Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Girvin Flexstem verende stuurpen: presse papier of fijn? - Forum Wereldfietser

Girvin Flexstem verende stuurpen: presse papier of fijn?

Hoi,
Sinds ik een Thudbuster zadelpen heb, heb ik me vaak afgevraagd of een vergelijkbare verende stuurpen zou werken, maar nooit de gelegenheid gehad om het te proberen. Totdat ik afgelopen week op MP deze retro-stuurpen zag staan: een Girvin Flexstem.
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
De aanbieder is geen onbekende hier.
Dus heb ik een bod gedaan van een paar tientjes en vandaag ontving ik een pakje.
Het is een mooi ding. Zelfs al werkt het voor geen meter dan oogt hij wel mooi in de kast.
Bevindingen volgen nog in de komende weken, maar dan moet het wel ophouden met regenen.
Leon, inderdaad mooi stukje retro techniek, jammer genoeg gaat de verbinding tussen stuurpen (bovenste draaipunt) en voorbouw door die beweging en het gewicht wat de gebruiker op het stuur uitoefent uitlubberen waardoor het geheel heen en weer gaat bewegen in de richting die je niet wilt, naar links en rechts. Afhankelijk van de kleur van elastomeer had je meer of minder comfort, van vering zou ik nu niet direct willen spreken, en als het nat of juist erg droog was begon het ding te piepen.
_Peter_ schreef:
wo 28 mar, 2018 22:34
Leon, inderdaad mooi stukje retro techniek, jammer genoeg gaat de verbinding tussen stuurpen (bovenste draaipunt) en voorbouw door die beweging en het gewicht wat de gebruiker op het stuur uitoefent uitlubberen
Dat is jammer, maar tegen die tijd weet ik hopelijk wel of het idee van een verende stuurpen voor mij comfort zou opleveren. Daarna wordt het dan maar een presse papier.
Een gebruiksverslag
Het is inmiddels opgehouden met regenen :D . Mede daardoor heb ik de Flexstem al een tijdje terug gemonteerd en er een aantal fietstochten mee gemaakt over, in oplopende mate van ellende, verhard, gravel, onverhard, MTB-wegdek en kasseien. De indruk: positief.

Even terug. Intro
Het begon een paar jaar geleden toen ik een Thudbuster ST, een verende zadelpen, op de kop tikte, monteerde en er sindsdien erg tevreden mee ben.
Met mijn achterste geveerd, bleef het echter wel zo dat mijn stuur behoorlijk trilt over de hier in deze stad en streek rijkelijk voorhanden zijnde oneffenheden. Mijn fiets, een VST T400, heeft echter geen geveerde voorvork. Ook de inmiddels gemonteerde 55mm-banden veren maar betrekkelijk en omdat ik ook graag flinke afstanden fiets over goede verharde wegdelen ben ik ook niet van plan om continu met maar 2 bar in deze banden te fietsen.
Toen ik eens naast mijn fiets in de zon zat heb ik zitten bedenken of een constructie zoals die van de Thudbuster ook aan het stuur zou kunnen. Verder dan 'zou kunnen' kwam ik niet, temeer ik ook op internet weinig tegen kwam in die richting.
Totdat ik half maart op Marktplaats een aanbieding zag van Girvin Flexstem verende stuurpennen. Ik realiseerde me wel dat gezien het uitblijven van een wereldwijde doorbraak van die dingen er haken en ogen aan zouden zitten, dus mijn bestelling deed ik vooral op grond van pure nieuwsgierigheid op het risico af dat ik er een paar tientjes mee zou verspillen.

Onderzoeksvraag

Daarom was mijn onderzoeksvraag deze: Zou een verende stuurpen een goede aanvulling kunnen zijn voor een fiets zonder verende voorvork? En daarna: zijn daar beperkingen en voorwaarden aan verbonden?

Bestelling
Er waren twee versies: een lang en een korte. De korte was duidelijk mijn maat. Beiden zijn pennen voor een klassiek type balhoofdstel 1 1/8 inch, met een pendiameter van 25,4 mm.

Unboxing
Ik ben helaas geen zeventienjarig youtubemeisje, dus geloof me maar dat ik het doosje open kreeg en dat er in zat wat er op vermeld staat. ;-)

Werking

De werking berust er op dat het naar voren stekende deel scharniert op het verticale deel en de kracht wordt opgevangen door een busvormig stuk rubber (groen). Zie de foto.
Afbeelding
Het rode dingetje dat er op de foto (nog) aan hangt is de remkabelstopper, die nodig is als de fiets vorzien is van cantileverremmen. In de tijd dat de stuurpen gebouwd is waren die remmen gebruikelijk.

Degelijkheid
Het ding ziet er degelijk gefabriceerd, met keurige lasnaden en strak in de lak gelikt uit.

Montage

De montage ging prima. Wel moet vermeld worden dat de montage van het stuur gebeurt met een strop met één bout. Je moet een bestaand stuur dus aan één zijde helemaal afbouwen zodat je het stuur door de strop kunt steken.
Dit heeft ook een beperking voor de te gebruiken sturen. De stuurpen is met zo'n strop namelijk in principe beperkt tot vrijwel rechte sturen.
Omdat de pen tamelijk kort is vond ik het stuur te laag uitkomen en heb ik een stuur met verhoging, een riser bar, besteld. (Ergotec Riser Bar Ergo XS)
Dit stuurtje kreeg ik met enige extra 'motivatie' ter plekke van de strop wel gemonteerd. Ik denk niet dat de strop te veel verzwakt is, maar ik denk wel dat je deze truc niet tien keer moet uitvoeren.

Afbeelding

Afbeelding

Instellen
Er valt niets in te stellen. Dat kun je zowel als een nadeel als een voordeel zien.

Rijden
Het bevalt me wel. Het dempend effect is duidelijk, maar niet overdreven. Op straatstenen, gravelwegen en kleine kaseien worden oneffenheden flink geveerd en gedempt. Echte kasseien en dikkere takken en stenen op onverhard zijn nog steeds goed voelbaar.
Op glad asfalt valt het 'pompen'van de vering me mee, maar dat heeft er ook wel mee te maken dat ik vrijwel altijd netjes rond rijd.
Wel is het zo dat bij een multipositiestuur de vering afhankelijk is van hoe ver naar voren je het stuur vasthoudt. Met de handen ver naar voren heb je dus veel vering. Dat bevalt mij wel, maar het zal wellicht niet iedereen bevallen.

Conclusie

Het antwoord op de gestelde onderzoeksvaag is voor mij (!) zonder meer ja.

FAQ

V: kun je de vering uitschakelen?
A: Nee, er zit geen knop of zo op om de vering uit te schakelen. Mocht je hem voor een langere tijd willen uitschakelen dan zou je de veerrubber wel kunnen vervangen door iets harders. Daarvoor hoeft het stuur er niet af.

V: Hoe is de vering van deze stuurpen te vergelijken met die van een geveerde voorvork?
A: Ik weet het niet, ik heb nooit op een fiets met een geveerde voorvork gefietst. (shamefull smiley)

V: Heb ik er dan wat aan?
A: Op glad asfalt: nee. Als je op slecht wegdek fietst en je hebt daar meer last van dan je leuk vindt dan mogelijk wel.

V: Verlies ik geen controle over het stuur?
A: Als je technisch gaat mountainbiken wellicht wel. Je leest op (oudere) fora ook wel dat MTB-ers hier over klagen. Op rechtere wegen speelt dat probleem veel minder.

V: Kun je nog een stuurtas monteren?
A: Ja. Het gewicht van de stuurtas gaat wel meedoen bij de vering, maar ook een met een best goed gevulde stuurtas van 10 liter en ruim drie kilo, wat veel is, was het effect niet overdreven. De meeste fietsers hebben kleinere stuurtassen, dus dat zal geen probleem zijn.

V: Is de montage van stuur, stuurtas, snelheidsmeter en dergelijke niet lastiger?
A: Nee.

V: Heeft het ding speling?
A: Nee. In nieuwstaat heeft het ding nul speling. Of dat zo blijft en hoe lang het duurt voordat het vervelend wordt zal de tijd uitwijzen.

V: Is de stijfheid van het stuur nu niet laag?
A: Nee, de pen is, op de rinchting van de vering na, behoorlijk stijf.

V: Wat weegt de pen?
A: De men weegt 600 gram. Dat is 120 gram meer dan de verstelbare Zoom-stuurpen die ik eerst op die fiets had. Die was natuurlijk niet de lichtste.

V: Zijn er andere of vervangrubbers beschikbaar?
A: Ha, nee. Het ding komt uit de vorige eeuw, dus leverbaar zal er niet veel meer zijn. Je zu natuurlijk wel een ander rubber ding kunnen opsporen. Het veerelement is namelijk niets anders dan een busvormig stuk rubber. Ik twijfel er niet aan dat ze bij zaken als 'Het Rubberhuis' iets ter vervanging hebben.

V: Zit er nog meer in de verpakking?
A: Ja, er zitten twee vervangingsonderdelen in. Ik heb nog geen idee of die een eenmaal ontstane spleling kunnen verhelpen.

V: Heeft de Riser Bar nog consequenties?
A: Geen principiële. Wel moet je oppassen dat je de verhoging van zo'n stuur niet in de richting van de stuurpen monteert. Als je met het stuur namelijk de effectieve lengte van de voorbouw terug naar nul brengt is er geen vering meer. Dat is in feite ook één van de mogelijkheden om de vering in te stellen.

V: Waar kan ik zo's stuurpen kopen?
A: Misschien staan ze nog op marktplaats. Zoek op girvin of flexstem.

V: Het ding is toch een harstikke ouderwets, waardeloos, stom, lelijk geval?
A: Dat kan me wat. Als je er last van hebt kijk dan even de andere kant op,

V: Ben ik gesponsord?
A: Nee. Ik heb het ding op MP gevonden, geboden, ontvangen en een verhaal geschreven.
Ik vind het een leuk,informatief en genuanceerd verhaal Leon.
Hoop dat je er nog veel plezier van hebt
Dirk
Als je vervangende rubbers (elastomeren) zou willen hebben zou je eens kunnen informeren bij ICE-trikes, zij gebruiken in een aantal modellen vergelijkbare elastomeren, die zijn denk ik wel iets groter. En anders heb ik misschien nog ergens mijn niet gebruikte in een doos liggen. Of die na meer dan 30 jaar nog bruikbaar zijn is vraag 2.

Ik zie net dat er nog wel wat te koop is, voor degene die interesse hebben.
http://www.retrobike.co.uk/auction/resu ... =no#result
Leon, je schrijft dat je er op glad asfalt niets aan heb. Ik begrijp dat je het als comfort-verhogend ziet.
Maar zou het ook een oplossing kunnen zijn voor tintelende handen? Een vriendin klaagt daar nogal eens over. Misschien dat zoiets de (hoog of hoger frequente-) trillingen weg kan nemen (als trillingen tenminste de oorzaak van het tintelen zijn). Experimenteren met de luchtdruk in de bandjes had niet het gewenste resultaat, beetje spelen met de positie van de handvatten leverde wel iets maar niet voldoende op.
Zou zoiets als een elastomeer kunnen helpen?

Groet,
Tom.
Tintelende handen komen m.i. door een verkeerde en/of te lang aangehouden handhouding aan het stuur en/of te krampachtig het stuur vasthouden en/of te veel druk op de handen/polsen vanwege een verkeerd afgestelde en/of foute maat fiets. Een verend stuur zou die druk alleen nog constanter maken, wat me ongunstiger lijkt. Ik zou wat dat betreft dus geen verwachtingen hebben van een verende stuurpen.
Leon schreef:
vr 20 apr, 2018 22:28
Tintelende handen komen m.i. door een verkeerde en/of te lang aangehouden handhouding aan het stuur en/of te krampachtig het stuur vasthouden en/of te veel druk op de handen/polsen vanwege een verkeerd afgestelde en/of foute maat fiets. Een verend stuur zou die druk alleen nog constanter maken, wat me ongunstiger lijkt. Ik zou wat dat betreft dus geen verwachtingen hebben van een verende stuurpen.
Als voormalig gebruiker kan ik zeggen dat tintelende vingers er niet mee opgelost worden, een goede afstelling van de fiets samen met de juiste houding op de fiets zorgen wel voor resultaat. Ergon handvatten zijn een mogelijkheid om je handen in de juiste manier op je stuur te krijgen, naast regelmatig wisselen van positie van je handen.
Fietshandschoentjes met traagschuim in plaats van stugge gelkussentjes. Ik vind ze meer de druk verdelen. Daarnaast veel van handpositie wisselen is mijn ervaring en niet met gestrekte armen leunen. Regelmatiger korte stukken fietsen helpt de armen sterker te maken en dan is een langere fietstocht minder snel een (over-)belasting.
Ik ben blij dat ik veel kan wisselen van positie op mijn beach racestuur.
_Peter_ schreef:
vr 20 apr, 2018 22:46
Als voormalig gebruiker kan ik zeggen dat tintelende vingers er niet mee opgelost worden, een goede afstelling van de fiets samen met de juiste houding op de fiets zorgen wel voor resultaat. Ergon handvatten zijn een mogelijkheid om je handen in de juiste manier op je stuur te krijgen, naast regelmatig wisselen van positie van je handen.
Ik neem aan dat je er ook geen voorstander van bent om een bij een slechte afstelling van de fiets de handen met Ergon handvatten in de juiste positie te dwingen?
Dus: eerst goed zitten, dan handvatten kiezen en positioneren.
Voor wie geen klassieke stuurpen heeft maar een ahead model is er de Redshift geveerde stuurpen met een maximale uitslag van 10-20mm (al naar gelang of je resp. een recht stuur of racebocht monteert).

Geen ervaring mee, kwam het gisteren toevallig tegen in de reacties op een artikel over frame-stijfheid en comfort.
Dank allen voor de input.
Ik denk dat ik een bezoek aan een bike-fitting specialist ga adviseren.

Groet,
Tom.
Ik kwam vandaag iemand tegen op een fietsers-fiets, als iemand begrijpt wat ik bedoel, met de redshift stuurpen. Zijn ervaringen waren goed.
Nu we het toch over stuurpennen hebben.
Mijn vrouw heeft een oude koga miyata waar we veel mee in het vliegtuig zijn geweest,dat betekend dus losdraaien kwartslag draaien en daarna weer vast zetten
Recent bleek de schroefdraad van de “ schuine aanspanprop” dol gedraaid.We hadden dit al eens eerder gehad.

In Italië waar we nu waren konden we niets regelen bij de lokale fietsenmaker. Einde oefening :cry:
Hoe is de constructie eigelijk met de modernere koga,s met het klasieke stuur.

Dirk
dik5 schreef:
do 07 jun, 2018 18:13
Recent bleek de schroefdraad van de “ schuine aanspanprop” dol gedraaid.We hadden dit al eens eerder gehad.

In Italië waar we nu waren konden we niets regelen bij de lokale fietsenmaker. Einde oefening :cry:
Je bedoelt zoiets?

Afbeelding

Als een fietsenmaker zoiets al niet in huis hebt....
Ja dit systeem was het,en de lokale fietsenmaker kende het niet,balen dus
We kwamen aan in Pisa

Dirk
Een "stuurpenconus, schuin". 6 Euro ofzo bij bol, 70 cent bij goedkopere internetwinkels. We zijn wel aardig offtopic trouwens :D .
Wij kwamen aan in Pisa en we wilden onze reis beginnen .
De koga was al erg oud en versleten we hebben hem achter gelaten :oops: en een ander goedkoop fietsje gekocht als “thuiskomertje” en de reis voortgezet.
We zijn de Appenijnen overgekomen en nu onderweg naar het Gardameer.
ik heb alle bagage overgenomen en we fietsen met veel plezier.

Dat we de koga moesten achterlaten ,nadat we de belangrijkste delen zoals zadel en pedalen hebben overgezet ,doet wel een beetje pijn

Dirk