Naar aanleiding van dit artikel en in andere nieuwsberichten wil ik voor de fietsliefhebbers, die hun fietsen per trein willen meenemen, opkomen. Daarom heb ik een brief geschreven aan drs. Stientje van Veldhoven.
https://www.rijksoverheid.nl/regering/b ... n-de-trein
Zeer geachte Stientje van Veldhoven,
Volgens de afgelopen nieuwsberichten wilt u sterk bepleiten om de komende jaren de passagiers op korte Europese bestemmingen uit het vliegtuig in de trein te krijgen. Daarbij is uw ambitie dat de trein de beste keuze wordt, voor het vervoer over korte afstanden binnen Europa.
Ik ben al jarenlang, zeg maar sinds 1969, liefhebber van fietsreizen in het buitenland, ook ver buiten Europa; veel andere mensen doen dat ook. Toch worden wij als fietsers in de wereld van de spoorwegen nooit als volwaardig aangezien. Zelfs bij onze eigen NS zijn de fietscompartimenten veel te krap. Ik ga zelf nooit en te nimmer in de trein, in binnen- of buitenland, zonder mijn fiets mee aan boord. Op internationale treinen zoals de ICE’s, Thaly’s of Eurostars mogen geen fietsen mee. We moeten in het buitenland vaak genoegen nemen met regionale treinen, waardoor de reistijden erg lang kunnen duren. Wil ik graag een fietsvakantie door Frankrijk ondernemen, dan was ik genoodzaakt om per vliegtuig naar Parijs te gaan, want mijn fiets kon niet per trein mee, per vliegtuig wel. Het kostte mij wel € 220,– retour bij de KLM. Mijn startpunt van de fietstocht in Frankrijk was in Nantes, daar ging ik per TGV heen. Mijn fiets mocht niet mee, maar ik kon hem, met eraf genomen wielen, wel achter wat koffers verstoppen in de vrij krappe bagagecompartiment.
In 2016 maakte ik een fietstocht door Oostenrijk. Een vlucht naar Salzburg is nogal duur: van € 247,– tot ruim € 533,– enkele reis, vaak met een overstap op de meest ongunstige tijden. Gelukkig bestond er de City Night Line-trein, die mij van Utrecht naar München bracht met een overstap naar Salzburg. Dit alles voor maar € 89,– plus € 12,– voor de fiets. Helaas, deze voortreffelijke treindienst, razend populair bij fietsliefhebbers, is op 10 december 2016 opgeheven. Ik had Ljubljana in Slovenië als eindbestemming, waar ik terug naar huis zou vliegen (prijs € 187,–). Door onvoorziene omstandigheden moest ik in Bad Gastein de fietstocht afbreken en onmiddellijk naar huis teruggaan. Er ging van hier een directe trein naar Düsseldorf, maar daar gingen geen treinen verder naar Nederland. Dan maar naar Nijmegen gefietst (met een overnachting extra), waar ik per NS naar huis ging.
Niet per trein bereikbaar, had ik uitstekende ervaringen met Aer Lingus naar Dublin in Ierland, retour voor € 138,–, fiets mee en ik werd door deze vliegmaatschappij heel goed behandeld. Helaas neemt de spoorwegmaatschappij Statens Järnvägar in Zweden, als enige land in Europa, absoluut geen fietsen mee. Dat deed ik in 1972 en 1975 nog wel prima toen ik daar was, maar nu is het onmogelijk.
Daarom vraag ik u bij het uitvoeren van de bovengenoemde plannen goed rekening te houden met de gestaag groeiende populariteit van fietsvakanties of ook korte fietstochten in het buitenland. Zorg absoluut meer voor ruimte voor fietsen in de treinen. Anders is de boot aan voor ons.
Met de vriendelijke groeten,
Hoogachtend,
Martin E. van Doornik
https://www.rijksoverheid.nl/regering/b ... n-de-trein
Zeer geachte Stientje van Veldhoven,
Volgens de afgelopen nieuwsberichten wilt u sterk bepleiten om de komende jaren de passagiers op korte Europese bestemmingen uit het vliegtuig in de trein te krijgen. Daarbij is uw ambitie dat de trein de beste keuze wordt, voor het vervoer over korte afstanden binnen Europa.
Ik ben al jarenlang, zeg maar sinds 1969, liefhebber van fietsreizen in het buitenland, ook ver buiten Europa; veel andere mensen doen dat ook. Toch worden wij als fietsers in de wereld van de spoorwegen nooit als volwaardig aangezien. Zelfs bij onze eigen NS zijn de fietscompartimenten veel te krap. Ik ga zelf nooit en te nimmer in de trein, in binnen- of buitenland, zonder mijn fiets mee aan boord. Op internationale treinen zoals de ICE’s, Thaly’s of Eurostars mogen geen fietsen mee. We moeten in het buitenland vaak genoegen nemen met regionale treinen, waardoor de reistijden erg lang kunnen duren. Wil ik graag een fietsvakantie door Frankrijk ondernemen, dan was ik genoodzaakt om per vliegtuig naar Parijs te gaan, want mijn fiets kon niet per trein mee, per vliegtuig wel. Het kostte mij wel € 220,– retour bij de KLM. Mijn startpunt van de fietstocht in Frankrijk was in Nantes, daar ging ik per TGV heen. Mijn fiets mocht niet mee, maar ik kon hem, met eraf genomen wielen, wel achter wat koffers verstoppen in de vrij krappe bagagecompartiment.
In 2016 maakte ik een fietstocht door Oostenrijk. Een vlucht naar Salzburg is nogal duur: van € 247,– tot ruim € 533,– enkele reis, vaak met een overstap op de meest ongunstige tijden. Gelukkig bestond er de City Night Line-trein, die mij van Utrecht naar München bracht met een overstap naar Salzburg. Dit alles voor maar € 89,– plus € 12,– voor de fiets. Helaas, deze voortreffelijke treindienst, razend populair bij fietsliefhebbers, is op 10 december 2016 opgeheven. Ik had Ljubljana in Slovenië als eindbestemming, waar ik terug naar huis zou vliegen (prijs € 187,–). Door onvoorziene omstandigheden moest ik in Bad Gastein de fietstocht afbreken en onmiddellijk naar huis teruggaan. Er ging van hier een directe trein naar Düsseldorf, maar daar gingen geen treinen verder naar Nederland. Dan maar naar Nijmegen gefietst (met een overnachting extra), waar ik per NS naar huis ging.
Niet per trein bereikbaar, had ik uitstekende ervaringen met Aer Lingus naar Dublin in Ierland, retour voor € 138,–, fiets mee en ik werd door deze vliegmaatschappij heel goed behandeld. Helaas neemt de spoorwegmaatschappij Statens Järnvägar in Zweden, als enige land in Europa, absoluut geen fietsen mee. Dat deed ik in 1972 en 1975 nog wel prima toen ik daar was, maar nu is het onmogelijk.
Daarom vraag ik u bij het uitvoeren van de bovengenoemde plannen goed rekening te houden met de gestaag groeiende populariteit van fietsvakanties of ook korte fietstochten in het buitenland. Zorg absoluut meer voor ruimte voor fietsen in de treinen. Anders is de boot aan voor ons.
Met de vriendelijke groeten,
Hoogachtend,
Martin E. van Doornik