Additionally, paste this code immediately after the opening tag: extra rack-pack of voortassen ? - Forum Wereldfietser

extra rack-pack of voortassen ?

Ik heb een Koga Traveller S met nu twee Ortlieb achtertassen (classic).
Ik overweeg een tent mee te nemen.
Daartoe heb ik de keuze uit een extra Rack-pack achterop de Koga of een stel extra voortassen (minder bagage in de achtertassen) en de tent plus extra spullen achterop.

Wat adviseren jullie ?
De tent kan toch ook gewoon zo achterop de bagage drager. De mijne zit in de tent hoes waarom heen een drybag zit ter bescherming.
Inge bedankt voor je reactie.
Mijn vraag gaat eigenlijk meer over gewichtsverdeling voor en achter.
Oftewel is een tent plus twee achtertassen teveel gewicht achterop?
Heb je er ook nog een stuurtas bij? Als daar eea in zit trekt het de boel wel weer enigszins recht.

Als achtertassen + inhoud + tent niet boven de 20 kilo komen is het imho wel te doen, al vind ik persoonlijk 4 tassen wel lekkerder fietsen (en handiger inpakken ;)). De twee tassen extra levert dan wel extra luchtweerstand op volgens metingen.
berndmintjes schreef:
zo 10 jun, 2018 10:05
Inge bedankt voor je reactie.
Mijn vraag gaat eigenlijk meer over gewichtsverdeling voor en achter.
Oftewel is een tent plus twee achtertassen teveel gewicht achterop?
Dit onderwerp word ook hier behandeld:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 21&t=31437
Het hangt af van je fiets, je houding op de fiets en natuurlijk van het gewicht. Zolang de tassen en de tent niet dan 15 kg zijn gaat het in mijn ervaring prima.
Alleen achtertassen plus de tent bovenop (waarbij een drybag zelfs onnodig/onwenselijk is) heeft vele voordelen, en zou binnen Europa en in de zomer geen probleem moeten zijn. Eerst maar eens wegen dus, en vervolgens een keertje uitproberen.
Ander puntje: ik vind het persoonlijk handig om de bagagedrager "vrij" te hebben voor boodschappen, proviand, extra water etc. Anders wordt het wel een erg hoge stapel achterop ;)
berndmintjes schreef:
zo 10 jun, 2018 09:47
Wat adviseren jullie ?
Proberen is in dit geval verreweg de snelste, eenvoudigste en enig zekere methode! En hrt kost niks. Je hoeft om te proberen zeker geen dure en misschien wel zware rackpacktas te kopen. Gewoon iets als bv een rugzak vol msken met genoeg zwaar spul en op de fiets binden. Dan ben je er snel genoeg achter of het nog lekker fietst.
Hallo,
Helemaal eens met Fedor, om alles lekker in de tassen te hebben (voor- en achtertassen) en de bagagedrager vrij. Zo slinger je ook veel makkelijker je been over je zadel :)
Groet, Petra.
Ook hier een tevreden fietser met 4 tassen. Ben een paar jaar geleden begonnen met 6 tassen (dus inclusief stuurtas en rackpack) maar inmiddels blijven de stuurtas en rackpack thuis. Genoeg ruimte en inderdaad, het boodschapje achterop de lege bagagedrager en prima gewichtsverdeling. Omdat ik dus zonder stuurtas rij is alles achterop niet prettig heb ik gemerkt!

Alvast veel fietsplezier!
Hier 2 Ortlieb FrontRollers achterop en tent bovenop de bagagedrager. Elastieken bagagenet over de tent heen voor de boodschappen. Geen stuurtas, maar fueltank op de bovenbuis.

Gaat prima tot lichte nachtvorst. Als het kouder wordt switch ik naar BackRollers.

Wel kritisch zijn op het pakvolume. Zo blijft het compact en wendbaar genoeg om mountainbike routes mee te kunnen rijden.
Naast rij-eigenschappen zijn de voordeel van geen voortassen:
- geen lowriderdrager nodig: geld en gewicht
- geen voortassen nodig: geld, gewicht, luchtweerstand
- minder delen te sjouwen bij trein, hotel etc.
- minder kans om tijdens rijden op krappe paden iets te raken

Ik heb zelf tijdens kampeervakanties en -weekends altijd mét voortassen gefietst en dat was alleen omdat ik veel (ik weet het: te veel) spul mee nam.
Tijdens hotel/logeerweekends altijd zonder. Zonder heb ik altijd veel prettiger gevonden.

Maar mijn advies blijft hetzelfde: proberen.
Nog meer voordelen geen voortassen:
- minder ruimte in je tent nodig, dus ev. kleinere tent mogelijk
- kleinere tent betekent minder warmteverlies, dus dunnere slaapzak mogelijk
- kleinere tent en dunnere slaapzak betekent uiteindelijk dat alles (incl tent) met gemak in twee voortassen en een stuurtas past, bagagerek vrij voor boodschappen etc
- minder zoeken in welke tas je nu weer je spullen hebt gelaten
- sneller ingepakt, want je zult je moeten beperken in wat je mee neemt
Ik heb na veel proberen uiteindelijk gekozen voor twee frontrollers en twee backrollers. Het tentje in eigen tentzakje op bagagedrager.
Zo zijn de tassen maar 2/3 vol, en is alles snel gevonden. Iedere tas heeft een functie(kleerkast, badkamer, keuken, ...).
Ik hou absoluut niet van rijden met een stuurtas, dus heb ik mijn waardevolle lichte spulletjes in een heuptasje dat achteraan-links-bovenop zit, bij een stop haal ik dat er steeds uit en gesp het om mijn middel.
Als de tassen niet te hoog gevuld worden, ligt de fiets veel stabieler in bochten. En bij echt steile hellingen, of bij rulle ondergrond, merk ik dat de gewichtsverdeling zo optimaal zit.
Meneer Zwijn schreef:
di 12 jun, 2018 09:31
Ik hou absoluut niet van rijden met een stuurtas, dus heb ik mijn waardevolle lichte spulletjes in een heuptasje dat achteraan-links-bovenop zit, bij een stop haal ik dat er steeds uit en gesp het om mijn middel.
Slim idee :) Ga ik ook doen.

Heb overigens wel een stuurtas maar die zit vol met een flinke camera (daarnaast geen plek meer voor telefoon (gebruik ik toch zelden) en portomonnee).
Dat is wel een plek waar grijpgrage handen makkelijk bij kunnen. Mijn vrouw is zo ooit een rugzak uit haar fietsmand op de achterdrager kwijtgeraakt.
Je hebt natuurlijk grote en kleine stuurtassen. Misschien zijn er ook heel kleine stuurtassen die het rijgedrag van een fiets nauwelijks beïnvloeden maar wel de gemakkelijke afklikmogelijkheid hebben. Nadeel van elke stuurtas is dat hij vol raakt, ook heel grote stuurtassen :oops:
Om die reden heb ik onlangs bij Aliexpress een kleine Ortliebkloon gekocht en daar zelf een klickfixplaat aan gebout. Want inderdaad: een te zware stuurtas fietst niet fijn, of eigenlijk is het vooral niet fijn als je niet fietst :D .