Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stuurfoam vervangen, hoe? - Forum Wereldfietser

stuurfoam vervangen, hoe?

ik ben het stuurfoam aan het vervangen en ben aan een zijde van het stuur halverwege gestrand. Ik ben tot halverwege gekomen door het stuur in te smeren met onverdund afwasmiddel, maar zie niet dat ik op deze manier het einde haal. Wie weet er een betere methode???

Het beste is met perslucht alleen niet iedereen heeft een compressor.
Probeer het eens met wasbenzine, spiritus e.d.

Ik heb begrepen dat wasbenzine oid het rubber aantast, ik ben dus een beetje huiverig dat toe te passen. Heb jij er ervaring mee?

Op bike4travel staat dat het lukt met een zeepsopje. Ook hiermee gaat de eerste helft probleemloos maar kom ik daarna geen centimeter verder.

Nog meer suggesties of moet je voor dit klusje gewoon beresterk zijn?

Hoezo, Robin, met perslucht? Hoe pak je dat aan?

Geert Dewit schreef:Hoezo, Robin, met perslucht? Hoe pak je dat aan?
Zet een begin van het handvat op het stuur.
Dan pak je het pistool en blaas je lucht in het handvat in het deel wat nog niet op het stuur zit, houd dat afgesloten door het met je hand dicht te knijpen.
De perslucht zorgt ervoor dat het rubberen of foam handvat opzwelt dus groter wordt en er een laagje vrij komt van het stuur en foam wat reeds op het stuur zit. Hierdoor kun je dan zonder problemen het handvat erop schuiven.

Ben bij een kennis langs geweest die perslucht heeft en binnen een paar minuten zit het erom. Super!

Voor de volgende keer, die foam dingen even met warm water spoelen, vooral aan de binnenkant en je stuur ook een beetje vochting maken. Dan gaat het ook behoorlijk soepel. Maar niets gaat boven de perslucht.
Marianne schreef:ik ben het stuurfoam aan het vervangen en ben aan een zijde van het stuur halverwege gestrand. Ik ben tot halverwege gekomen door het stuur in te smeren met onverdund afwasmiddel, maar zie niet dat ik op deze manier het einde haal. Wie weet er een betere methode???
Verdund afwasmidddel gaat een stuk beter. Ongeveer dezelfde verhouding als die je voor een vuile afwas gebruikt.

Marco
Marco de Wit schreef:Verdund afwasmidddel gaat een stuk beter. Ongeveer dezelfde verhouding als die je voor een vuile afwas gebruikt.
Werkt idd nog beter. Tot het weer gaat regenen...
Het gebruikl van afwasmiddel e.d. wordt afgeraden. Met gewoon water gaat het ook.

In plaats van perslucht kun je ook de tuinslang en water gebruiken. Je hebt, zoals gewoonlijk, wel een extra hand nodig om het foam om de tuinslang heen dicht te knijpen; en dan nog twee handen om het foam over het stuur te wurmen (want de waterdruk wil het foam juist weer van het stuur af duwen.

Overbodige opmerking 1: wel het andere eind van het stuur met een dopje afdichten.

Overbodige opmerking 2: Ik heb mezelf aardig benat.
Gewoon wat kruipolie/WD 40 laten lopen in het foam en je draait hem er zo over heen.
Wouter Duijndam schreef:
ma 18 jun, 2018 09:59
Gewoon wat kruipolie/WD 40 laten lopen in het foam en je draait hem er zo over heen.
Kruipolie zou ik niet doen, dan heb je kans dat het stuurfoam tot in de eeuwigheid blijft draaien.
WD40 weet ik niet zeker, WD40 is namelijk is kruipolie, het verdampt uiteindelijk volledig.
Leon schreef:
ma 18 jun, 2018 10:02
Wouter Duijndam schreef:
Kruipolie zou ik niet doen, dan heb je kans dat het stuurfoam tot in de eeuwigheid blijft draaien.
WD40 weet ik niet zeker, WD40 is namelijk is kruipolie, het verdampt uiteindelijk volledig.
Ik doe het altijd zo en heb nergens last van.
Je moet het foam ook niet doordrenken met kruipolie.
wat je zegt over het verdampen klopt, want met loshalen dan spuit ik er weer een beetje kruipolie tussen en dan draai je ze er ook zo weer vanaf.
Wouter Duijndam schreef:
ma 18 jun, 2018 10:06
Leon schreef:
ma 18 jun, 2018 10:02
Wouter Duijndam schreef:
Ik doe het altijd zo en heb nergens last van.
Je moet het foam ook niet doordrenken met kruipolie.
wat je zegt over het verdampen klopt, want met loshalen dan spuit ik er weer een beetje kruipolie tussen en dan draai je ze er ook zo weer vanaf.
Maar gebruik je dan kruipolie of WD40?
WD40.
In de stuurhoes een half tubetje solution spuiten snel er over schuiven en schoonmaken met een doekje, geleerd van een fietsenmaker
Groetjes SM
Het is toch wel opmerkelijk dat er na 13 jaar stilte (topic is van 2005) opeens weer verder wordt gediscussieerd over dit topic. Maar enfin, het zijn wel nuttige tips.