Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies voor een breed inzetbare fiets... - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Fietsadvies voor een breed inzetbare fiets...

Ik vind van wel ;)

De kleinere velgen geven een iets speelser karakter en met de dikke banden jaag ik overal overheen, ook mul zand en grind gaat een stuk makkelijker. wel "loopt" het (gevoelsmatig?) minder snel dan met de 28"/50mm combinatie (frontaler vlak is ook iets groter), maar het verschil vind ik zelf overkomelijk. Voor alleen verharde wegen zou ik wel kiezen voor de 28"/50mm, ook omdat die nog iets koersvaster is.

[edit]: Oh ja, zelf vind ik de kleinere velgen ook veel beter staan, maar da's persoonlijk natuurlijk ;)

De dikke banden geven ook net wat meer vering en hou ik op een lagere druk, vooral als ik verwacht onverhard tegen te komen. Schwalbe meldt dat de Super-Moto's 62mm een druk tussen 2,5 en 4,5 moeten hebben maar ik zit meer in de richting van 2 bar. Levert tot nu toe nog geen problemen op en rijdt prima. Mijn iets dunnere MTB-banden zaten op 1,8 bar (29er) en daar ook nooit stootlekken of aflopers mee gehad.

Misschien meer lui die met deze banden (of vergelijkbaar) rijden, en met welke druk rijden die?
Vind het er ook beter uitzien met de 27.5/ 62 combi.
Heb op beide proefgereden en heb zelf het idee dat het meer "tussen de oren" zit 😁
Heb nu een koga 26/50 combi. Dus zal dat wel gaan merken.

Iedereen adviseert altijd als je veel verhard rijd om vooral 28/50 te rijden. Mij werd 5 jaar geleden al afgeraden om 26 inch te pakken. Zou er spijt van krijgen. Maar als je hem eenmaal hebt weet je niet beter 😊

Santos adviseert tussen de 1.7 en 2.7 bar bij de 27.5/62.
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de Cube Travel Exc (2018)? Ik kan er helaas niet zoveel over vinden. Zo op 't eerste gezicht lijken de specs niet verkeerd en komt af fabriek met 55mm Big Apple's! Voor €1000,- lijkt het me als leek niet zo verkeerd.
Ik zat eerst erg te kijken naar een vergelijkbare Tout Terrain Amber Road, maar die is €2200,- (met 50mm Big Ben's. Kan ook wel 55mm op, maar dan wordt t uiteraard nog duurder) en ik ben nu serieus even kwijt waar die meerprijs vandaan komt. Voor het prijs verschil kan ik twee van die Travel Exc-en aanschaffen :)
Ja, op de Cube zit een AXA koplamp en geen fancy Son/B+M. En de remmen van de Tout Terrain zijn wellicht beter, maar ben niet van plan over de Alpen te gaan crossen, of zijn die BR-M315's (160/160) van de Cube waardeloze remmen?
Het frame van tout terrain kan veel meer bepakking aan en is dan nog stabiel itt tot de cube....
Niet interessant meer
Beste Fedor,

Ik zit naar precies dezelfde fiets te kijken en aangezien je plannen die je in je eerste post hebt vermeld wel overeen komen met die van mij, heb je soortgelijke afwegingen moeten maken.
Nu de fiets een paar maand in gebruik is, wil ik je graag een paar vragen voorleggen.
- Hoe bevallen de remmen? De magura's hebben toch 180mm remschijven, nog spijt gehad dat je voor de xt hebt gekozen?
- Is de sterkte van de velgen nog een afweging geweest bij de keuze tussen 28 en 27,5? Ik ben zelf nog wel een paar kilo zwaarder dan jij (1.96 en 102kg), dus het is voor mij dus nog wel een aandachtspunt.
- Ik kon het niet terugvinden in de discussie, maar volgens mij zie ik een SON voorlamp en dan neem ik aan ook een SON naafdynamo? Is de the Plug ook aanwezig? Ikzelf zit op dat vlak nog te twijfelen (voornamelijk vanwege de prijs) om een combinatie te maken van de XT naafdynamo icm de B&M lumotec iq2 luxos u met usb aansluiting. Klopt het dat je de S en S combinatie hebt en zo ja waarom die keuze?

En hoe bevalt de fiets verder?
Spargo schreef:
di 10 jul, 2018 23:50
Beste Fedor,

Ik zit naar precies dezelfde fiets te kijken en aangezien je plannen die je in je eerste post hebt vermeld wel overeen komen met die van mij, heb je soortgelijke afwegingen moeten maken.
Nu de fiets een paar maand in gebruik is, wil ik je graag een paar vragen voorleggen.
- Hoe bevallen de remmen? De magura's hebben toch 180mm remschijven, nog spijt gehad dat je voor de xt hebt gekozen?
Remmen doen het goed (iig bij afdalingen met bepakking en 40+ km/h). Je moet dan wel wat meer knijpen maar ik heb nooit echt kracht hoeven zetten. Misschien dat ik later alsnog ga upgraden maar vooralsnog is daar geen nood toe.
- Is de sterkte van de velgen nog een afweging geweest bij de keuze tussen 28 en 27,5? Ik ben zelf nog wel een paar kilo zwaarder dan jij (1.96 en 102kg), dus het is voor mij dus nog wel een aandachtspunt.
Ik ben een "lichtgewicht" en de sterkte was geen aandachtspunt. Wel zijn de 27,5" -velgen loeisterk (worden ook voor mtb-downhills gebruikt) en de dikke banden vind ik erg lekker rijden.
- Ik kon het niet terugvinden in de discussie, maar volgens mij zie ik een SON voorlamp en dan neem ik aan ook een SON naafdynamo? Is de the Plug ook aanwezig? Ikzelf zit op dat vlak nog te twijfelen (voornamelijk vanwege de prijs) om een combinatie te maken van de XT naafdynamo icm de B&M lumotec iq2 luxos u met usb aansluiting. Klopt het dat je de S en S combinatie hebt en zo ja waarom die keuze?
Het is idd een S en S, vnl. omdat het een bewezen (en gouden (ook qua prijs ;)) combi is. Waarschijnlijk ga ik later wel upgraden met een USB-aansluiting maar ik zou niet voor de Plug gaan (daarom ook niet meteen meegenomen bij aanschaf)... en zijn veel betere op de markt.
En hoe bevalt de fiets verder?
Ik heb er nu zo'n 2000 km mee gereden. Op de splined carrier na (met Gates-tandwiel) na (Koga monteert bij nieuwe WT-S'en weer het geschroefde Gates-tandwiel die bij mij nu ook is gemonteerd) bevalt de fiets uitstekend. Ook met bepakking over slechte rammelwegen geeft het frame geen krimp. Ook het rijden zelf voelt verder heel stabiel (ook wel een beetje het karakter van de Koga). Ook ben ik nog erg tevreden met de "looks"... vind dat wel mooi zo'n Panzerfahrrad ;))

Nu overigens dus zo'n 500km met het nieuwe andwiel gereden, dus alle problemen zijn opgelost en de fiets is heerlijk stil (ook de Rohloff boven de 7).

Wat ik later wel aan ga passen is de overbrengingsverhouding van de aandrijving (was 50-19 en is nu 50-20). Ik gebruik de hoogste versnellingen nu alleen bij staand trappen op vlak (om ff de kont te ontlasten) terwijl ik later (in de bergen) verwacht meer behoefte te hebben aan een extra lichte versnelling. Ik wil de overbrengingsverhouding dus iig zo'n 15% "lichter" maken (dan wel andere riem en tandwielen nodig... dat zou een stuk goedkoper zijn met een ketting ;)).
Kun je wachten tot je eerste riem en tandwiel wissel? Dat is economisch het leukst :D
Shadow schreef:
wo 11 jul, 2018 09:22
Kun je wachten tot je eerste riem en tandwiel wissel? Dat is economisch het leukst :D
Voorlopig kan ik er nog wel mee vooruit. Gewoon zo veel mogelijk (op)rijden voordat ik echt de bergen in ga :D

(En misschien valt het wel mee, krijg steeds sterkere benen dus misschien kan ik met de huidige verhouding ook best ver komen in de bergen :))
Mijn vrouw heeft ook een Koga Worldtraveller S (in dezelfde kleur, Panzergrün :wink: ) waarvan de overbrengverhouding in haar geval bij steile klimmetjes zeker een tandje lichter zou moeten.

In het begin vond ik dat de overbrengverhouding van mijn Santos Travelmaster 3+ hetzelfde als de Koga van mijn vrouw zou moeten zijn, zeker bij hogere snelheden. Mijn fietsspecialist zei mij met een vooruitziende blik dat ik nog wel eens blij zou kunnen worden van de overbrengverhoudingen op mijn fiets. En hij had gelijk.

In het Schwarzwald en in Italië was ik niet alleen fysiek in het voordeel t.o.v. mijn vrouw, maar had ik duidelijk meer comfort van de keuze in versnellingen bij klimmetjes. Voor haar was een tandje lichter op haar Koga meer dan wenselijk geweest. En bij afdalingen ga ik met hogere snelheden naar beneden dan mijn vrouw en ook dan voldoet mijn fiets prima.

Van tevoren hadden we er ons niet zo in verdiept, maar als we de keuze opnieuw hadden kunnen maken, dan hadden we voor de Koga toch wel een andere overbrengverhoudingen gekozen (indien mogelijk af fabriek).

Momenteel kan ik zo niet oplepelen wat de exacte verschillen in onze overbrengverhoudingen zijn, maar voor wie geïnteresseerd is kan ik dat wel nakijken.
Edwin* schreef:
wo 11 jul, 2018 12:29
Momenteel kan ik zo niet oplepelen wat de exacte verschillen in onze overbrengverhoudingen zijn, maar voor wie geïnteresseerd is kan ik dat wel nakijken.
Ik ben geïnteresseerd :D

Handige kennis voor later.
Met dat soort info kan je ons altijd blij maken, dat hoef je echt niet te vragen. Dus als je het achterhaald hebt hou ik me ook aanbevolen voor het antwoord.
Ok, de verschillen kun je vinden via:

https://www.koga.com/files/6/3/4/1/Info ... bereik.pdf voor wat betreft de tandwielen van de Koga Worldtraveller S Rohloff/riem

en via:

https://www.santosbikes.com/images/Sant ... M3PLUS.pdf voor wat betreft de tandwielen van de Santos Travelmaster 3+

De verschillen die ik daar zie is dat de Koga een voorblad heeft van 50 en achter 19 en de Santos voor eveneens 50, maar achter 22.
Ook nog op m'n knieën bij beide fietsen het aantal tanden op de tandwielen geteld. Mijn constatering komt overeen met de opgaven uit de factsheets van beide fietsen.
50-19 of 50-22 is wel een verschil hoor!
Shadow schreef:
do 12 jul, 2018 11:37
50-19 of 50-22 is wel een verschil hoor!
Dat hebben we gemerkt! Met name in het Schwarzwald en in Noord-Italië.

50-22 heeft mij tijdens het klimmen toch wel wat meer comfort gebracht...
Als ik op Ritzelrechner kijk dan zou ik daar ook voor kiezen idd.
Nuttige informatie, bedankt voor het delen. Het is inderdaad een flink verschil, koga heeft duidelijk een Nederlands vlakland afzetgebied waar meer gebruikers fietsen, zou je mogen concluderen met deze gegevens.
rockhopper schreef:
do 12 jul, 2018 12:49
Het is inderdaad een flink verschil, koga heeft duidelijk een Nederlands vlakland afzetgebied waar meer gebruikers fietsen, zou je mogen concluderen met deze gegevens.
Of Koga heeft ervoor gekozen dat de fiets ook zondemeer te gebruiken is door zwaardere mensen te gebruiken is, er geldt namelijk een kleinste toelaatbare overbrenging die afhankelijk is van het gewicht van de bereider, zie Rohloff welke verhoudingen zijn nog toegestaan.
Bedankt voor je reactie Fedor

Een vraag die ik nog vergeten ben ivm 27.5 velg, heb je inmiddels nog een slot gemonteerd op je fiets? En zo ja, welke?
Spargo schreef:
zo 15 jul, 2018 12:24
Een vraag die ik nog vergeten ben ivm 27.5 velg, heb je inmiddels nog een slot gemonteerd op je fiets? En zo ja, welke?
Nee, gebruik nog steeds de Abus Bordo Granit Plus. De houder daarvan past mooi onder de onderbuis (buis is zo breed dat de houder niet uitsteekt).

De velg is ook hoog, dus een passend ringslot heb ik nog niet gevonden, en de Bordo werkt verder prima (weegt alleen wel zo'n 800 gram zwaarder dan een ringslot).