Een paar dagen terug fietste ik langs een kanaal, waar je zo heerlijk gedachtenloos kunt fietsen. Dat gedachtenloos lukte me echter niet en ik vroeg me af waarom ik eerder op de hoogteprofielen van mijn Etrex 30x, die een barometrische hoogtemeter heeft, afwijkingen had gezien die in het wegdek langs het kanaal zeker niet voorkomen. Nu zijn afwijkingen inherent aan metingen en het ging hier niet bepaald om grote afwijkingen; enkele meters. Het ging ook niet van het duidelijke effect van een luchtdrukdaling, die je in de gemeten track erg goed ziet als een schuine lijn die je krijgt terwijl je netjes waterpas langs een kanaal fietst.
Een aantal kilometers later, niet meer langs het kanaal overigens, bedacht ik dat het waterdichte apparaat toch wel ergens een gaatje moet hebben voor de hoogtemeter en dat een windje wat druk op het gaatje zou kunnen veroorzaken. Het onvermijdelijke experiment volgde. Ik had die dag de Etrex niet op het stuur maar in de stuurtas. Ik haalde hem er tijdens het fietsen uit en hield hem in de wind voor me, rechtop alsof je met een smartphone een foto maakt. Vervolgens draaide ik het appraat om de 2 seconden om: "foto, selfie, foto, selfie....
" Daarna ging het ding weer in de tas. Het resultaat:
![Afbeelding](http://www.leonpoels.nl/fietsen/hoogteenwind.jpg)
...waarmee redelijkerwijs is aangetoond dat de hoogtemeting gevoelig is voor wind.
Weet iemand trouwens waar het gaatje zit en hoe het apparaat dan waterdicht kan zijn?
Een aantal kilometers later, niet meer langs het kanaal overigens, bedacht ik dat het waterdichte apparaat toch wel ergens een gaatje moet hebben voor de hoogtemeter en dat een windje wat druk op het gaatje zou kunnen veroorzaken. Het onvermijdelijke experiment volgde. Ik had die dag de Etrex niet op het stuur maar in de stuurtas. Ik haalde hem er tijdens het fietsen uit en hield hem in de wind voor me, rechtop alsof je met een smartphone een foto maakt. Vervolgens draaide ik het appraat om de 2 seconden om: "foto, selfie, foto, selfie....
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Afbeelding](http://www.leonpoels.nl/fietsen/hoogteenwind.jpg)
...waarmee redelijkerwijs is aangetoond dat de hoogtemeting gevoelig is voor wind.
Weet iemand trouwens waar het gaatje zit en hoe het apparaat dan waterdicht kan zijn?