Toen dit topic werd gestart, waren we al begonnen met onze 6-weekse Balkanexpeditie. Die 6 weken was Corries cadeau voor mijn 60e verjaardag. Normaal kan zij niet al haar vakantieweken in een keer opmaken en gaan we nooit langer dan 2 of 3 weken achter elkaar weg. Dat deden we de laatste jaren meestal in juni en oktober.
Ons eerste fietsuitje was overigens op nieuwjaarsdag: met gehuurde fat bikes op Terschelling (zie
hier en scrol naar beneden).
In december was ik al begonnen met brainstormen over een reisplan. De laatste keer dat we langer dan normaal op reis konden, in 2008, hadden we in Zuid-Afrika gefietst (zie
hier), een land waar we allebei al een tijd hadden doorgebracht voordat we elkaar kenden.
Ditmaal wilde ik niet vliegen, want dat hadden we vorig jaar al gedaan om in IJsland te kunnen komen. Vliegtuigen verbruiken gigantisch veel fossiele brandstoffen, Schiphol barst al uit zijn voegen en vliegveld Lelystad gaat wat mij betreft niet uitbreiden. Dus stem ik met mijn voeten en kies ik een bestemming waar je kerosinevrij heen kunt reizen.
Wel had ik zin in een avontuurlijke tocht in een gebied dat we nog niet kennen. Dat werd de Balkan, een Europees Verweggistan dat in 2 à 3 dagen per (nacht)trein en boot te bereiken is. Aanvankelijk wilde ik op Kreta beginnen en in de Alpen eindigen, maar dat was iets te ambitieus. Het moest ook leuk blijven, en dat is het voor ons niet meer als je elke dag 100 km moet fietsen. Uiteindelijk werd het een tocht van Igoumenitsa (Noord-Griekenland) via Albanië, Macedonië, Kosovo, Montenegro en Bosnië naar Zagreb (Kroatië) van bijna 2000 km. Na de zomer zal ik hiervan een verslag op dit forum zetten.
Vorige week heb ik met een groep wereldfietsers langs de Rijn en door de Eifel gefietst (zie
hier).
Aan het eind van de zomer fietsen we naar Katwijk aan Zee, waar we een week lang bivakkeren in een strandhuisje. Slechts 10 km van ons huis en veel leuker dan een sfeerloos hotel aan de Costa Brava (waar we enkele jaren terug langsreden toe we de
Pirinexus fietsten).
In september/oktober ga ik waarschijnlijk nog een paar weken in een nabijgelegen buitenland fietsen, d.w.z. niet verder dan 1000 km van huis. Zoals vorig jaar, toen ik in september veldwerk voor de Frontlijnroute verrichtte (zie
dit draadje) en we in oktober van Winterswijk naar de Harz fietsten. Of 2 jaar terug, toen we de nachttrein van Amsterdam naar München nog konden gebruiken om snel en comfortabel in de Alpen te komen (zie
dit draadje en even doorscrollen naar het koude gedeelte).