Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos STR02 - Forum Wereldfietser

Santos STR02

Hallo,

Ik heb besloten om een eerste fietsreis te maken. Hiervoor moet ik eerst alles aanschaffen waaronder, niet geheel onbelangrijk, een fiets. Mijn oog is gevallen op een tweede hands Santos STR02. Nu heb ik op dit type fiets gegoogeld, maar het valt mij op dat er erg weinig te vinden is over dit type. Dit terwijl ik de indruk kreeg dat Santos een zeer degelijk merk is.

Weet iemand toevallig wat meer over dit type fiets? Of waarom hier niet veel over te vinden is? Is STR bijv. een afkorting van een bepaalde term waar ik op moet zoeken of is dit type fiets niet zo populair (geweest)?
Ik heb ooit een STR02 gehad.
Het enige verschil wat ik zag tegenover de STR01 (de voorganger van de travelmaster) is dat er een excentrische trapas op zat terwijl het een derailleur fiets was.
Verder (ik had een dames model) zag ik geen verschil.

Plaats anders is een foto, of link naar de fiets die je wil kopen
Bedankt voor je reactie.

Het STR type is dus de voorganger van de travelmaster. Dat zou kunnen verklaren dat ik maar weinig STR modellen tegenkom.

Bij deze een foto:
https://bit.ly/2uiwiw6
Mooie fiets zeg, daar kom je wel mee op je bestemming!
In de advertentie staat dat hij zo goed als nieuw is. Los van de staat van onderhoud zou de fiets best een jaar of 10 oud kunnen zijn. Misschien bij Santos even navragen in welke periode hij gebouwd is. Misschien kan je ook het frame nummer krijgen, dat zegt nog meer.

Een zgan fiets van 10 jaar oud is toch anders dan een zgan fiets van 1 jaar oud.

Succes
Shadow schreef:
vr 13 jul, 2018 14:45
Mooie fiets zeg, daar kom je wel mee op je bestemming!
Dat vind ik ook!
Senior2 schreef:
vr 13 jul, 2018 14:51
In de advertentie staat dat hij zo goed als nieuw is. Los van de staat van onderhoud zou de fiets best een jaar of 10 oud kunnen zijn. Misschien bij Santos even navragen in welke periode hij gebouwd is. Misschien kan je ook het frame nummer krijgen, dat zegt nog meer.

Een zgan fiets van 10 jaar oud is toch anders dan een zgan fiets van 1 jaar oud.

Succes
Slimme zet inderdaad. Daar heb je zeker gelijk in. Bedankt.
Wynand schreef:
vr 13 jul, 2018 14:58
Senior2 schreef:

Succes
Inderdaad. Veel fietsen van tien jaar geleden haden niet de nadelen van de fietsen van nu.

Een tweedehands fiets bekijk ik altijd zoals hij is en hoe hij zo geworden is.
Als hij helemaal origineel is qua onderdelen en lak is dat een goed teken, je kunt dan aan elk onderdeel afgelezen hoeveek het geheel heeft meegemaakt. Als er bepaalde onderdelen vervangen zijn kun je daaran aflezen hoeveel kilometers - want dat telt - de rest ook gehad heeft.

Onvenewichtig aan deze fiets vindt ik de voorvork. Als je voor het eerst op fietsvakantie gaat is zo'n voorvork niet meer dan een extra kilo ballast.
Leon schreef:
vr 13 jul, 2018 17:42
Onvenewichtig aan deze fiets vind ik de voorvork. Als je voor het eerst op fietsvakantie gaat is zo'n voorvork niet meer dan een extra kilo ballast.
+1

Verder ziet de fiets op de foto er goed uit, al is de toestand van de ketting/tandwielen etc. zo niet te zien.
Leon schreef:
Wynand schreef:
vr 13 jul, 2018 14:58
Senior2 schreef:

Succes
Inderdaad. Veel fietsen van tien jaar geleden haden niet de nadelen van de fietsen van nu.

Een tweedehands fiets bekijk ik altijd zoals hij is en hoe hij zo geworden is.
Als hij helemaal origineel is qua onderdelen en lak is dat een goed teken, je kunt dan aan elk onderdeel afgelezen hoeveek het geheel heeft meegemaakt. Als er bepaalde onderdelen vervangen zijn kun je daaran aflezen hoeveel kilometers - want dat telt - de rest ook gehad heeft.

Onvenewichtig aan deze fiets vindt ik de voorvork. Als je voor het eerst op fietsvakantie gaat is zo'n voorvork niet meer dan een extra kilo ballast.
Dat klinkt logisch inderdaad.

Ik begrijp niet zo goed wat je met de laatste zin bedoelt. Bedoel je dat het gewicht van de voorvork onnodig zwaar is?
Fedor schreef:
vr 13 jul, 2018 18:35
Leon schreef:
Onvenewichtig aan deze fiets vind ik de voorvork. Als je voor het eerst op fietsvakantie gaat is zo'n voorvork niet meer dan een extra kilo ballast.
+1

Verder ziet de fiets op de foto er goed uit, al is de toestand van de ketting/tandwielen etc. zo niet te zien.
Bedankt voor je reactie. Ik kan de link van de advertentie wel delen. Daar staan meer foto's op ;)

Bij deze: https://bit.ly/2zBHZ6p
Wynand schreef:
vr 13 jul, 2018 21:36
Ik begrijp niet zo goed wat je met de laatste zin bedoelt. Bedoel je dat het gewicht van de voorvork onnodig zwaar is?
Elke vering op een niet-mtb-fiets is onnodig zwaar. Kan je beter op een andere manier afvangen (vering in zadelpen o.z.d.)
Plus op een vaste vork is het makkelijker een lowrider monteren.
Ah duidelijk! Bedankt.
Ik vind het erg aan de prijs voor een deore afgemonteerde fiets van meer dan 10 jaar oud.
Verder moet je goed kijken naar de voorvork.
Deze gaat vrij snel lek / leeg.
M276 schreef:
za 14 jul, 2018 13:48
Ik vind het erg aan de prijs voor een deore afgemonteerde fiets van meer dan 10 jaar oud.
Verder moet je goed kijken naar de voorvork.
Deze gaat vrij snel lek / leeg.
Ja, de prijs is verhoogd. De fiets stond er eerst op voor €575.

Ik heb Santos gemaild en zij gaven aan dat zij de STR02 tussen 2003 en 2012 maakten. De fiets is dus minimaal 6 jaar oud.
Volgens mij zag deore er in 2012 al anders uit dan hier op de foto.
Dus hij is ouder dat 6 jaar.

Hij ziet er verder wel goed uit maar vind hem echt te duur.
Vragen kan altijd, ik heb nog nooit een 2e handsje meegenomen voor de vraagprijs :D
Het is hoogst zeldzaam maar ik moet toch toegeven dat de fiets op de foto er wel erg nieuw uitziet. Dat zou ik er in een paar dagtochtjes al af hebben gehad :D
Jammer dst die voorvork er op zit, je zou er bijna een andere op willen laten zetten. Maar dat kost weer meer geld.
Staar je er niet blind op iig, er is genoeg te koop.