Even een update:
Bij Breet Bikes in Wageningen vorige week woensdag een leenzadel (Gilles Berthoud Aspin) getest. Ik zou deze een week mee kunnen krijgen maar aangezien het niet om de hoek ligt heb ik meteen een flinke rit (80+ km, wel met goede fietsbroek) gemaakt in de fraaie omgeving.
Het zadel was natuurlijk soepeler dan een nieuw zadel maar gaf verder wel een goede indicatie. De bewegingsruimte is veel beter dan op de SQ-lab en ik kwam zelfs vanzelf in een "betere" (niet-bolle rug) houding terecht. Het actieve karakter beviel erg goed (nu is het ook dynamisch rijden rond Wageningen). Iig geen last van "rub" van de benen. Wel zere zitbotjes, maar de pijn zat nu tenminste alleen op die plek ipv ook op andere plaatsen.
Twijfelde wel tussen de Aspin en de Menthe/Vars, maar de beenruimte/bewegingsruimte heeft de doorslag gegeven: Het is de Aspin geworden. Meteen laten monteren en terug naar de auto (stond op de Grebbeberg, leuk klimmetje) gereden. Merkte wel meteen het verschil tussen den nieuwe en een soepeler GB (auw
).
Zadel onder en boven ingevet en na een nacht de bovenkant gepoetst. nu aan het inrijden (met fietsbroek). Het zweet (warm weer tenslotte) wat door de zeem trekt maakt het zadel wat dofjes maar dat trekt weer bij.
Nu zo'n 300 km er mee gereden en meteen na een rit zijn de plaatsen van de zitbotjes ff zichtbaar (trekt daarna weer weg), zo’n 11 – 11,5 cm uit elkaar (tussen de 1e en 2e schroef vanuit het midden en dan een stuk meer richting de 2e schroef). Misschien wat snel zichtbaar? Misschien heb ik wel hele puntige zitbotjes, zou een hoop verklaren qua pijnklachten icm gelzadels.
Ook de toon (bij op het zadel kloppen) op die plaatsen is al lager/doffer dan eerst. Dus het wordt al wat soepeler ook blijft de vorm nog gehandhaafd. Zadel voelt iig nu al een stuk lekkerder dan de SQlab, ook de rijstijl is anders geworden (dynamischer). Zitbotjes doen nog wel zeer maar met ff "ontlasten" zakt de pijn al snel. Dat was met andere zadels niet het geval.
Gevoelsmatig (tussen de oren) twijfel ik nog of ik misschien nog breder had moeten gaan qua zadel (dus de Menthe/Vars) maar ik ben bang dat dan de benen weer in de verdrukking komen. Blijft lastig… vooralsnog merkt mijn kont iig niet dat de Aspin te smal zou zijn voor mij.
Gisteren en vandaag ww-verkeer gedaan, dus dan 2 keer 56 km per dag. Veel km’s dus maar dan wel met een flinke pauze er tussen
. Leek me zo wel handig inrijden. De eerste echte rit was 2 dagen na aankoop (92 km), Daarna nog een kort ritje (30 km) gedaan zonder zeem, dat was geen succes… dan lijkt inrijden me echt een hel
. De fietsbroeken blijven dus gebruikt worden.