Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LEJOG of JOGLE in het VK: Hoe kom ik er met OV of vliegtuig? - Forum Wereldfietser

LEJOG of JOGLE in het VK: Hoe kom ik er met OV of vliegtuig?

Ik wil de JOGJE of LEJOG fietsen, van John O'Groats tot Land's End of vice versa.
Heeft iemand tips over hoe ik (en mijn fiets) daar gemakkelijk met trein of vliegtuig komen kan en weer vandaan kom?
Nogmaals, de richting is mij om het even.
Vliegen lijkt complex en Ik wil bovendien mijn terugreis liever niet vastleggen.
Voor de treinoptie kan je het best (telefonisch) contact opnemen met de treinreiswinkel.
Dan zou ik voor de trein kiezen. Lijkt mij net wat relaxter met fiets en spullen. Al moet ik zeggen dat ik geen ervaring heb met de fiets in het vliegtuig.

Zelf zou ik kiezen van zuid naar noord: LE-JOG. Het schijnt dat je dan het mooiste voor het laatst bewaard door de Schotse Hooglanden.
Heb 'm zelf nog niet gereden, maar hij staat op mijn lijstje.
Trein betekent vooral de boot natuurlijk. Hoek van Holland-Harwich is handig, al is er nu een trein probleem tussen Schiedam en HvH. Van Harwich is er een directe trein naar London Liverpool Street. Dan een stukje fietsen en aan de andere kant van London weer verder.
De meest noordelijke ferry is IJmuiden-Newcastle.
In dit topic is veel informatie over fietsvervoer in Britse treinen te vinden. Als je zelf een online ticket koopt, kan dat aanzienlijk goedkoper uitvallen dan bij de Treinreiswinkel. Wel is zo'n voordelig zelfgeboekt ticket vaak alleen geldig in de trein die je geboekt hebt. Mis je zo'n trein, dan moet je een nieuw ticket kopen dat op de dag van vertrek veel duurder is. De laatste keer dat ik een Britse treinreis bij de Treinreiswinkel boekte (zo'n 20 jaar terug), kreeg ik duurdere tickets die in meer treinen en/of gedurende een langere periode geldig zijn. Voor bestemmingen op het Europese vasteland ben je bij de Treinreiswinkel vaak wel voordelig uit.

Van LE naar JOG heb je meestal meer kans op wind in de rug dan omgekeerd. Zuidwestenwind komt op onze breedtegraad niet alleen vaker voor dan noordoostenwind, maar is gemiddeld ook krachtiger.
Hellingen in Cornwall en Devon kunnen erg steil zijn, vaak meer dan 20%, wat zeker aan het begin van een tocht even wennen zal zijn.
Wim schreef:
ma 25 jun, 2018 16:24
Hoek van Holland-Harwich is handig, al is er nu een trein probleem tussen Schiedam en HvH.
Waar geen trein is, kan die natuurlijk ook geen probleem zijn. ;) Royaal uurtje fietsen vanuit Schiedam of Den Haag (afhankelijk vanuit welke richting je aankomt). Wel een beetje ruim plannen en goed opletten vóór hoe laat je moet inchecken; inchecktijd sluit geruime (lees héél ruime) tijd voor afvaart!

Groetjes,

Carl
Wim schreef:
Trein betekent vooral de boot natuurlijk.
Of de trein vanaf Rotterdam CS naar London, met overstap in Brussel en vevolgens de kanaaltunnel. Gaat dat met de fiets? Op de terugweg is het tegenwoordig een directe verbinding vanuit London.
Wim schreef:
Hoek van Holland-Harwich is handig, al is er nu een trein probleem tussen Schiedam en HvH.
De Rotterdamse RET heeft het traject overgenomen van de NS, en maakt er een metrolijn van. Tot die gereed is rijden er bussen op de route, die geen fietsen meenemen. De verwachte opleverdatum van de metrolijn op de site van Stena klopt niet, beter is daar de site van de RET voor in de gaten te houden. Men heeft de datum al een aantal malen uitgesteld, al is het vooralsnog geen NoordZuidlijn zoals in Amsterdam. Hij gaat natuurlijk ook van West naar Oost ;-)

Zelf ben ik laatst met de Flixbus heen gegaan naar London. Zij rijden via de kanaaltunnel. Terug met de ferry van Harwich naar HoekVanHolland. De heenreis was goedkoper, de terugreis kwam me qua tijd beter uit. Verplicht is om een hut erbij te boeken bij de nachtboot, bij de ferry overdag hoeft dit niet.

Binnen de UK neemt de grote landelijke busmaatschappij National Express geen onverpakte fietsen mee, wellicht dat het na deels demonteren en goed verpakken wel kan? Ik vroeg het in Southampton op het kantoortje aldaar voor mijn onverpakte fiets, en heb vervolgens de trein gepakt naar Londen.
Ik heb zeker honderd keer de oversteek Hoek van Holland Harwich gemaakt (ik werkte vroeger in Engeland en kom er nog veel). Als je je ticket ruim van tevoren bestelt kan het heel goedkoop zijn, zeker als je er ook een treinkaartje tot Londen bij kunt kopen. Ik ga altijd met de nachtboot. Ik vinmd dat heel comfortabel, en in het (bedniende) restaurant kun je heel aardig eten. Je komt dan 's morgens lekker vroeg aan en hebt de hele dag om verder te reizen. Als je de dagboot wilt nemen is er achter de pub in Bradfield een camping, op de B weg van Harwich naar Manningtree.
Aan de Nederlandse kant was het altijd heel makkelijk omdat de trein stopte in Hoek van Holland Haven. Die lijn is inderdaad overgedaan aan de RET en wordt een sneltram. Voorlopig is het allemaal nog niet klaar en de bouw duurt ook steeds langer. Ook is niet duidelijk of je op die nieuwe sneltram ook je fiets mag meenemen of dat je te maken gaat krijgen met een spitsverbod, en het is al helemaal niet duidelijk of er ook weer trein/boot combinatietickets komen (dat was altijd heel voordelig).
De huidige planning voor het opleveren van de metrolijn is najaar 2018. Het wordt een verlenging van de bestaande lijn B, dus ik veronderstel (maar dat is uiteraard altijd linke soep) dat ook de huidige regels voor de metrolijnen op dit verlengde stuk zullen gelden. Dat betekent dat de fiets buiten de spits mee mag.
De RET site schreef: In metrolijnen A, B, C, D en E mag de fiets wel mee, behalve op maandag t/m vrijdag voor 09.00 uur en tussen 16.00 en 18.30 uur.

Ook mag je de fiets niet meenemen bij evenementen en bij grote drukte als onze medewerkers dat aangeven.
Het probleem is dan in de ochtend, want je komt om 8 uur in Hoek van Holland aan.
Ha, dat zijn goede tips, allemaal. Bedankt.
Het wordt LEJOG, en niet andersom. En mijn grootste zorg is de terugreis.
Omdat ik niet weet hoe lang ik erover doe wil ik niet van tevoren de terugreis boeken.
De Britrail Euro GB pas is een maand te gebruiken, is twee dagen geldig vanaf het eerste gebruik en kost 117 euro.
Dat lijkt een goede optie.
Banketbakker schreef:
zo 17 jun, 2018 21:43
Ik wil de JOGJE of LEJOG fietsen, van John O'Groats tot Land's End of vice versa.
Heeft iemand tips over hoe ik (en mijn fiets) daar gemakkelijk met trein of vliegtuig komen kan en weer vandaan kom?
Nogmaals, de richting is mij om het even.
Vliegen lijkt complex en Ik wil bovendien mijn terugreis liever niet vastleggen.
In 1995 fietsten wij van Land's end naar Bath.
Wel wat gedateerd maar misschien kunt je er wat van gebruiken of brengt het je op ideeën.
Het verhaal en de foto's kun je hier vinden: http://members.quicknet.nl/janschoutsen/
Onder het hoofd Buitenland: 1995 UK Cornwall Devon Somerset
Interessant topic: De LeJog staat ook op mijn bucketlist...

Dit vond ik. Folder over de fiets in de trein in de UK. (2015, dat wel)

http://scotrail.custhelp.com/ci/fattach ... t20151.pdf
Voor wat inspiratie: Kristof Allegaert heeft hem net in 67 uur en een beetje afgelegd. En is daarna ook weer terug gefietst: LEJOGLE.