Ik heb inmiddels de treintijden. Er gaan twee treinen per dag op en neer van Bergen naar Aulnoye en twee treinen van Namen en Charleroi naar Maubeuge. In Aulnoye en Maubeuge is aansluiting op de Intercités naar en van Parijs.
Het lijkt vooral het resultaat van een lobby om de Waalse steden Bergen, Namen en Charleroi goedkope verbindingen te geven met Parijs.
Vanuit Nederland lijken deze treinen niet zo interessant.
De ochtentrein vertrekt zeer vroeg vanuit Bergen.Veel te vroeg voor aanluiting vanuit Nederland. De middagverbinding ziet er als volgt uit.
17:06 vertrek Bergen.
17:33 aankomst Aulnoye
17:54 vertrek Aulnoye
19:41 aankomst Parijs (station Paris-Nord)
Voor veel verdere bestemmingen te laat voor een aansluiting. Hoewel er om 20:48 vanaf Paris-Montparnasse nog een TGV met fietsplaatsen naar Bordeaux gaat. Aankomst 22:48.
Ook de treinverbinding vanuit Parijs is vroeg. Te vroeg om eerst vanuit een andere bestemmming naar Parijs te komen.
De avondtrein komt pas om 21:45 uur in Bergen aan. Er gaat dan nog wel een aansluitende trein naar Brussel, maar verdere verbindingen zijn niet mogelijk .
Zie hier het persbericht van de Belgische spoowegmaatschappij NMBS.
PERSBERICHT
NMBS lanceert nieuwe klassieke treinverbinding tussen Waalse
steden en Parijs
De Raad van bestuur van NMBS heeft vrijdag het licht op groen gezet voor de
lancering in samenwerking met het Franse SNCF van een nieuwe, klassieke
verbinding tussen enkele Waalse steden en Parijs, en dit vanaf december 2018. Deze
nieuwe verbinding is enerzijds complementair met de bestaande
hogesnelheidsverbindingen tussen België en Frankrijk en anderzijds aantrekkelijk ten
opzichte van andere, tragere vervoersvormen zoals carpooling of autocars.
Tot 1997 werden verschillende Waalse steden rechtstreeks per klassiek spoor met Parijs
verbonden. Deze verbindingen werden niet enkel vervangen door
hogesnelheidsverbindingen vanuit Brussel en Luik, maar tevens door een Thalystrein die
Parijs, Bergen, Charleroi en Namen via de "dorsale wallonne" direct met mekaar verbond.
Deze laatste trein werd in 2015 echter omwille van technische redenen (gebrek aan
compatibiliteit van veiligheidssystemen) opgeschort.
Daardoor dienden reizigers vanuit deze Waalse steden eerst naar Brussel of Rijsel te sporen
om van daaruit een Thalys (vanuit Brussel) of TGV (vanuit Rijsel) te nemen.
Nieuwe verbinding vanaf december 2018
Daar komt nu verandering in want Namen en Charleroi enerzijds, en Bergen anderzijds
zullen vanaf december 2018 respectievelijk via Maubeuge en Aulnoye (beide in Frankrijk)
met Parijs verbonden worden (Maubeuge en Aulnoye liggen op hetzelfde traject).
In een eerste fase zullen reizigers vanuit Namen en Charleroi met een nieuwe IC-trein van
NMBS in Maubeuge nog een overstap moeten maken op een bestaande IC-trein van SNCF
(verbinding Maubeuge - Aulnoye - Paris Nord). Maar een volgende fase voorziet een
rechtstreekse verbinding. In de eerste fase gaat het om twee heen-en-weer verbindingen per
dag tussen Namen, Charleroi en Maubeuge.
Bergen krijgt dan weer twee heen-en-weer verbindingen per dag naar Aulnoye (de volgende
stop op het traject, na Maubeuge), waar reizigers op diezelfde IC-trein van SNCF naar Parijs
stappen.
Het gaat om een klassieke trein, via klassiek spoor, maar reizigers vanuit Charleroi of
Bergen doen er (in de eerste fase, met de overstap) minder dan een kwartier langer over dan
als ze via Brussel zouden reizen. In een volgende fase zou die extra reistijd helemaal
wegvallen. Vanuit Namen ken je een half uur extra reistijd (in vergelijking met Thalys vanuit
Brussel-Zuid), maar in een volgende fase zou het gaan om iets meer dan een kwartier.
“Het herstel van de internationale verbindingen tussen Namen, Charleroi, Bergen en
Frankrijk is in mijn ogen altijd al een zeer belangrijk dossier geweest. Van bij mijn aantreden
heb ik erop aangedrongen dat alle mogelijkheden werden bestudeerd en dat een oplossing
snel zou worden gevonden, in samenwerking met de Franse autoriteiten waarmee ik
gedurende het ganse proces in contact heb gestaan,” zegt Federaal minister van Mobiliteit
François Bellot.
“Ik ben zeer verheugd dat beide verbindingen, Namen-Charleroi-Parijs en Bergen-Parijs
vanaf december van dit jaar opnieuw kunnen gerealiseerd worden. Het aanbod dat zal
worden voorgesteld – goedkoper en flexibeler – zal een gevarieerd cliënteel kunnen
verleiden, van student tot werknemer of toerist. Het is een belangrijk signaal en een
primordiale ontwikkelingsmotor voor onze regio’s,” aldus nog François Bellot.