Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Solofietsreis Rome - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Solofietsreis Rome

Mooie lijst hoor. Je kan misschien nog wat gewicht besparen door de route boekjes in te scannen en zo op je ereader te zetten, dat is 825gram die je dan kado krijgt. Al kan je een routeboekje altijd raadplegen en makkelijker overzicht houden, bij een ereader moet je deze eerst weer aanzetten.
Verder sluit ik me bij de spijkerbroek aan, te zwaar. Deze vervangen door een lichtere (afrits?) broek. Ik tel zelf de kleding die ik draag niet mee, dus ik tel voor mijn gewicht juist niet de fietsschoenen op de lijst mee maar de schoenen die aan zijn als ik van de fiets stap omdat deze in de bagagetassen zitten, de slippers? Of neem je ook nog iets om ergens in de stad te lopen?
Als je altijd op een camping staat zou je het afwasteiltje misschien ook thuis kunnen laten. Daar is altijd wel een afwas gelegenheid, in het wild kan je meestal wel bij een stroompje iets wassen zonder teiltje, maar ik kan me indenken dat je het makkelijker vind met.
Al met al zeer strakke lijst.
Kees - waarom al die steeksleutels?

Heb, normaal, alleen die lichte van Marten - 8-10mm in mijn gereedschapset zitten - naast de tang die op de Victorinox multitool zit. Dit jaar gaat ipv een 15 steeksleutel een pedaal sleutel mee - werkt net wat fijner voor pedalen vind ik.
Hallo,
Grappig, Wim, dat je meldt dat je je e-reader toch niet gebruikt... ik lees gemiddeld een boek per 3 dagen, dus ben er toch erg blij mee, dat ik die bij me heb, scheelt een hoop 'echte' boeken.
Groet, Petra.
Ik heb geen E reader maar zou hem ook niet gebruiken. Vakantie is voor mij ook lekker een tijdje niets lezen. Maar dat is dus heel persoonlijk.
Als je een pedaalsleutel wilt uitsparen kun je kijken naar de afneembare pedalen van MKS.
Inge1 schreef:
vr 15 jun, 2018 10:46
Kees - waarom al die steeksleutels?
De grootste steeksleutel (maat 17/18: is kort en plat, weegt 50 g) heb ik nodig bij het vervangen van de easyset van de Rohloffnaaf (daar kwam ik kort voor de reis achter, toen ik deze preventief verving. De kans dat ik hem onderweg nodig zou hebben, was dus gering. Toch neem ik altijd een easyset mee en dus ook de sleutel die daarbij hoort). Steeksleutel 15 (die bij mij vastzit aan een haaksleutel, waarmee ik de S&S-koppelingen op mijn frame kan losmaken) gebruik ik voor de pedalen en heb ik onderweg nodig gehad om irritant getik te stoppen (zie de tip van Eric Schuijt in dit topic). De kleinere steeksleutels zijn voor moeren op spatbordboutjes, achterdragers, in het binnenwerk van pedalen etc.). I.p.v. die kleine steeksleutels zou ik ook de tang op de leatherman kunnen gebruiken, maar dat werkt niet lekker. Ik sjouw liever een paar ons meer mee dan dat ik me moet behelpen met middelmatig gereedschap. Daarom neem ik ook geen multitools meer mee, maar imbus- en torxsetjes van een goede kwaliteit.

(Het is me overigens wel gelukt om deze 6 weken zonder voortassen te rijden. Ik had 19 kg achterop en 3 kg in de stuurtas (een zware spiegelreflexcamera, mini-ipad, zakmes, brillen, schrijfgerei, hoofdlampje en een portemonnee vol monopoliegeld voor al die Balkanlanden). Corrie, die net zoveel bagage had als ik, besloot om toch voortassen te gebruiken omdat ze dat fijner vindt fietsen, een hekel heeft aan volle tassen en bergopwaarts en bij tegenwind toch altijd sneller fietst dan ik.)
renatebaas schreef:
do 14 jun, 2018 21:13
Over 2 maanden ga ik (grotendeels) alleen op de fiets naar Rome.
Heel veel plezier gewenst alvast!
Er zijn al veel zinnige reacties gegeven. Zaken als een stoeltje, kussen, wijnglas en een teil zijn immer terugkerende discussiepunten: de een kan niet zonder, de ander ziet er de zin niet van in. Als jij het fijn vindt om ze bij je te hebben, waarom niet? Zeker als je inderdaad zo weinig gewicht hebt. Ik heb bij dat gewicht alleen wel een kanttekening. Als ik alle subtotalen van je categorieën optel, met je fietsgereedschap en je binnenband, kom ik aan 12.795 gram. Met tassen (en helm, omdat je die zelf ook opgeeft in je lijst) erbij is dat 15.661 gram. Dat is dus wat anders dan "Subtotaal (excl. fiets) 12235 gram".

Niet dat het mij wat uitmaakt hoeveel gewicht je meeneemt, ik heb zelf soms 1 achtertas vol aan fotoapparatuur bij me dus ook 15 kg vind ik vedergewicht, maar om even aan te geven dat we ons misschien niet teveel moeten focussen op die 12 kg. ;)

Het advies van sommige mensen om bepaalde zaken thuis te laten omdat zij niet weten wat het is, vind ik wat merkwaardig. Je zou ook kunnen vragen wat het is of waarom je het mee wilt nemen. Het lijkt me bv. niet moeilijk om te bedenken dat een mealkit servies is. Eten kan ook wel uit je pan en drinken uit een bidon, maar ik kan me wel voorstellen dat er beschaafdere mensen zijn die graag uit een bord eten - bovendien kan het fijn zijn bv. een salade niet in je pan bij je warme eten te hoeven kiepen.

De spijkerbroek zou ik thuislaten niet vanwege het gewicht, maar omdat die na regen of wassen pas droog is tegen de tijd dat je in Rome aankomt. Verder vind ik ook wel dat je veel kleding meeneemt. Ben je van plan veel te lopen, of zijn je fietsschoenen echt raceschoenen? Voor mij voldoen fiets/wandelschoenen en slippers, een apart paar schoenen neem ik niet mee - maar ik loop hooguit een beetje door een stad om wat dingen te bezichtigen.

Vuilniszakken klinkt groot, ik neem een klein rolletje pedaalemmerzakken mee (en 1 grote plastic tas om op te zitten als de grond nat is) maar misschien bedoel jij ook zoiets.
Stopper 27
Waar dient die voor? Of bedoel je een universele stop voor de gootsteen op de campings? (Zo niet, dan kan ik je die aanraden.)
Bio zeep 35
Is die ook voor gebruik als afwasmiddel?
Scheermesje 10
Heb je dan ook niet iets als scheerolie nodig?
Ik vind oordopjes onmisbaar voor lawaaiige campings.
En ik schaar me van harte achter de suggestie om een wc-rol en een reserve-buitenband mee te nemen. Maar vooral achter de tip om je uitrusting eerst een paar dagen uit te proberen!

Groetjes,

Carl
OK als mealkit blijkbaar serviesgoed is dan is het wel zwaar. Ik gebruik een enigszins flexibel plastic bord van de Ikea van iets van 70 gram en een plastic beker van ongeveer hetzelfde. Bestek is 30 gram (lexan). Dit alles was ook nog eens super goedkoop.
Ik heb nog niet gezegd dat ik een opvouwbare zitlap van gesloten celschuim bij me heb van de Bever. 20 gram een niet meer dan een paar euro. Ik ben inmiddels 65 en vind dit nog steeds comfortabel genoeg.
Natuurlijk zijn dit suggesties die sommigen te Spartaans zullen vinden. Dat moet iedereen natuurlijk zelf weten, maar de vraag was of het nog lichter kan, en of er nog dingen ontbreken.
Even inhaken op Carl.

-Ik gebruikte een van mijn sokken als gootsteenstop. Je moet ze toch wassen.

-Bij mij gingen 3 binnenbanden mee, maar ik reed (snik-snik-fiets-gejat) tubeless. Bij mij volstaat een multitool met pons, zakmes, pomp en biba's als gereedschap. Je rijdt door Europa, dus als er écht iets is wat niet lukt zijn er wel FM's te vinden.

- Verder is (inderdaad) een proefweekendje van harte aan te raden. Naast dat dit ontzettend leuk is (weet ik nu uit ervaring) spaart het je een hoop gedoe voor je grote reis naar Rome. Je hebt nog 2 maanden, toch?

- E-reader: Ik had 2 Dwarsliggers mee, ging prima voor net geen 2 weken. Documenten als pdf op mn telefoon.
Maar daar moet ik bijzeggen dat ik geen e-reader héb. ;)
Wim schreef:
vr 15 jun, 2018 09:26
Ik vrees dat dit toch de pro plus tassen zijn van 70 liter. Die zijn inderdaad 2008 gram. Kun je die nog ruilen?
Zijn idd wel erg groot. Vraag is of ze met 40 liter wel uitkomt. Dan moet er een rackpack of voortassen bij.

@renatebaas: Ga je met een heren- of een damesversie van de WT-S (is gewoon vraag uit interesse)?
In mijn ervaring zijn tassen van 40 liter ruim genoeg als je je tentje bovenop doet (in zijn eigen hoesje). Dat laatste vind ik sowieso prettiger want een natte tent in een fietstas is niks: de rest van de bagage wordt ook nat, en de tent gaat meuren. Zelfs in Noorwegen, met extra bagage vanwege het potentieel koude en natte weer, lukte het me prima.
jwkeij schreef:
vr 15 jun, 2018 13:23
Je rijdt door Europa, dus als er écht iets is wat niet lukt zijn er wel FM's te vinden.
Buiten de grotere steden zijn fietsenmakers in Europa dun gezaaid, ook als je niet in IJsland of op de Balkan gaat fietsen. Heel lang geleden, op een van mijn eerste grote tochten (zie dit topic), ben ik mijn vertrouwen in fietsenmakers al kwijtgeraakt. Als ze niet gesloten zijn op het moment dat jij ze nodig hebt, hebben ze geen tijd, niet het benodigde onderdeel op voorraad of ze beschikken niet over de benodigde vakkennis.
keesswart schreef:
vr 15 jun, 2018 14:17
jwkeij schreef:
vr 15 jun, 2018 13:23
Je rijdt door Europa, dus als er écht iets is wat niet lukt zijn er wel FM's te vinden.
Buiten de grotere steden zijn fietsenmakers in Europa dun gezaaid, ook als je niet in IJsland of op de Balkan gaat fietsen. Heel lang geleden, op een van mijn eerste grote tochten (zie dit topic), ben ik mijn vertrouwen in fietsenmakers al kwijtgeraakt. Als ze niet gesloten zijn op het moment dat jij ze nodig hebt, hebben ze geen tijd, niet het benodigde onderdeel op voorraad of ze beschikken niet over de benodigde vakkennis.
Tja, je eigen ervaringen bepalen natuurlijk wat je allemaal meesleept aan reparatiemateriaal... De ernstigste pechgevallen van mij en mijn vrouw de afgelopen jaren:
2013: nabij Madrid malheur met derailleur en ketting, zeven spaken gebroken, op zondag. Maandagochtend meteen gerepareerd door Fietsenmaker in El Escorial.
2015: Slovenië, onderdeel aandrijving afgebroken, Fietsenmaker in Kranj repareert het binnen een uur. Hierbij kan ik nog vermelden dat we op weg naar het stadscentrum een verkeerde afslag namen en pardoes tegen de grootste en meest professionele (race)fietsenwinkel in de verre omtrek op reden.
2016: Frankrijk, zadelbout naar zijn mallemoer. Fietsenmaker in Dijon repareert de zaak subiet.
Dankzij al deze positieve ervaringen nemen we bijna geen gereedschap mee, er is altijd wel een fietsenmaker in de buurt en wat er kapot gaat, heb je toch niet bij je. :D
O ja, de laatste (tweede) keer dat een buitenband kapot ging was in Hongarije tien jaar geleden, een week lang verder gereden met zo'n buitenbandpleister (weet de naam niet). Extra buitenband gaat dus ook nooit mee.
peter de rijk schreef:
vr 15 jun, 2018 14:59
Tja, je eigen ervaringen bepalen natuurlijk wat je allemaal meesleept aan reparatiemateriaal
Inderdaad, you pack your fears.
Wim schreef:
vr 15 jun, 2018 12:16
Als je een pedaalsleutel wilt uitsparen kun je kijken naar de afneembare pedalen van MKS.
Ik heb afneembare pedalen van MKS en die vertoonden op de wintertocht van WF steeds een vervelende klikgeluid. Ik was blij dat ik een 15 mm pedaalsleutel bij me had. Op de duur gaat dat tik geluid erg vervelen en ik voel mijzelf ook meer gerustgesteld als ik dat kan verhelpen.
Deels zullen eigen ervaringen ook meespelen wat je allemaal mee wilt slepen :D
Kees - dat verklaart een hoop. Rohloff heb ik niet, ook geen s&s koppeling en mijn spatborden zitten niet met boutjes en moertjes vast.

Dat van het tikken van de pedalen ken ik - handig inderdaad de 15 sleutel. Bij mijn Victorinox multitool zit een aparte ratel met goede bitjes dus neem ik in principe geen losse inbussleutels mee. Dit jaar wel maar die stuur ik na aankomst en in elkaar zetten fiets door naar sfo. Pedaalsleutel ben ik nog niet uit of k die wel/niet door ga sturen.
peter de rijk schreef:
vr 15 jun, 2018 14:59
2013: nabij Madrid malheur met derailleur en ketting, zeven spaken gebroken, op zondag. Maandagochtend meteen gerepareerd door Fietsenmaker in El Escorial.
2015: Slovenië, onderdeel aandrijving afgebroken, Fietsenmaker in Kranj repareert het binnen een uur. Hierbij kan ik nog vermelden dat we op weg naar het stadscentrum een verkeerde afslag namen en pardoes tegen de grootste en meest professionele (race)fietsenwinkel in de verre omtrek op reden.
2016: Frankrijk, zadelbout naar zijn mallemoer. Fietsenmaker in Dijon repareert de zaak subiet.
Bofkonten! :wink:
Gewoon niet fietsen, krijg je ook geen pech onderweg 8)
Dank voor alle reacties,

Ik heb zeker al een aantal weekendjes/midweken in Nederland gefietst, maar ben nog zoekende naar het optimum tussen lichtgewicht en comfortabel. Mijn moeder heeft de gewone achtertassen, die heb ik altijd geleend, maar dan kon ik het voor een weekend echt net aan meenemen (ik wil geen voortassen en heb ook geen voordrager) Misschien dat als het erg makkelijk past, ik toch nog overstap.

Een aantal dingen had ik wel verwacht: stoeltje, wijnglas en natuurlijk de spijkerbroek😉
Nou moet ik toegegeven dat ik geen andere broeken heb dan spijkerbroeken en afritsbroeken (behalve mijn fietsbroek met losse inzetbroek met zeem) vind ik echt helemaal niets. Het stoeltje vind ik zelf wel erg prettig, ik had eerst de zatlap, maar vind dit echt niet comfortabel.

De routeboekjes op mijn ereader vind ik een goed idee. Schoenen voor na het fietsen vind ik wel prettig, maar kan ook mijn klikplaatjes eraf halen. Sarong twijfel ik over, misschien laat ik die inderdaad wel thuis. Lakenzak laat ik thuis.

Gereedschap heb ik inderdaad erg weinig, ik ben niet zo handig en heb het hoognodige mee. Pomp heb ik natuurlijk wel (op de fiets) Ik heb trouwens de mixed versie.

En ik ga de totaalgewichten nog eens na (vond 12 kg al erg weinig incl tassen)
renatebaas schreef:
vr 15 jun, 2018 22:09
Het stoeltje vind ik zelf wel erg prettig, ik had eerst de zatlap,
Nee, zonder ben je veel beter af! :D
Lakenzak laat ik thuis.
Mag ik vragen hoe je tot die keuze komt? Hoeslaken thuislaten komt mij logischer voor.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
za 16 jun, 2018 00:48
renatebaas schreef:
vr 15 jun, 2018 22:09
Het stoeltje vind ik zelf wel erg prettig, ik had eerst de zatlap,
Nee, zonder ben je veel beter af! :D
Lakenzak laat ik thuis.
Mag ik vragen hoe je tot die keuze komt? Hoeslaken thuislaten komt mij logischer voor.

Groetjes,

Carl
Zoals ik die lijst bekijk gaat er geen slaapzak mee maar een Quilt, een soort van 'deken'. Een lakenzak gebruik je om in een slaapzak te doen. Een hoeslaken gebruik je om een deken in te stoppen. Dat lijkt mij de logica voor deze keuze.

Een stoeltje meenemen lijkt mij niet verkeerd. Heb er zelf ook meestal eentje mee, de Helinox Zero One 510 gram.
Een stuk tyvek kan ook om op te zitten en is ook nog te gebruiken als tentluier.