Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Solofietsreis Rome - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Solofietsreis Rome

Een lakenzak is juist onder een quilt prettig tegen tocht langs de rand. Maar goed, ieder zijn hoogsteigen compromis tussen het comfort van dingen die je bij je hebt en het comfort van lichtere bagage. Bedenk wel dat je in het buitenland moet klimmen, en dat is toch vooral een gevecht met de zwaartekracht waarbij echt iedere kilo verschil maakt. In mijn ervaring is voor een dergelijke solo reis in het warmere seizoen 12-15 kg een mooi streefgewicht. 15 kg is mogelijk zonder dure spullen, en voor 12 kg moet je toch wat in de buidel tasten. Onder de 12 kg kan ook nog, maar dan moet je nog wat meer uitgeven, en accepteren dat je toch wat aan comfort inlevert. Hoog op mijn lijst van dingen waarvoor ik iets extra gewicht wil accepteren is een net iets ruimere tent. Het komt er dit jaar niet meer van maar mijn favoriet is daarom de Helsport Ringstind Pro 2.
Wim schreef:
za 16 jun, 2018 12:38
Hoog op mijn lijst van dingen waarvoor ik iets extra gewicht wil accepteren is een net iets ruimere tent. Het komt er dit jaar niet meer van maar mijn favoriet is daarom de Helsport Ringstind Pro 2.
Kun je dan niet beter de helsport reinsfjell superlicht nemen? Weegt net zoveel maar is een koepel tent met veel meer ruimte en ook zit hoogte.
Ik wil niet die superlight modellen hebben omdat ze duurder zijn en minder lang meegaan.
Ook de gewone Reinsfjell is flink duurder dan de Ringstind en nogal wat zwaarder. Prijs speelt voor mij toch wel een rol, zeker bij een tentje voor erbij ( we hebben al een Hilleberg voor als ik met mijn vrouw ga).
joukon schreef:
za 16 jun, 2018 10:16
Zoals ik die lijst bekijk gaat er geen slaapzak mee maar een Quilt, een soort van 'deken'. Een lakenzak gebruik je om in een slaapzak te doen. Een hoeslaken gebruik je om een deken in te stoppen.
Dat is een dekbedovertrek, een hoeslaken doe je om een matras. Met een lakenzak houd je je mat én je slaapzak/deken schoon als je er helemaal in ligt, je kunt hem gebruiken zonder slaapzak/deken als het warm is maar je toch iets over je heen wilt hebben, en als het echt te warm is voor iets om je heen, kun je hem als onderlaken gebruiken om je mat.

Het is nog nooit in me opgekomen om een hoeslaken mee op vakantie te nemen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat anderen daar een boodschap aan moeten hebben. ;)

Carl
Beste mensen,

Heb nog even rustig alle suggesties nagelezen. Ik heb idd een quilt en daarom een hoeslaken. Ik vind een lakenzak niet echt prettig slapen (maar bescherming van dons) maar ik laat hem dit jaar denk ik daarom maar gewoon thuis.
Ik ga nog eens kritisch mijn kleding na, het is idd wat veel (ben een koukleum) Pyjamaset is overigens gewoon een topje+broekje.
Mijn tent is de Nordisk telemark 2 LW, ik heb altijd veel gewandeld dus veel uitrusting had ik gelukkig al.
Afwasteil idd niet echt nodig en ik zal nog een mini rugzakje meenemen. Zonnebrandcreme zal ik alleen kleine tube meenemen.
Regenbroek heb ik er bewust niet op gezet omdat ik ergens gelezen had dat je je in de zomer ook gewoon kunt laten natregenen(en mijn regenbroek is zwaar/niet prettig) Of vinden jullie dit echt onmisbaar? Ik ben trouwens niet van plan hele dagen in de regen te fietsen, plan is dan b&b te pakken.

Ik kom dan met bovenstaande aanpassingen op 15 kg incl tassen (12.3 was zonder tassen zag ik)
Een afdaling in de regen van een Alpencol kan best heel koud zijn. Een regen broek is bovendien fijn als je het 's avonds bij de tent koud krijgt. DIe van mij is 300 gram en kostte iets van 15 euro in een opruiming.
Verder zou ik toch nog eens kijken of er nog wat gewicht af kan. Met klimmen wordt alle gewicht ineens een grotere issue.
Regenbroek wel mee nemen. Zie advies Wim. Bij Decathlon hebben ze goedkope en heel licht in gewicht.
Of ga voor een hele goeie ( met goretex), maar daar hangt een prijskaartje aan.
Ik ben gek op wol, gaat niet stinken en is heel licht en na wassen zo droog. Ik fiets ook in de wollen shirts. Tijdens douchen wassen.
Na douchen een schone aan, dient als pyjama en zo uit bed de fiets weer op. Etc etc
Ook een wollen legging, bij kou onder een sneldrogende broek, of zn in bed.
E reader altijd mee nemen als je van lezen houdt. Zoveel grammen zijn dat niet extra.
Stoeltje heb ik eerste reis mee genomen, maar kwam er achter dat de meeste campings wel een stoel of picknick tafel hadden. Later naar huis terug gestuurd.

Kleding kan wel veel minder. Probeer combi’s te make met vestjes en shirts. In de praktijk heb je altijd iets bij je wat je niet aan hebt gehad.
Maar als je voldoende ruimte over hebt is het geen punt.
Een afritsbroek en een jurkje zijn voldoende. Kan je alles mee combineren.
Verder een puik lijstje.
Veel plezier alvast.
Groet Anja
In de jaren '50 breidde mijn moeder nog zelf onze wollen ondergoed, ook onze zwembroeken, zodat wanneer je in 't zwembad van de hoogste duikplank dook, die zwembroek tot aan je voeten bleef hangen. Op die manier ontdekte ik al vrij vroeg in mijn leven dat zonder zwembroek zwemmen mij nog het best beviel!
Natuurlijk je kan op plekjes komen waar dat niet gewaardeerd of getolereerd wordt.
Voor die gelegenheden volstaat een jogging boxershort van dry-fit materiaal. Ook te gebruiken als korte broek. Weegt bijna niks.

Wollen ondergoed 280 gram, je zult hierbij waarschijnlijk Merino wol bedoelen :idea:
Ook te gebruiken voor afdalingen in de bergen waarschijnlijk.
Zelf gebruik ik hiervoor een winterse jogging tigh van 260 gram.

Verder valt het gewicht mij nog mee wat je meeneemt incluis de route boekjes!
De grammenjager zullen er ongetwijfeld het nodige vanaf willen krijgen :D
renatebaas schreef:
zo 17 jun, 2018 00:43
Regenbroek heb ik er bewust niet op gezet omdat ik ergens gelezen had dat je je in de zomer ook gewoon kunt laten natregenen(en mijn regenbroek is zwaar/niet prettig) Of vinden jullie dit echt onmisbaar? Ik ben trouwens niet van plan hele dagen in de regen te fietsen, plan is dan b&b te pakken.
Ik heb altijd rainlegs bij me. Is een mooi compromis voor een regenbroek. Ik heb een hekel aan zweten in een regenbroek. Al moet ik zeggen dat ik alleen ervaring met goedkope exemplaren heb die niet goed ademen.

Maar met de rainlegs aan blijven je bovenbenen vrij droog, en warm. Als je het combineert met een regenjasje met lange rugpand blijf je wat mij betreft droog genoeg, maar ben je niet helemaal 'ingepakt'. Ook als het regent is het gevoel van de buitenlucht op je huid 1 van de fijne dingen van het fietsen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
En mijn rainlegs zijn fluo-geel, dus ik vind me er ook veiliger mee rijden, je wordt een stuk beter zichtbaar voor auto's!

https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... nlegs.html
captain_fabulous schreef:
ma 18 jun, 2018 10:12
renatebaas schreef:
zo 17 jun, 2018 00:43
Regenbroek heb ik er bewust niet op gezet omdat ik ergens gelezen had dat je je in de zomer ook gewoon kunt laten natregenen(en mijn regenbroek is zwaar/niet prettig) Of vinden jullie dit echt onmisbaar? Ik ben trouwens niet van plan hele dagen in de regen te fietsen, plan is dan b&b te pakken.
Ik heb altijd rainlegs bij me. Is een mooi compromis voor een regenbroek. Ik heb een hekel aan zweten in een regenbroek. Al moet ik zeggen dat ik alleen ervaring met goedkope exemplaren heb die niet goed ademen.

Maar met de rainlegs aan blijven je bovenbenen vrij droog, en warm. Als je het combineert met een regenjasje met lange rugpand blijf je wat mij betreft droog genoeg, maar ben je niet helemaal 'ingepakt'. Ook als het regent is het gevoel van de buitenlucht op je huid 1 van de fijne dingen van het fietsen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
En mijn rainlegs zijn fluo-geel, dus ik vind me er ook veiliger mee rijden, je wordt een stuk beter zichtbaar voor auto's!

https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... nlegs.html
Dank voor de tip. De rainlegs had ik nooit nader bekeken maar lijken me een prima optie (en lichter en vooral veel goedkoper dan een goed ademende regenbroek).
Altijd leuk om te lezen wat mensen onmisbaar danwel overbodig vinden.

Veel is al genoemd, zoals de pyama en de spijkerbroek. Nog een paar zaken die ik thuis zou laten (maar ik denk niet dat het nog heel veel scheelt in gewicht):

pakzakken (gewoon inpakken werkt bij mij goed genoeg)
waszak
schoenentasje (is bij mij een plastic zakje van de markt van 1 g)
kussentje (daar gebruik ik mijn fleecetrui voor)
1 theedoek
vuilniszakken (al krijg je tegenwoordig niet zo veel plastic zakjes meer mee bij het boodschappen doen)
in plaats van de sketschers en de slippers een paar 'plastic' sandalen waar ik fatsoenlijk op kan lopen en die snel drogen.

Ik heb geen wollen ondergoed, wel een set (goedkoop) thermo ondergoed. (Tevens pyama in koude nachten).
Ik weet niet wat lichter is.

Wat ik dan weer wel meesleep (behalve wat fietsreparatiespullen die meer wegen dan 300 gr.): paar wasknijpers, beetje vakantiewasmiddel, stukje ducttape, tie wraps, ieniemini naaisetje (zo eentje uit een hotel), veiligheidspeld oordopjes en natuurlijk wc-papier. De tape, de tie wraps en het naaisetje zijn al meermaals van pas gekomen voor noodreparaties.

Ik heb wel een fijn regenjack met lang rugpand maar een regenbroek vind ik niets. Ik heb het jaren zonder lange broek gedaan (en het een paar keer erg koud gehad). Nu neem ik als compromis een lange hardloopbroek mee maar die rain legs zijn misschien ook wel wat (en waarschijnlijk lichter).

Wat je ook wel of niet meeneemt, veel plezier in elk geval.
Op weg naar Rome vond ik het gewicht van de routeboekjes (en de ruimte die ze innamen) het meest zonde. Ik gun Benjaminse en Reitma hun inkomsten maar je terwijl je aan alle kanten grammen aan het schaven bent sleep je ruim tweederde kilo aan papier de Alpen over. Op mijn volgende reizen met ik met een GPS gaan reizen waar ik de tracks opzette. Scheelde een hoop stoppen om bladzijdes op te slaan en scheelde bovendien een hoop verkeerd rijden.

Een halve kilo aan handdoeken is wel erg veel. Is een travel handdoek geen optie? Ben je met 100-140 gram klaar.
Ook 700 gram aan powerbanks is wel flink aan het gewicht. Een afwasteiltje is m.i. een teken dat je teveel servies mee hebt :-)
Je kleding lijkt me wat overkill. Een softshell, een jas, een wollen vest en een fleece vest? Bij mij gaat voor 's avonds een dun ondershirt met lange mouwen mee, een merinowillen trui en een softshell. Dat is voor de zomermaanden richting het zuiden genoeg. Je rijdt ook in Zwitserland of Oostenrijk vooral in de dalen, je zit maar kort hoog in de bergen, en zeker in de laatste twee warme weken in Italië ga je spijt krijgen dat je het allemaal mee hebt gesleept.

Stoeltje moet je gewoon meenemen als je dat prettig vindt. Bij mij gaat ie ook altijd mee.

Andere adviezen:
  • WC-papier inderdaad, dat zul je onderweg lang niet bij elke camping aantreffen
  • Tekentang/pincet (je hebt ze al van 2 gram)
  • Kleine ziploc-zakjes met diverse kruiden (weegt niks, kan een hoop verschil maken, ik gebruik ze om mijn kookset op de vullen zodat het niet rammelt)
  • Mini-flesje limonadesiroop (heerlijk om af en toe een scheutje in de bidon te doen)
  • In het rugpand van mijn fietstas neem ik een plastic placemat mee (weegt geen drol, ideaal om eten op te snijden of neer te leggen).
  • Veiligheid 1: ik neem steevast een reserve achterlicht mee, en een reflecterend safetyhesje. Veiligheid is me die extra grammen wel waard.
  • De meesleepdingen van M&A gaan bij mij ook mee, heb dezelfde ervaringen met het naaisetje, tie-wraps en de duct tape. Gereedschap gaat bij mij weinig mee.
  • pen en een miniminikladblokje, komt altijd van pas
renatebaas schreef:
vr 15 jun, 2018 22:09
Schoenen voor na het fietsen vind ik wel prettig, maar kan ook mijn klikplaatjes eraf halen.
Had je al eens naar spd trekking/bikepacking shoes gekeken? Zie bv dit artikel. Ik heb ze ooit in een uitverkoop gescoord en zweer er sindsdien bij. Erg comfortabel, goed ademend, klikplaatjes zijn erin verzonken en buiten de fiets kan ik er zonder problemen uren op rondlopen. Scheelt het gewicht en de ruimte van een extra paar schoenen.