Nieuwsgierig geworden door dit draadje heb ik maar eens de proef op de som genomen.
De "testexemplaren" zijn de volgende fietsen:
- Kona Dew Deluxe (van onze zoon), met batterijverlichting
- Koga Worldtraveller S (van mijn vrouw), met Son naafdynamo, Edelux lamp
- Santos Travelmaster 3+ (van mijzelf), met Son naafdynamo, Edelux lamp en Cycle2Charge usb lader
Alledrie zijn ze voorzien van dezelfde alom geprezen kompasbel
Bij Santos speciaal genoemd in de specificatielijst, bij Koga weet ik het niet (de bel zat gewoon op de fiets bij aflevering) en voor de Kona van onze zoon heb ik 'm via internet besteld in het kader van "join the kompasbelclub!"
Het bekende probleem met de magneetjes in de Ortlieb stuurtassen is bij alledrie de fietsen waarneembaar.
Zodra de stuurtasen verwijderd worden zie ik het volgende gebeuren:
- bij de Kona wijst het kompas meteen netjes naar het noorden (via mijn Suunto horloge en voor de zekerheid ook met mijn Silva kompas het noorden gecheckt)
- bij de Koga is hetzelfde waarneembaar
- bij de Santos draait het kompas bij in de richting van het balhoofd! En als ik het stuur en/of de fiets een andere richting op laat draaien, dan blijft het kompas volharden in de richting van het balhoofd.
Nu is het zo dat ik de kompasbel weliswaar een leuke gadget vond toen ik de fiets kocht, maar door het gebruik van de stuurtas tijdens onze fietsvakanties het ding als waardeloos betitelde. Maar goed, het is ook nog eens een bel, die het wél doet. Dus maar laten zitten dat ding.
De Koga van mijn vrouw heeft het weer niet. Maar wat die wel had was een irritante knik/knak/kraak in de trapbeweging tijdens het fietsen, wat steeds erger werd, inmiddels netjes onder garantie verholpen is, maar achteraf gezien zeer waarschijnlijk te maken heeft met een splined carrier.
Doe mij dan toch maar zo'n magnetische stuurpen.... (altijd handig om voor onderweg een paar paperclips mee te nemen
) dan maar een kompasbel die het niet doet (en het i.c.m. de stuurtas tóch al niet deed)
Ter illustratie: bij de bovenste foto zie je dat de kompasbel zich erg aangetrokken voelt tot mijn balhoofd (eigenlijk de stalen de stuurpen binnenin).
Bij de onderste foto houd ik de kompasbel onderaan het balhoofd, waar hij nog netjes naar het noorden wijst.