Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets opbouwen met Giant Sierra frame uit 87 - Forum Wereldfietser

Fiets opbouwen met Giant Sierra frame uit 87

Hallo allemaal,

Om te beginnen ben ik nieuw op dit forum ik zag alleen geen voorstel topic dus start maar meteen hier af.
Ik ben Maarten, 30 jaar jong, werkzaam als militair en gek op sporten. ( en eten en drinken ).

Ik heb al best wat km op de fiets doorgebracht maar wil nu een oude mtb om gaan bouwen tot toerfiets om het Fietserpad te fietsen en uiteindelijk volgend jaar naar santiago te fietsen.
Maar om dit te doen hoor ik graag jullie ideeën over hoe ik de fiets het beste kan opbouwen en met welk materiaal.

Ik heb de basis voor de toerfiets staan, dat is het frame en voorvork van een Giant Sierra uit 87 heb het frame gestraald en deze word na het primen matzwart gespoten. Mijn doel is om zo kosten bewust mogelijk toch een knappe fiets in elkaar te zetten.

Ik heb zelf weinig kennis van het bouwen van een fiets en de langste afstand die ik heb gereden in meerdere dagen was 325km in 2 dagen. Het wordt dus ook een grote ontdekkingsreis op veel punten.
-hoe bouw ik een fiets, met welk materiaal en gereedschap?
-wat heb ik allemaal nodig aan uitrusting om te toeren.
-En hoe bereid ik me uiteindelijk voor op santiago over de reis zelf nog maar niet te spreken.

Maar goed first things first.
Ik heb dus het frame staan en nu?
foto_zps7c003ec5.jpg
Fiets frame voor!!
Ik moet nog even kijken hoe ik het gestraalde exemplaar in de tekst krijg hij is nu te groot.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
doen!
kijk ook eens hier: http://timontyres.com/2017/11/12/why-yo ... -594-euro/
en ik denk dat het ook voor ongeveer rond de 3 a 400 euro kan, afhankelijk van wat je al aan onderdelen hebt (en: 'je kunt het zo duur maken als je wilt')
bijvoorbeeld zo kan het worden: (en mét pedalen fietst 'ie nog lekkerder :D )

Afbeelding

ik ga je later vandaag of morgen een pb sturen: ga nu eerst zelf een rondje fietsen. groet, hoogframe
MaartenL schreef:
za 30 jun, 2018 23:00
. Het wordt dus ook een grote ontdekkingsreis op veel punten.
-hoe bouw ik een fiets, met welk materiaal en gereedschap?
-wat heb ik allemaal nodig aan uitrusting om te toeren.
-En hoe bereid ik me uiteindelijk voor op santiago over de reis zelf nog maar niet te spreken.
Maar goed first things first.
First things begint met de vraag wat je wilt en zo.
Hier vindt je veel leesvoer, geschreven door mensen van dit forum en van het Belgische forum, zodat ze niet elke keer alles opnieuw hoeven intikken: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

Als je ons een aantal dingen kunt vertellen dan kunnen we een betere inschatting maken. Daarvoor is deze checklist: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies
Dat je conditie voldoende is voor het Fietserpad, is uit je eerste bericht wel duidelijk, dus die vragen kun je overlsaan. :D

MaartenL schreef:
za 30 jun, 2018 23:00
Ik heb dus het frame staan en nu?
Veel technische info, ook specifiek gericht op reisfietsen vindt je hier: http://www.m-gineering.nl/
Maar als je binnen aan aantal weken en goedkoop op pad wilt is het kopen van een tijdelijke andere fiets om het Fietserpad te fietsen en om sleutelervaring op te doen wellicht handiger. Vragen over budget, beschikbare tijd, vertrektijd en woonplaats/streek zijn relevant want daar kun je voor- en nadeel van hebben.
Wie weet wil je na die tocht een andere fiets.
Bedenkt dat als je een goede basis van een gewild merk opbouwt naar een reguliere vakantiefiets - iets zoals hoogframe laat zien, maar zwart is dan een betere kleur :lol: - die ook weer goed verkoopbaar is, mist je geen 210 cm lang bent en zo..
He dat ziet er bekend uit!
D075765E-0E13-4AA3-B8FC-6804D8C41D3D.jpeg
Ik heb hem ook! 8)
Deore groepje van marktplaats gescoord, XT RD-M772 achterderrailleur, voorwiel Lx met Mavic velg, achterwiel Lx met Sputnik velg, Tubus drager, Terry arteria zadel, Marathon Mondial vouwbanden, stuur, stuurpen, zadelpen nog origineel (niks mis mee ook).
Ik rij er mee naar m’n werk (25km enkele reis) en ben er gek mee!
Oh en voor gereedschap, ik heb deze set gekocht;

https://www.bikester.nl/fietsaccessoire ... 22492.html

Heb nog niks gemist.
Nou de vraag of ik aan het juiste adres was toen ik me inschreef op de site die is ruimschoots beantwoord met een volmondig ja!!!

Wat een top reacties al heel erg bedankt!!

@Hoogframe, bedankt voor je reactie en die site van timontyres is heel goed die had ik al gevonden.
Ik ga even de tijd nemen om te reageren op je PB ook daarvoor dank!!

@Leon, Jij ook bedankt voor jou flinke reactie ook daar heb ik even tijd voor nodig maar staan al genoeg tips en aandacht punten in!

@Shadow, super vet om hem er zo bij te zien staan.
Met wat jij verteld en wat er al is geschreven zal ik denk ik al heel ver komen .

Nu is het zo dat ik as we speak, op de Stena Britanica in Hoek van Holland zit met een 0.0% biertje omdat ik ankomende 2 weken en weekenden in Engeland zit voor het werk. Dus helaas niet kan bouwen maar zeker surfen opzoek naar ideeën en plannen maken en deze site eens goed uitpluizen.

Hieronder mijn gestraalde frame:
image-2018-07-01-1.jpg
De bijlage image-2018-07-01-1.jpg is niet meer beschikbaar
Ik heb al aangegeven dat ik heel kosten bewust wil bouwen dit heeft meerdere redenen, natuurlijk geld in de zak houden is fijn, mijn financiele situatie laat nu grote uitgaven niet toe en ik vind het ook heel leuk om zo alles op zijn plaats te krijge .

Dus voor het spuiten heb ik gekozen voor Spectrum primer en anti roest van de AcTiOn.
En voor de toplaag Spectrum mat zwart spuitverf stoot en kras bestendig en tot 800 graden goed 😆
Wat was er mis met het frame dat het deze behandeling nodig had? Hopelijk past het balhoofdstel nog, is de bracket nog goed, de zadelklem bruikbaar en ik neem aan dat je alle draadgaten en de remnokken beschermd hebt?
Leon schreef:
zo 01 jul, 2018 22:12
Wat was er mis met het frame dat het deze behandeling nodig had? Hopelijk past het balhoofdstel nog, is de bracket nog goed, de zadelklem bruikbaar en ik neem aan dat je alle draadgaten en de remnokken beschermd hebt?
Hij vond de kleur niet mooi denk ik, want deze lak blijft echt goed zitten.
Die draadgaten tap je zo op, ik maak me meer zorgen over het balhoofd en de zadelbuis, hoewel dat spuitbus spul niet echt dikke lagen opzet.
Huh... Zie ik dat nou goed... Die balhoofdbuis is op het gestraalde frame opeens gegroeid...?! :shock:
-hoe bouw ik een fiets, met welk materiaal en gereedschap?
Een redelijk goed gevulde gereedschapkist brengt je al aardig op weg! Struin Marktplaats af op goedkope (sloop) fietsen waar nog bruikbare onderdelen op zitten. "Zelf doen" duurt wat langer en zal ongetwijfeld ook wel eens frustraties en vraagtekens oogsten, maar je leert er wél van!
-wat heb ik allemaal nodig aan uitrusting om te toeren.
Alles en/of bijna niets! Laat je niet door (ultra) light freaks op de kast jagen, want hoe veel/weinig spullen je meeneemt hangt o.a. af van...

-je budget
-je reisduur
-de regio/seizoen waar je toert
-en... je persoonlijke "comfort niveau"!
En hoe bereid ik me uiteindelijk voor op santiago over de reis zelf nog maar niet te spreken.
Waar een wil is, is (vaak) ook een weg... Je schrijft voor Defensie te werken, dus zal je waarschijnlijk wel meerdere (psychologische) tests gehad (en doorstaan) hebben. Meld je anders voor de grote reis begint bij "Warm Showers" aan.
Ik vermoed trouwens (oordelend aan die eerste foto) dat je bedoelt dat jouw Giant Sierra uit 1997 komt en niet zoals wellicht foutief in de tekst staat "87". Enfin, typefoutje kan gebeuren.

En om dan maar meteen met de deur in huis te vallen: dat bahoofdbuisje van die eerste Giant Sierra is wel heel erg kort... Als je de originele (draad) vork nog hebt en de originele of soortgelijke stuurpen kan je, je zitpositie nog wat omhoog "krikken" (eventueel ook nog met een "riserbar"). Als je echter een andere (gebruikte) A-head voorvork hebt, kan het zomaar zijn dat deze nogal is "ingekort" (het is/was immers een [sportieve] mountainbike) waardoor het moeilijker word iets meer rechtop te zitten...

Ja, dit klinkt misschien dramatischer als het is, en velen hier rijden ook op dat soort fietsjes met die korte balhoofdbuisjes rond, maar... een van de verschillen met een echte toerfiets/-geometrie is o.a. de langere balhoofdbuis die je meer (meestal ontspannen, comfortabel) rechtop doet zitten. :wink:
[/quote]
Shadow schreef:
Leon schreef:
zo 01 jul, 2018 22:12
Wat was er mis met het frame dat het deze behandeling nodig had? Hopelijk past het balhoofdstel nog, is de bracket nog goed, de zadelklem bruikbaar en ik neem aan dat je alle draadgaten en de remnokken beschermd hebt?
Hij vond de kleur niet mooi denk ik, want deze lak blijft echt goed zitten.
Die draadgaten tap je zo op, ik maak me meer zorgen over het balhoofd en de zadelbuis, hoewel dat spuitbus spul niet echt dikke lagen opzet.
Klopt ik vond de kleur niet mooi en wilde graag mijn eigen touch er aan geven! Ik heb alle gaten afgedicht gehad dus ik hoop / denk dat de schade beperkt is.
abre facil schreef: Huh... Zie ik dat nou goed... Die balhoofdbuis is op het gestraalde frame opeens gegroeid...?! :shock:
-hoe bouw ik een fiets, met welk materiaal en gereedschap?
Een redelijk goed gevulde gereedschapkist brengt je al aardig op weg! Struin Marktplaats af op goedkope (sloop) fietsen waar nog bruikbare onderdelen op zitten. "Zelf doen" duurt wat langer en zal ongetwijfeld ook wel eens frustraties en vraagtekens oogsten, maar je leert er wél van!
-wat heb ik allemaal nodig aan uitrusting om te toeren.
Alles en/of bijna niets! Laat je niet door (ultra) light freaks op de kast jagen, want hoe veel/weinig spullen je meeneemt hangt o.a. af van...

-je budget
-je reisduur
-de regio/seizoen waar je toert
-en... je persoonlijke "comfort niveau"!
En hoe bereid ik me uiteindelijk voor op santiago over de reis zelf nog maar niet te spreken.
Waar een wil is, is (vaak) ook een weg... Je schrijft voor Defensie te werken, dus zal je waarschijnlijk wel meerdere (psychologische) tests gehad (en doorstaan) hebben. Meld je anders voor de grote reis begint bij "Warm Showers" aan.
Je ziet het inderdaad goed de foto van voor is niet het origineel aangezien ik was vergeten van te voren een foto te maken heb ik even een google foto gepakt voor de impressie. En wederom blijkt maar dat ik hier goed zit aangezien mij dit detail was ontgaan.
Het gestraalde frame is het frame dat ik in bezit heb en de bijbehorende voorvoork en zadelpen heb ik ook.

Wat gereedschap betreft dat zal ik zo te zien en horen wel moeten aanschaffen. De tip om een fiets als onderdelen donor te gebruiken lijkt mij heel goed @Hoogframe had mij hier ook op gewezen.
Als ik naar de reis kijk en daarmee ook het budget wordt dat redelijk spartaans ik ben gewend om met weinig lang te moeten doen en vind dit ook niet erg. Ik plan de reis op een 30 dagen en wil in principe geen gebruik maken van hotels / B&B / hostels of refugio's.
Leuk dat je over ultralight begint ik ben daar niet heel vatbaar voor als ik te voet zou gaan zou me dat wel intereseren.
abre facil schreef: Ik vermoed trouwens (oordelend aan die eerste foto) dat je bedoelt dat jouw Giant Sierra uit 1997 komt en niet zoals wellicht foutief in de tekst staat "87". Enfin, typefoutje kan gebeuren.

En om dan maar meteen met de deur in huis te vallen: dat bahoofdbuisje van die eerste Giant Sierra is wel heel erg kort... Als je de originele (draad) vork nog hebt en de originele of soortgelijke stuurpen kan je, je zitpositie nog wat omhoog "krikken" (eventueel ook nog met een "riserbar"). Als je echter een andere (gebruikte) A-head voorvork hebt, kan het zomaar zijn dat deze nogal is "ingekort" (het is/was immers een [sportieve] mountainbike) waardoor het moeilijker word iets meer rechtop te zitten...

Ja, dit klinkt misschien dramatischer als het is, en velen hier rijden ook op dat soort fietsjes met die korte balhoofdbuisjes rond, maar... een van de verschillen met een echte toerfiets/-geometrie is o.a. de langere balhoofdbuis die je meer (meestal ontspannen, comfortabel) rechtop doet zitten. :wink:
Om even je verhaal over het frame kort samen te vatten betekent het feit dat ik wel een lang balhoofdbuis heb dat me dat meer comfort gaat opleveren?
Verder omdat het gestraalde frame de juiste is kan het jaartal 87 dan wel kloppen? Heb het afgeleid uit het serie nr van de trapas, welke nog wordt verwijderd want deze is niet goed meer.

Nu vraag ik me verder ook af wat moet ik minimaal voor groepenset hebben qua betrouwbaarheid voor zo'n lange tocht?
MaartenL schreef:
ma 02 jul, 2018 06:28
Nu vraag ik me verder ook af wat moet ik minimaal voor groepenset hebben qua betrouwbaarheid voor zo'n lange tocht?
Vul de genoemde checklist in. We weten echt een aantal heel essentiële dingen niet.
Enne, niets moet. Zeker de groepenset is een van de minst belangrijke dingen.

Regel één is wel dat de fiets qua maten en afstelling bij je moet passen. Ik fiets liever op een fiets van de bouwmarkt die lekker zit dan op een fiets van €8000,- (ja die heb je) waarvan ik binnen een dag overal pijn heb.
Maarten,

Misschien heb ik het gemist, maar wat is de reden een oud frame te gebruiken? Als je je fiets gaat opbouwen met nieuwe onderdelen gaat dat je zeker € 1.000 kosten. Beetje jammer om dat aan een oud frame te hangen.

Bert
Bert van Sprang schreef:
ma 02 jul, 2018 09:37
Misschien heb ik het gemist, maar wat is de reden een oud frame te gebruiken? Als je je fiets gaat opbouwen met nieuwe onderdelen gaat dat je zeker € 1.000 kosten. Beetje jammer om dat aan een oud frame te hangen.
We hebben hier wel vaker gezien dat mensen aankomen met een 'klein budget' en vervolgens toch een fiets van een paar duizend euro kopen. :lol:
(Daarvoor dient die checklist!)
Bert van Sprang schreef:
ma 02 jul, 2018 09:37
Maarten,

Misschien heb ik het gemist, maar wat is de reden een oud frame te gebruiken? Als je je fiets gaat opbouwen met nieuwe onderdelen gaat dat je zeker € 1.000 kosten. Beetje jammer om dat aan een oud frame te hangen.

Bert
Beetje creatief inkopen ben je met 500 klaar, en dan kun je langzaam aan nog wat upgrades doorvoeren. Je vijand is haast, als je iets moet hebben betaal je er meer voor.
Bert van Sprang schreef:
ma 02 jul, 2018 09:37
Misschien heb ik het gemist, maar wat is de reden een oud frame te gebruiken? Als je je fiets gaat opbouwen met nieuwe onderdelen gaat dat je zeker € 1.000 kosten. Beetje jammer om dat aan een oud frame te hangen.
Idd. Met nieuwe onderdelen ben je soms duurder uit dan met een "complete nieuwe fiets" met dezelfde onderdelen. Onderdelenprijzen voor fabrikanten liggen toch wat lager dan voor consumenten.
Absoluut, als ik kijk waar ik nou m’n Big Dummy voor opbouw, de complete fiets was 1000 euro voordeliger geweest, maar dan is het niet naar m’n zin en met de spullen er dan nog bij om hem naar de zin te maken was het nog duurder, dus opbouwen vanaf kaal frame is dan beter.
Er zijn wat mij betreft twee kritisch onderdelen. Het eerste is het achterwiel. Dat zou ik handgebouwd willen hebben van een echte wielbouwer. Het tweede is de achterdrager. Probeer een tweedehands Tubus Cargo te vinden. Voor de rest is Shimano Deore prima, al kan het ook nog wel met iets minder. Lees verder hier: https://www.wereldfietser.nl/docs/de-ee ... kantie.pdf
Leon schreef:
ma 02 jul, 2018 09:04
MaartenL schreef:
ma 02 jul, 2018 06:28
Nu vraag ik me verder ook af wat moet ik minimaal voor groepenset hebben qua betrouwbaarheid voor zo'n lange tocht?
Vul de genoemde checklist in. We weten echt een aantal heel essentiële dingen niet.
Enne, niets moet. Zeker de groepenset is een van de minst belangrijke dingen.

Regel één is wel dat de fiets qua maten en afstelling bij je moet passen. Ik fiets liever op een fiets van de bouwmarkt die lekker zit dan op een fiets van €8000,- (ja die heb je) waarvan ik binnen een dag overal pijn heb.
Leon je hebt helemaal gelijk bijdeze!!

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
De fiets moet bruikbaar zijn onder alle omstandigheden, maar het hoofdgebruik zal bestaan uit meerdaagse toertochten en recreatief gebruik met de vrouw.
De fiets is ook een test voor mij of ik het ook echt leuk vindt om te toeren maar het zou zeker fijn zijn als ze een paar jaartjes mee kan.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Eigenlijk houdt ik van beide en zou het dan ook fijn zijn als de fiets voor beide doelen geschikt is.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ik zoek de beste houding voor lange afstands toertochten van 1 tot 3 weken in het zadel. De fiets moet ook in het donker bruikbaar zijn. De routes zullen veelal verhard zijn maar moet zeker bruikbaar zijn op gravel en schelpenpaadjes

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Ik wil de fiets in nederland tot en met het fietserpad testen. Maar ze moet zeker met gemak Santiago halen want dat is een speerpunt voor mij!

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Alles in eigen beheer, leven vanaf en vanuit de fiets.

JE LICHAAMSLENGTE
187 cm

JE GEWICHT
92 Kg

JE LICHAAMSBOUW
Mijn lichaams bouw is normaal

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?

Tel alles mee, dus ook de tassen zelf en gevulde bidons. Om een idee te geven:

Dagbagage: 3 - 8 kilo.Voor op tochten van hotel naar hotel: 8 - 14 kilo.Voor kampeertochten: 12 - 30 kilo. Die 12 kilo geldt dan voor iemand die al geïnvesteerd heeft in lichtgewicht spullen. Dit is bij rugzakkampeerders vaak het geval. Mensen die nog niet geïnvesteerd hebben in mooie spullen hebben vaak zwaardere bagage. 30 kilo geldt voor iemand die alles bij zich wil hebben.

Ik wil alles zelf mee kunnen nemen en heb zeker nog niet geinvesteerd in lichtgewicht spullen voor op de fiets ik begin volledig vanaf scratch op een paar zaken na die ik binnen mijn werk ook gebruik zoals een jetboil en lichtgewicht bestek enz.
Dus ga ik even voor het gemakt uit van 30 - 40Kg

WAT IS JE BUDGET?
Ik heb geen vastgesteld budget omdat 1 van mijn doelen een zo kosten bewust mogelijke fiets te bouwen met wat ik heb en wat ik bij elkaar kan kopen/ritsellen/regelen/ruilen en werken. Het hebben van de fiets is minstens net zo belangrijk als de weg er naar toe, wat ik bijvoorbeeld kan en ga leren over sleutelen en bouwen om zo ook de zelfredzaamheid te vergroten.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
De fietservaring die ik heb komt van het wielrennen dit doe ik nu een jaar of 3
Tochtjes variëren van 30 km tot 100km
Ik hou ook van in de heuvels en bergen stompen 1 maal per jaar provence de ventoux op nu 2 keer gedaan en de langste tocht was 115km op de race samen met een maat, overnachting bij mijn ouders plus een kratje hertog jan. En de volgende dag via antwerpen terug 210 km. Maar dat was 2016 afgelopen jaar helaas minder kunnen fietsen.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
100 tot 110 maar dat is op de race en dan alleen met wat bidons enz.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Alleen racefietsen ervaring is goed kan daar goed mee overweg. Sleuteltechnisch ik kan prima een bandje wisselen en plakken maar het echte sleutel werk dus nog niet.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Het schoonmaken van de fiets kan ik goed zelf, maar zoals al eerder vermeld ontbreekt op dit moment de ervaring en juist gereedschap. Een cursus fietsonderhoud zou ik zeker voor openstaan of een dagje sparren met een fietsgek is ook zeker een optie.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Nou die vraag is wel beantwoord lijkt mij.

Ik hoor graag jullie mening, tips, tricks, do's & dont's of andere aanvulingen.
Fietsen met bagage is flink zwaarder dan met de racefiets, zeker als er geklommen moet worden. Ik zou mede daarom proberen dat bagagegewicht toch echt onder de 15 kg te houden. Dat scheelt in het gewicht van de voortassen en de voordrager die je dan niet nodig hebt, en in de kosten daarvan. Je bent zelf ook geen vedergewicht dus de combinatie met veel bagage is ook nog eens een zware extra belasting voor de fiets.