door
stef » za 30 jun, 2018 14:01
Op mijn eigen trekfiets gebruik ik al jaren (+- 50.000km) een Shimano Naafdynamo (
3N72), draait nog altijd soepel.
Voor de fiets van mijn vrouw heb ik zelf een wiel gevlochten met een
PV-8. Nu +- een jaar in gebruik voor dagelijks woonwerkverkeer van +- 20km/dag. Geen klachten. Ik heb ook een wiel voor een koersfiets voor een vriend gevlochten met de
PV-8. Ook daar, geen klachten.
Ter experiment heb ik de
SV-9 van Shutter Precision in een wiel voor mijn koersfiets gevlochten. Een beetje de tegenhanger van de SON Deluxe (maar +- aan de helft van de prijs), dus een iets lager voltage bij lage snelheden. Je merkt dat als je op wandelsnelheid rijdt het licht wat langer flikkert dan bv. de Shimano of de PV-8. Maar je spaart 75 gram, en theoretisch gezien zou het wiel lichter moeten lopen. Zou ik wellicht niet opnieuw doen (want de PV-8 is mooier
(de SP-9 is wel zeer klein))
Ik merk het verschil tussen naafdynamo uit/aan eigenlijk niet (mijn licht staat altijd aan) dus voor mij is de meerprijs van een SON het niet waard.
Een voordeel van de Shimano (en SON) t.o.v. SP, vooral voor trekkingsfietsen is dat de flenzen verder uit elkaar staan, waardoor je, theoretisch, een steviger/stabieler wiel krijgt. Maar ik heb nu werkelijk nog nooit gedacht "amai dat wiel met die SP dynamo lijkt niet stevig". Dat is de afweging dus gewicht en een (teveel) aan stevigheid. (zie ook 36, 32, 28, 24, 20 ... spaken). Succes ermee