door
Rokon » wo 11 jul, 2018 11:33
Ik heb sinds een tijdje een E-bike met Bosch middenmotor en een dikke 6000km rij-ervaring .
Ik maak geregeld flinke tourtochten van een kleine 100km in België en in het heuvel- en bergachtige Spaanse binnenland van zo'n 70 à 80km. Ik rij altijd op de Eco stand, in uitzonderlijke gevallen, en wel heel beperkt in tijd, op de Tour-stand (steile klimmetjes +10%, ...)
Met de aanschaf van een fietskar (2 wielen) was en is het ook nog de bedoeling om meerdaagse fietstochten te maken.
Een flinke maand geleden ben ik er, alleen, voor een dag of 10 op uitgetrokken. Van A'pen, via Maastricht richting Trier langs de Vennbahn, de Moezel, de Kyll, de Maare-Mösel, en via Bullay en de Nürburgring tot aan het Nationalpark Eifel, Maastricht, A'pen.
Mijn ervaringen zijn over het algemeen zeer positief over de combinatie e-bike/fietskar.
Eerst en vooral weegt de fiets +/-23kg, 2 fietszakken van +/-7kg en een beladen kar van +/-30kg.
Voor alle zekerheid had ik een reservebatterij meegenomen en maar goed ook.
Op vlakke wegen viel de autonomie wel mee en kon ik zonder probleem 3/4 van de normale afstand afleggen. Bij steile of langere bergop-stroken viel de autonomie terug tot iets meer dan de helft. In dit laatste geval werden meer dan 1000 hoogtemeters overbrugd. (tijdens 1 rit zelfs meer dan 1600 htm)
Door het gewicht van het geheel diende bergop sneller op de Tour-stand geschakeld te worden.
Als je kan stellen dat 100km met je e-bike/batterij haalbaar is onder normale omstandigheden, dan kan dit met normale bepakking en licht golvend terrein terugzakken naar 75km, en onder volle bepakking (fietskar) naar 50km. Als je hier rekening mee houdt heb je zeker geen probleem...
Als je wil anticiperen of je afstand vergroten en je reist als koppel is het aangewezen om elke 20km even van batterij te wisselen, zo kan je met 2 zeker 75km overbruggen.
De cijfers die hier staan zijn met zekerheid haalbaar.
Zoals eerder aangehaald had ik 1 dag van +1600htm en 80km en was de 2de batterij halverwege haar capaciteit. De laatste dag heb ik 130km gereden (met de kar) over gemiddeld licht hellend tot vlakke wegen en de 2de batterij had nog 2/5 van haar capaciteit.