Omdat er op dit forum diverse bijna lyrische uitingen stonden over deze treinverbinding, waarbij je vanuit het laatste Belgische station Quevy naar het eerste Franse station Maubeuge fietst, heb ik onlangs deze route weer eens getest.
Dus van Brussel-Zuid naar Bergen, van Bergen naar Quevy, stukkie fietsen de grens over en van Maubeuge naar Parijs.
De tegenslagen begonnen al op station Brussel-Zuid. Er was een stremming tussen Zinnik en Bergen. Het advies was om de L-trein (boemel) naar 's Gravenbrakel te nemen. Daar zou ik horen over verder vervoer. Aldaar werd aan de passagiers verteld dat er vervangende bussen zouden gaan. Station 's Gravenbrakel heeft geeft liften, dus dat kostte enige moeite met mijn bepakte fiets. Er kwamen echter geen bussen op de aangewezen plek voor het station. Na lange tijd kwam het advies om de trein naar Binche te nemen en in La Louvière over te stappen naar Bergen. Weer trap af en trap op. Deze trein kwam uit Brussel, dus men daar al een beter advies kunnen geven om deze trein te nemen. Ook station La Louvière heeft géén liften. De Intercity naar Bergen ging door naar Rijsel (had ik beter kunnen doen).
In Bergen is het station uit de jaren '50 gesloopt om plaats te maken voor een nieuw station van Santiago Calatrava. Een prestigeproject van burgemeester Elio di Ruppo, die ook premier van Belgie is geweest. Luik heeft een station van Calatrava, dus moest Bergen ook een station krijgen van deze architect uit València.
Het geld raakte echter op en al jaren prijkt alleen maar een betonnen carcas van wat de traverse moet worden over de sporen. Gelukkig zijn de perrons wel opgehoogd, hetgeen het inladen van de fiets gemakkelijker maakt.
Er is een tijdelijke loopbrug met hellingbanen. Wel met grote loopafstand, maar dat was voor mij niet nodig, want mijn boemeltje naar Quevy vertrok aan de overzijde van mijn perron van aankomst.
In Quevy was ik de enige overgebleven passagier in de trein. Het station ligt er unheimisch bij. De kantoren van de `Chef de la Gare` en de `Sous Chef de la Gare` zijn dichtgetimmerd. Ooit was dit een belangrijk grensstation, maar nu passeert er af en toe alleen nog maar een goederentrein.
De kortste route naar Maubeuge ging over een stukje bospad.
Nu ging er die avond nog een trein naar Parijs, maar ik moest nog verder en zou dan pas de volgende dag aansluiting hebben.
Maubeuge heeft een camping. Ik volgde de bordjes, maar het hek zat op slot. Helaas bleek deze alleen in juli en augustus open. Een hotelkamer in Maubeuge is goedkoper dan in Parijs, dus was mijn keuze snel gemaakt.
De volgende dag bleek ook station Maubeuge geen liften te hebben. Dus weer slepen en sjouwen over de trappen. Er stond een groot fietspictogram op het raam in het midden van de lange Intercités naar Parijs. Het instappen bleek een ramp. Laag perron, hoge instap en een smal deurtje, onmiddellijk naar links door nog een smaller deurtje het gangetje in langs de coupé's. In de eerste coupé zijn de banken weg gehaald om dienst te doen als fietsenhok. Een derde barrière is de deur naar het fietsenhok. Een ontzettend gedoe om mijn fiets vanuit dit gangetje door deze deur te krijgen.
De Corail-rijtuigen zijn uit de jaren '80, maar bieden nog redelijk comfort. Gelukkig wel airco.
De infrastuctuur is echter zwaar verouderd. Al het geld is ingezet op de nieuwe hogesnelheidslijn. Langs de rails zag ik nog oude telefoontoestellen met een grote metalen hoorn.
"Wegens een verstoring in het seinwezen zullen we langzaam moeten rijden,`galmde het door de luidspreker. Bij overwegen stonden mannen in gele en oranje hesjes het verkeer tegen te houden. Behalve het stapvoets rijden stond de trein regelmatig stil.
Met 24 uur vertraging in Parijs.
Terug gewoon met de TGV naar Rijsel en vandaar met de Intercity naar Antwerpen. Beviel me toch een stuk beter.
Kaartje Maubeuge - Parijs € 35,50 (fiets gratis)
Kaartje Parijs - Rijsel met de TGV € 73,00 (inclusief fietsplek en reservering)
Door de kosten voor de overnachting in Maubeuge was ik op de heenreis toch een stuk meer kwijt.
Mijn TGV zat helemaal vol. Des te meer boekingen, des te meer stijgen de kosten voor de kaartjes. Een latere TGV was er voor € 50,00. Bij vroeg boeken heb je al kans op kaartjes van € 39 in de TGV van Parijs naar Rijsel.
Dus van Brussel-Zuid naar Bergen, van Bergen naar Quevy, stukkie fietsen de grens over en van Maubeuge naar Parijs.
De tegenslagen begonnen al op station Brussel-Zuid. Er was een stremming tussen Zinnik en Bergen. Het advies was om de L-trein (boemel) naar 's Gravenbrakel te nemen. Daar zou ik horen over verder vervoer. Aldaar werd aan de passagiers verteld dat er vervangende bussen zouden gaan. Station 's Gravenbrakel heeft geeft liften, dus dat kostte enige moeite met mijn bepakte fiets. Er kwamen echter geen bussen op de aangewezen plek voor het station. Na lange tijd kwam het advies om de trein naar Binche te nemen en in La Louvière over te stappen naar Bergen. Weer trap af en trap op. Deze trein kwam uit Brussel, dus men daar al een beter advies kunnen geven om deze trein te nemen. Ook station La Louvière heeft géén liften. De Intercity naar Bergen ging door naar Rijsel (had ik beter kunnen doen).
In Bergen is het station uit de jaren '50 gesloopt om plaats te maken voor een nieuw station van Santiago Calatrava. Een prestigeproject van burgemeester Elio di Ruppo, die ook premier van Belgie is geweest. Luik heeft een station van Calatrava, dus moest Bergen ook een station krijgen van deze architect uit València.
Het geld raakte echter op en al jaren prijkt alleen maar een betonnen carcas van wat de traverse moet worden over de sporen. Gelukkig zijn de perrons wel opgehoogd, hetgeen het inladen van de fiets gemakkelijker maakt.
Er is een tijdelijke loopbrug met hellingbanen. Wel met grote loopafstand, maar dat was voor mij niet nodig, want mijn boemeltje naar Quevy vertrok aan de overzijde van mijn perron van aankomst.
In Quevy was ik de enige overgebleven passagier in de trein. Het station ligt er unheimisch bij. De kantoren van de `Chef de la Gare` en de `Sous Chef de la Gare` zijn dichtgetimmerd. Ooit was dit een belangrijk grensstation, maar nu passeert er af en toe alleen nog maar een goederentrein.
De kortste route naar Maubeuge ging over een stukje bospad.
Nu ging er die avond nog een trein naar Parijs, maar ik moest nog verder en zou dan pas de volgende dag aansluiting hebben.
Maubeuge heeft een camping. Ik volgde de bordjes, maar het hek zat op slot. Helaas bleek deze alleen in juli en augustus open. Een hotelkamer in Maubeuge is goedkoper dan in Parijs, dus was mijn keuze snel gemaakt.
De volgende dag bleek ook station Maubeuge geen liften te hebben. Dus weer slepen en sjouwen over de trappen. Er stond een groot fietspictogram op het raam in het midden van de lange Intercités naar Parijs. Het instappen bleek een ramp. Laag perron, hoge instap en een smal deurtje, onmiddellijk naar links door nog een smaller deurtje het gangetje in langs de coupé's. In de eerste coupé zijn de banken weg gehaald om dienst te doen als fietsenhok. Een derde barrière is de deur naar het fietsenhok. Een ontzettend gedoe om mijn fiets vanuit dit gangetje door deze deur te krijgen.
De Corail-rijtuigen zijn uit de jaren '80, maar bieden nog redelijk comfort. Gelukkig wel airco.
De infrastuctuur is echter zwaar verouderd. Al het geld is ingezet op de nieuwe hogesnelheidslijn. Langs de rails zag ik nog oude telefoontoestellen met een grote metalen hoorn.
"Wegens een verstoring in het seinwezen zullen we langzaam moeten rijden,`galmde het door de luidspreker. Bij overwegen stonden mannen in gele en oranje hesjes het verkeer tegen te houden. Behalve het stapvoets rijden stond de trein regelmatig stil.
Met 24 uur vertraging in Parijs.
Terug gewoon met de TGV naar Rijsel en vandaar met de Intercity naar Antwerpen. Beviel me toch een stuk beter.
Kaartje Maubeuge - Parijs € 35,50 (fiets gratis)
Kaartje Parijs - Rijsel met de TGV € 73,00 (inclusief fietsplek en reservering)
Door de kosten voor de overnachting in Maubeuge was ik op de heenreis toch een stuk meer kwijt.
Mijn TGV zat helemaal vol. Des te meer boekingen, des te meer stijgen de kosten voor de kaartjes. Een latere TGV was er voor € 50,00. Bij vroeg boeken heb je al kans op kaartjes van € 39 in de TGV van Parijs naar Rijsel.