door
PietV » vr 10 aug, 2018 16:23
bast1aan schreef: ↑vr 10 aug, 2018 14:13
PietV schreef: ↑vr 10 aug, 2018 13:56
Je vergelijkt appels met peren. Je kunt SP-ers die de regels aan hun laars lappen niet vergelijken met wielrenners.
Echte SP-ers kopen een echte SP. Geen "opgevoerde" elektrische fiets met een ondermaatse middenmotor van circa 350 Watt. Als jouw speedpedelec ondermaats is om je als bromfietser in het bromfietsverkeer te begeven, dan mag dat nooit een reden zijn om gebruikt te maken van (on)verplichte fietspaden. Koop een goede elektrische fiets, met alle wettelijke voordelen en maak gebruik van het prachtige fietspadennet dat Nederland rijk is.
Je blijft dit standpunt maar herhalen, ik vind het dus getuigen van weinig realiteitszin en verschuilen achter regeltjes die inherent afgestemd zijn op een papieren belevingswereld die niet werken in de praktijk.
Bovendien, waarom moet de SP'er z'n snelheid maar aanpassen naar de maximum snelheid? Waarom moet het zo erg zijn dat een automobilist even 35km/h moet ipv 50km/h, of even moet wachten voordat hij kan inhalen? Waarom is het comfort van de automobilist altijd heilig in dit soort discussies. Als ze ongestoord willen doorrijden, moeten ze maar over de snelweg.
De realiteit is dat heel veel SP zijn gemaakt volgens regels van 2004 (EG Richtlijn 2004/24/EG). Motorvermogen tot 25 km/h en de rest mag je erbij trappen. We hadden al een snorfiets, de elektrische fiets met trapondersteuning, die bij Wet was uitgezonderd als snorfiets, maar die SP kon door de mazen van de wet met een blauwe kentekenplaat rijden over de fietspaden.
Toen ruim vijf jaar geleden de nieuwe regels bekend waren gemaakt en de maas in de Wet was gedicht (Richtlijn 2004/24/EG) ging de productie van de "opgevoerde" elektrische fiets gewoon door. Men wist het, maar na ons de zondvloed. Tot de invoering van de Richtlijn 2004/24/EG is er grof geld aan verdiend. Een maas in de Wet is een gat in de markt. Veel kopers zijn erin gestonken.
De realiteit is dat er nu vele SP rijders rijden op een bromfiets, die in vele gevallen ongeschikt is op drukke rijbanen. Die realiteit dwingt de SP rijder te kiezen. Of je past de route aan via bromfietspaden en rustige rijbanen of je kiest voor de elektrische fiets op het fiets/bromfietspad. Dat is een eenvoudige keuze.
Het onderwerp "rijbaan of fietspad" is onrealistisch. Dat is de rijbaan. Met een goede SP prima te rijden. Irritatie voor de automobilist krijg je als je als SP-er aanmerkelijk langzamer gaat rijden dan het overige verkeer. In de spits is inhalen vaak niet mogelijk. Dat krijg je met die ongeschikte SP volgens de EG Richtlijn 2004/24/EG.