door
groverr » zo 22 jul, 2018 23:46
Ik ben namelijk 1,95 m en stevig. Ik zocht een racefiets die mij en mijn bagage kon houden, ook bij kuilen. Ook wilde ik er dagelijks op fietsen voor en tijdens werk. Dus had ik een rekje, spatborden en verlichting nodig. Mijn voorkeur ging naar een riem en een rohloff naaf, omdat ik een hekel had gekregen aan het regelmatig geklieder met olie.
Het werd een Velotraum Speedster met extra groot frame. In Duitsland dachten ze mee met de wensenlijst die was ingestuurd door de verkoper in Utrecht. De 26 inch wielen zijn sterker en ik heb er almotion 55 mm op zitten. Verder heb ik gekozen voor Rohloff, riem, grote schijfremmen, Son en Edelux. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om hem als kale racefiets af te monteren met derailleur en velgremmen voor bijv. backpacking. Verder zitten er veel oogjes op voor 3 bidons of fleshouders, maar ook nog nokjes voor velgremmen. Ook schroef je er zo een standaard tegen aan. Alle onderdelen zijn van andere merken. Op de site is een hele configurator waar het meeste in staat. Horizon Bicycles kan nog specifieker leveren, door een half afgemonteerde fiets te bestellen en dan zelf onderdelen erop te zetten.
Het frame is zeer stijf en de demping, ook met beperkte bagage, moet uit de banden komen. Je kan dus veel bagage meenemen. Er zit geen stuuruitslagbegrenzer op en de kabels gaan buiten om door soort krimpkousen en klemmetjes, soms met een klein ti-wrapje. Het zijn 'platform frames' en door de verschillende configuraties die mogelijks zijn zie je dat de afwerking wat basaler is. Dus geen geavanceerde kabelboom, zoals bij Idworx of de stuuruitslagbeperker van Santos.
Ik heb achteraf de remkabels laten vervangen door betere, omdat hij sponzig remde. Ook zaten er de standaard grijze trapaslagers op die al snel vervangen moesten worden.
Ik ben ontzettend blij met de fiets en hij doet wat ik er van verwachtte. Ik hoef niet meer op te letten waar ik overheen fiets. Ik fiets even gemakkelijk over gras, zand, gravel, kasseien of asfalt. Alleen de snelheid veranderd door de andere rolweerstand. Door de 26 inch banden met 55 mm (omtrek gelijk aan 28 inch racebandjes) voelt hij veel sportiever aan dan de 4.29 van Santos in vergelijkbare opbouw. Hij fietst heerlijk rechtdoor en met losse handen lukt, maar erg safe voelt het niet. Nu de Almotion banden zijn ingereden kan je heel lekker 'hoeken' met de fiets en als er een verassing op de weg staat sta ik snel stil met de grote remschijven. De fiets houdt je actief en maakt het niet saai. Maar nerveus vind ik hem zeker niet. Ik ga er 1 km/u langzamer mee dan op mijn racefiets en als de conditie goed is, word ik raar aangekeken als ik de strakke boys voorbij kom met mijn 'traktor racefiets' met spatborden, verlichting en een heus rek.
Ik heb net een groot deel van de 100 cols tocht gefietst, waarin veel geklommen en gedaald moet worden. De fiets klimt heerlijk rustig met 2 handjes bovenop het (beach)stuur. Het voorwiel blijft gewoon op de grond bij 20% stijging, als je 2 achterassen + tent hebt en alleen een licht gevulde stuurtas. In de afdalingen was het vaak hard en lang remmen, maar de fiets gaf geen krimp. Ook niet als je door een gat stuiterde op bijv. een route forrestiere. Ik voelde mij erg veilig met die grote banden en grote remmen, omdat ik merkte dat ik veel grip had. Wel was het oppassen voor dikke lagen losliggend split. De fiets was heel stabiel en geen shimmy. Erg leuk is om net zo makkelijk een bospad of karrenspoor op te kunnen fietsen naar het hoogste punt of de picknickbankjes.
En dan op maandag er gewoon weer mee naar je werk.....(inclusief al het Franse stof).