groverr schreef: ↑vr 20 jul, 2018 11:31
Mensen worden onnodig bang (gemaakt) en gaan van alles meeslepen om zekerheid te creëren. Anderzijds laten ook heel veel mensen zich bang maken door de verhalen. Voor mij is fietsen en fietsvakantie vrijheid, waaronder voorbij gaan aan dit soort gedachtes.
Juist door een paar stevige sloten mee te nemen, durf ik meestal ook op wat minder veilige plekken mijn fiets achter te laten. Ik weet dat in 99 van de 100 gevallen zulke sloten niet nodig zijn. Ik weet echter ook dat gelegenheidsdieven wel worden afgeschrikt door deze sloten, maar niet door het afwezig zijn van negatieve gedachten in mijn hoofd. Een enkeling, zoals
Nick Matulessy, investeert liever in vertrouwen dan in een fietsslot. Pas na 2 jaar werd zijn dure sportfiets gestolen. Ik respecteer zijn filosofie, maar kies zelf voor een wat meer aardse manier van preventie. Zeker sinds de stuurtas van Corrie tijdens een treinreis is gestolen (zie
hier), nadat we al zeker meer dan honderd keer zonder problemen met fietstassen in een trein hadden gezeten.
Ik heb mijn fiets niet verzekerd en hoef dus niet zo'n onbetrouwbaar Axaslot te gebruiken. De twee sloten die ik meestal meeneem (behalve naar IJsland) wegen iets meer dan zo'n Axaslot, maar minder dan de meeste mamilbuikjes die ik overal op ultralichte fietsen rond zie rijden. En bij een totaal gewicht van circa 120 kg (fiets + bagage + lichaamsgewicht) merk ik niet dat ik die sloten meezeul, terwijl ze me op de meeste plekken wel verlossen van diefstalangst, of die nou gegrond is of niet. In
dit topic meldt iemand dat hij met zulke sloten zijn dure vakantiefiets zelfs in Amsterdam overal neerzet.