Ter voorbereiding van de Tour d'Afrique die ik volgend jaar ga rijden, wil ik graag mijn fiets helemaal in orde maken. In dit topic viewtopic.php?f=8&t=31170 is me al duidelijk geworden dat ik prima door kan met mijn huidige AWOL elite frame en dat de wielen aan vervanging toe zijn Daarnaast kan ook de hele drivetrain wel een overhaul gebruiken, dus als ik dan toch bezig ben zit ik er nu aan te denken om het hele frame maar eens leeg te halen, goed schoon te maken en daarna opnieuw af te monteren
Belangrijk om te weten is dat ik bij de Tour d'Afrique niet mijn eigen baggage hoef mee te zeulen. Daarnaast loopt het wegdek uiteen van mooi nieuw asfalt tot wasbord en diepe modder Maximaal aantal hoogtemeters per dag is 2000. Maximale afstand 200. Dominante windrichting is vanuit het noorden, dus met enige regelmaat in de rug. Ik ben een flierefluitende fietser en fietsen in een peleton vind ik doodeng
Ik ben zelf erg gecharmeerd door SRAM rival 1, 1x11 speed, waarbij ik geen voorderailleur nodig zou hebben. Voor mijn gevoel kan elke bewegend onderdeel kapot dus het wegnemen van 1 beweegbaar onderdeel is in mijn ogen een voordeel. Bovendien ben ik geen onderhoudswonder, dus ook qua onderhoud lijkt het eenvoudiger. Verder ziet 1x11 er gewoon goed en clean uit
Ik heb nu het volgende verlanglijstje gemaakt:
Crank SRAM Rival 1 GPX 11-s, 170CL, 42T
Trapas SRAM GPX Trapas
Shifter SRAM RIVAL 22, 11-s Mech (rechts)
Brake SRAM RIVAL 1, 0-s Mech (links)
Derailer SRAM Rival 1 Type 3.0, 11s
Cassette Shimano XT CS M8000 11-42
Chain CN HG 701-11
Bovenstaande is geinspireerd op de afmontage van de Specialized Sequoia Expert waar ook Shimano onderdelen met SRAM onderdelen worden gecombineerd. Dit om te voorkomen dat ik een SRAM compatible hub op mijn achterwiel nodig heb.
Vragen die ik naar aanleiding van bovenstaande heb:
1) is 1x 11 met 42 voor en 11-42 achter verstandig voor 11.500km zonder baggage? Ik rijd nu met 24-38 voor en 11-34 achter. Een alternatief zou nog zijn om een 105 te monteren met 34-50 voor en 11- 34 achter. De rival valt een beetje tussen beide in. Ik kom met mijn huidige configuratie prima met baggage de berg op en zonder baggage heb ik zelden het gevoel dat ik een zwaardere versnelling zou willen hebben. De rival kan iets zwaarder dan ik nu kan. Ik heb er volgens mij redelijk over nagedacht maar zou graag horen wat de kenners voor mening hebben
2) Ik kan niet zo goed vinden of de SRAM Rival shifters compatible zijn met mijn TRP Spyre mechanische remklauwen?
3) De 0-speed rem komt in een VR en een HR versie. Volgens mij staat dit voor links en rechts, maar ik weet dus niet zo goed welke links is en welke rechts
4) Als ik zo grootschalig ga opereren, is het dan ook overstandig om bijvoorbeeld het balhoofdlager te vervangen?
Ben weer heel erg benieuwd naar alle nieuwe dingen die ik uit de reacties ga leren Alvast bedankt!
Belangrijk om te weten is dat ik bij de Tour d'Afrique niet mijn eigen baggage hoef mee te zeulen. Daarnaast loopt het wegdek uiteen van mooi nieuw asfalt tot wasbord en diepe modder Maximaal aantal hoogtemeters per dag is 2000. Maximale afstand 200. Dominante windrichting is vanuit het noorden, dus met enige regelmaat in de rug. Ik ben een flierefluitende fietser en fietsen in een peleton vind ik doodeng
Ik ben zelf erg gecharmeerd door SRAM rival 1, 1x11 speed, waarbij ik geen voorderailleur nodig zou hebben. Voor mijn gevoel kan elke bewegend onderdeel kapot dus het wegnemen van 1 beweegbaar onderdeel is in mijn ogen een voordeel. Bovendien ben ik geen onderhoudswonder, dus ook qua onderhoud lijkt het eenvoudiger. Verder ziet 1x11 er gewoon goed en clean uit
Ik heb nu het volgende verlanglijstje gemaakt:
Crank SRAM Rival 1 GPX 11-s, 170CL, 42T
Trapas SRAM GPX Trapas
Shifter SRAM RIVAL 22, 11-s Mech (rechts)
Brake SRAM RIVAL 1, 0-s Mech (links)
Derailer SRAM Rival 1 Type 3.0, 11s
Cassette Shimano XT CS M8000 11-42
Chain CN HG 701-11
Bovenstaande is geinspireerd op de afmontage van de Specialized Sequoia Expert waar ook Shimano onderdelen met SRAM onderdelen worden gecombineerd. Dit om te voorkomen dat ik een SRAM compatible hub op mijn achterwiel nodig heb.
Vragen die ik naar aanleiding van bovenstaande heb:
1) is 1x 11 met 42 voor en 11-42 achter verstandig voor 11.500km zonder baggage? Ik rijd nu met 24-38 voor en 11-34 achter. Een alternatief zou nog zijn om een 105 te monteren met 34-50 voor en 11- 34 achter. De rival valt een beetje tussen beide in. Ik kom met mijn huidige configuratie prima met baggage de berg op en zonder baggage heb ik zelden het gevoel dat ik een zwaardere versnelling zou willen hebben. De rival kan iets zwaarder dan ik nu kan. Ik heb er volgens mij redelijk over nagedacht maar zou graag horen wat de kenners voor mening hebben
2) Ik kan niet zo goed vinden of de SRAM Rival shifters compatible zijn met mijn TRP Spyre mechanische remklauwen?
3) De 0-speed rem komt in een VR en een HR versie. Volgens mij staat dit voor links en rechts, maar ik weet dus niet zo goed welke links is en welke rechts
4) Als ik zo grootschalig ga opereren, is het dan ook overstandig om bijvoorbeeld het balhoofdlager te vervangen?
Ben weer heel erg benieuwd naar alle nieuwe dingen die ik uit de reacties ga leren Alvast bedankt!