door
loknor » za 09 jun, 2018 10:26
Georg schreef: ↑vr 08 jun, 2018 21:16
Voor mij lijkt een nadeel van sommige uitvoeringen van een dubbel de grote stappen in de cassette. Als je achter groter dan max 32 wilt, gaat de tandwielverdeling er niet op vooruit.
Dat gaat alleen op als de kleinste voor groter is dan de kleinste van een triple. Dat is bij een moderne compact niet meer zo. Kijk maar naar de grafiekjes van Marten, je hebt gewoon heel veel doublures met een triple. De stappen zijn niet wezenlijk groter of kleiner.
Een triple wordt interessant als je een enorme spread wil, maar ik rij niet harder dan 32kmpu met bagage (en ik kan echt wel trappen), dus ik heb met een groot voorblad ook nog een hele range die ik nooit gebruikt heb op mijn Santos.
Betreft kettinglijn/slijtage, dat staat en valt met welke versnellingen je meestal wil rijden, of het nou een triple is of een dubbel maakt eigenlijk geen bal uit. Als je handig kiest kan je met beide systemen midden op de cassette blijven.
@Shadow, de drie met groen "groot-groot" gemarkeerde versnellingen van BDR zijn juist doublures die hij niet per se gebruikt. Hij kan zo te zien dus inderdaad midden op de cassette blijven.
Misschien maakt het volgende het iets duidelijker:
Als je naar de triple kijkt in bovenstaand plaatje zie je dat het middenblad alleen maar doublures oplevert. Maar als je het middenblad wegneemt heb je inderdaad wel wat extremen die je niet wil qua kettinglijn.
Maar als je het voorblad 4 tandjes kleiner maakt is het probleem opgelost en zit je continue goed op de cassette. Voor de kleinste versnellingen maakt het verder niet uit, dat is gelijk aan die van de triple. Wat je gaat missen is je grootste versnelling, maar die zal door heel veel mensen niet echt gemist worden.
Ik kan me prima voorstellen dat je hem wel wil, maar dat is een keuze. De kettinglijn is eigenlijk geen issue, in beide setups kan je prima uitkomen door de juiste voorbladen te kiezen.