt2? Bij een Rohloffnaaf werkt dat?

Bas
B@se schreef:maar nbt2? Bij een Rohloffnaaf werkt dat?
:oops:
Reservemateriaal voor de brander? (Ik heb ervaring met Zuid-Amerika :oops:...)
Zoals ringetjes, die pluchen ring op de bodem, reservesproeiers.

Hoi Whiskey,

Ik heb niet alle antwoorden gelezen dus het kan zijn dat mijn bijdrage overbodig is.

Wat mij bij je paklijst opvalt is het feit dat het lijkt alsof je ervan uitgaat dat er in het buitenland weinig te krijgen is. Je paklijst ziet eruit alsof je voor elk probleem gelijk een oplossing wilt hebben. Dat is in principe natuurlijk niet slecht maar als je iets meer uitgaat van de kracht van de omgeving waar je doorheen fietst zul je zien dat je lijst een stuk kleiner kan.
Tijdens onze wereldreizen nemen wij nooit meer mee dan tijdens een "normale" fietsvakantie. Wel zijn er enkele verschillen.

Ook zou ik eens nadenken om halverwege een pakket naar jezelf toe te sturen voor bijvoorbeeld een nieuwe lading kaarten, reisboeken en wellicht fietsonderdelen.

Hieronder vind je mijn reactie op je lijst terug. Het is puur een mening dus als je het er niet mee eens bent....gewoon weggooien.

Topeak Allien multitool (imbus, kettingpons, kabeltnak etc etc)
Mac Gyver multitool. Thuis laten?
Zwitsers zakmes

Maak een keuze.....ik zou de Mac Gyver multitool thuislaten. Leuk om stoer mee te wezen maar in jou geval overbodig.

Spaaksleutel
Zit al op de Topeak. Thuislaten dus.

2x Rohloff kettingolie
Mooi voor de hele reis. zou ik niet doen. halverwege een set laten opsturen in het eerder genoemde pakket.

Ijzerdaad: voor noodreparaties
Rol dik garen:voor noodreparaties
Oneindig veel Ducttape: noodreparaties

Maak een keuze......dat is wel erg veel noodspullen....alleen ductape

Pepperspray
Hoezo? Zijn er beren onderweg te vinden?....

Fietsslot (axa brakebooster slot) en een kettingslot. Weet nog niet wat voor een kettingslot ik mee neem vanwege het gewicht. Tips??
In het buitenland zijn de fietsendieven anders dan in NL. In NL lopen ze met een grote tang in hun binnenzak. In het buitenland zit je óf op je fiets, of de fiets staat in een hotelletje of de fiets ligt naast je tent. Blijft over de momenten dat je een boodschap aan het doen bent (letterlijk en figuurlijk:)). Daravoor voldoet een licht kettingslot.

Slotje voor in hotel
Zonder sleutel! Kies een cijferslot. Scheelt je een hoop gekloot met sleuteltjes én je partner kan er ook in.


Haringen: Rots haringen. Ook haringen voor zachte bodem meenemen? Zijn zandharingen nog handig?

Maak een keuze....natuurlijk, je mist dan net dé perefecte haring. Dat is altijd het geval. Ik zou gaan voor een goede kwaliteit rotspennen.
Neem één stalen rotspen mee voor het voorslaan in een harde bodem.

Overschoenen. Weet ik nog niet zeker, meenemen?
Nee

2x fietsonderbroek. Of 2x gewone onderbroek en 1 fietsbroek? Tips AUB
2 fietsbroeken en 2 onderbroeken.


2x wandelbroek (afrits, een dikke en een dunne) Is dit teveel?
Ja! Een lange broek is meer dan voldoende

Lichte handschoenen zonder vingers
Windstopper handschoenen met vingers
Ski handschoenen. Nodig in Tibet en Pamir??

Je handen lijken in ieder geval met deze lading handschoenen goed beschermd. Ski handschoenen thuis laten. Kan je onderweg voor weinig kopen. Heel simpel: sle het ergens koud is kan je naar alle waarschijnlijkheid daar ook warme kleding kopen.

Buff
Cap met nekflap
Muts

Geldt weer hetzelfde voor. Maak een keuse. Muts lekker in het buitenland voor weinig kopen. Is nog leuk om te doen ook. Je kan dan tevens beter bepalen of je het echt nodig hebt en na gebruik geef je het weg aan een andere reiziger..

Travellercheques?? Weet ik nog niet zeker. Meenemen??Ja, niet omdat ze zo handig zijn maar dit neem je mee als verzekering.

Lichtgewicht AA opladertje voor als mijn fietsoplader het begeeft
In principe natuurlijk niet slecht maar ook hier probeer je volledige zekerheid te hebben. Dat is een keuze maar reizen is ook een beetje avontuur. Dit soort dingen zijn ook in het buitenland te koop.

1x Icebreaker lange wollen onderbroek
Ik mis de lange fietsbroek. Die zou ik hiervoor meenemen inplaats van de lange wollen onderbroek. Je kan in een lange fietsbroek slapen, fietsen, als onderbroek gebruiken als het koud is.

Ik mis de de conussleutel voor je voorwiel.
Ook mis ik de sleutels die je nodig hebt om je rohloff naaf uit elkaar te halen wanneer je interne versnellingskabel breekt (of heb je een schakelbox?)
Het kabeltje zelf zie ik ook niet terug op je lijst. Die onderdelen zijn niet te koop in het (verre) buitenland.
Onderdelen voor de brander.
En natuurlijk de kaarten.

Ontzettend veel plezier. Rond die tijd komen we je wellicht in die omgeving tegen. We zijn er dan ook. Kunnen we ergens in Kyrgisie of Tibet elkaars uitrusting bekijken :lol:

Nee...nog beter.....als jij nou toch 2 maal de Rohloffolie meeneemt tanken wij onderweg bij :lol:

Groet,
Marco

Ook al stinken die Teva's inderdaad niet uren maar jaren in de wind, ze zijn voor mij een absoluut basisingrediënt van mijn paklijst: je kacht er bij hitte, regen etc. mee door elk terrein, van het washok via de wildwaterrivier tot in de middelhoge bergen. En je kunt er nog mee fietsen ook!! Heb ook crocs: die zijn wel zeer licht maar lang niet zo veelzijdig, een scherpe rots en wég zool. Heb ik dus thuisgelaten.
Groetjes,

Astrid

Van Vaude zijn er badslippers (€ 2,95) die nog geen tien gram of zo wegen. Dus makkelijker dan teva's, maar alleen bruikbaar onder de
douche. :lol:
En eh.., stonden er ook buitenbandplakkers op jouw lijstje?

Marco Meijerink schreef: Ook mis ik de sleutels die je nodig hebt om je rohloff naaf uit elkaar te halen wanneer je interne versnellingskabel breekt (of heb je een schakelbox?)
Het kabeltje zelf zie ik ook niet terug op je lijst. Die onderdelen zijn niet te koop in het (verre) buitenland.
Kabeltje kun je improviseren: probeer een hengelsportzaak. Ook lijkt het mogelijk de middenstreng uit een remkabel te draaien, gaat misschien ook een tijdje goed.

Lastiger zijn de rohloff kabelkoppelingen: het vrouwtje kun je verliezen, en als de minischroefjes vastgerot zitten heb je ook een probleem. Is natuurlijk altijd te improviseren met kroonsteentjes etc.

Schiet me nog te binnen; ik heb hem niet op je lijstje zien staan, maar misschien dat iemand anders hem al genoemd heeft:

Next best thing II van Marten Geritsen, werkt echt goed (spreek uit ervaring) voor als je cassette eraf moet omdat je aan die kant een spaak moet vervangen. Kun je je kettingzweep thuis laten.

Haike schreef:Schiet me nog te binnen; ik heb hem niet op je lijstje zien staan, maar misschien dat iemand anders hem al genoemd heeft:

Next best thing II van Marten Geritsen, werkt echt goed (spreek uit ervaring) voor als je cassette eraf moet omdat je aan die kant een spaak moet vervangen. Kun je je kettingzweep thuis laten.
Dank voor alle support, maar de NBT2 functioneert niet met Rohloffnaven.

En een waarschuwing voor de Rohloffgebruikers: om het tandwiel te verwijderen dien je met de kettingzweep het tandwiel naar achteren te draaien. Dit is dus net andersom als bij het losdraaien van een cassette!

Ik ken mezelf een blunder toe :oops: eentje der eerste klasse :oops: :oops:

Hoi iedereen!

Bedankt weer voor de tips.
Zoals gezegt bleek ik weer eens op veilig te spelen :)

Dus nu 1 dunne wandelbroek ipv een dikke en een dunne.
ipv een lange wollen onderbroek een lange fietsbroek (bij koud weer onder de dunne lange broek)
Dunne sokken laat ik thuis, neem alleen 2x middel en 2x dik mee

AA opladertje blijft thuis, is wel ergens op de markt of zo te vinden
Was vergeten reservespul voor de brander op te schrijven...
McGyver multitool blijft thuis
Vork en mes blijft thuis want mes op Allien en op zakMES
Conus sleutel gaat mee
Ijzergaren gaat mee (kan ik ook kleding mee repareren)
Ductape gaat mee
2x slangenklem. Of kan je met een tiewrap hetzelfde??
Rohloffkabel en gereedschap om krans te verwijderen gaat mee. Moet ik nog kopen en moet dan nog wat oefenen op mijn Rohloff...
Rotsharingen + 1 stale rotsharing
Ketting + Rohloffolie+remblokjes stuur ik in een paket vooruit. Moet alleen nog een strategisch adres vinden...
Williams scheerolie
Travelercheques toch maar mee
Naaldensetje voor de arts
Stekkeradapter
Reserveslutels
Aankoopbewijs fiets
Zadelinbusbout (was ik vergeten op te schrijven)
Point it boekje
Fotoboekje over mijzelf


Zal ik een hamertje meenemen voor de haringen? Ik trap die meestal in de bodem of gebruik rotsblokken etc.
Zijn slangenklemmen echt nodig of voldoen tiewraps?

Fiets de wereld,
Whisky

Hamer thuis laten. Waar rotsbodem is zijn ook stenen.
Slangenklemmen inwisselen voor tyraps. Veel lichter en voldoende voor noodoplossingen.

Marco Meijerink schreef:Hamer thuis laten. Waar rotsbodem is zijn ook stenen.
.
Waar rotsen zijn; zijn vaak stenen helemaal mee eens. Maar daar waar geen rotsen zijn, en geen stenen, kun je toch een dermate harde ondergrond tegen komen, dat je een koningrijk zou willen weggeven voor het verkrijgen van een hamertje. Ik zou hem dus meenemen, daar komt bij dat-ie ook nog andere doeleinden kan dienen.

Haike schreef:Maar daar waar geen rotsen zijn, en geen stenen, kun je toch een dermate harde ondergrond tegen komen, dat je een koningrijk zou willen weggeven voor het verkrijgen van een hamertje.
De "hamer", in de vorm van een steen die al zichtbaar vaak gebruikt is door tentopzetters, ligt in die gevallen meestal bij de dichtstbijzijnde boom. Het heeft me wel eens, ooit of een keer of drie, een minuut zoeken gekost om de steen te vinden, maar daar is het wel bij gebleven.
Leon

Haike schreef:......dat je een koningrijk zou willen weggeven voor het verkrijgen van een hamertje.
Jaren geleden in een opwelling bij Bever zo'n lichte hard-plastic hamer (dus niet de zware rubber-variant) gekocht om haringen in de grond te slaan. Er zijn weinig opwellingsaankopen, waarvan ik zoveel plezier heb gehad.

Gerd

Hoi!

Ok, een plastik hamertje gaat mee op reis :)

Nog andere 'handige en toch makkelijke dingen' (bedankt John :wink: ) voor onderweg? Het zijn namelijk meestal de kleine dingetjes die het leven een stuk makkelijker maken maar die vergeet je al snel in te pakken.
Zoals stekkeradapters en zo.

Fiets de wereld (met hamertje),
Whisky

Een hamertje... voor mij het meest nutteloze object om mee te nemen. In het hoogst uitzonderlijke geval dat er geen losliggende stenen, andere harde objecten of autorijdende medekampeerders in de buurt zijn (wiens aanbod voor het loslaten van een joekel van een hamer voor mijn alu harinkjes ik meestal vriendelijk afsla), zijn er nog altijd:

-je voeten, gehuld in fietsschoenen met harde zool (altijd mijn eerste optie overigens)
-je Teva sandalen
-stalen objecten uit je gereedsschapsassortiment

En geloof me, ook toen ik nog met een gestokte tent op pad was die 40 haringen nodig gehad, ik heb nog nooit behoefte gehad aan een hamer voor de tent, ook al ben ik timmermansdochter ;-)

Groetjes,

Astrid

Ha Whisky,
Een dompelaartje gaat bij mij ook altijd mee, reuzehandig in hotelletjes. Niet dat glas meenemen uiteraard maar een mepal beker, onverwoestbaar en hittebestendig.

Achterop geen snelbinders maar een bagagenet, heeft 6 haken, je kunt er echt van alles onder kwijt zonder vast te snoeren. Te koop in motorzaken.

Had je al goede oordoppen op je lijstje staan?

Hoe kom je aan pepperspray?

Ik ga deels dezelfde route fietsen, vertrek eind maart maar ik begin in Turkije en sla in Kashgar af naar Pakistan en India.

Marco, wanneer vertrekken jullie en welke route?

groetjes,
Bernadette