Een gebruiksverslag
Het is inmiddels opgehouden met regenen
. Mede daardoor heb ik de Flexstem al een tijdje terug gemonteerd en er een aantal fietstochten mee gemaakt over, in oplopende mate van ellende, verhard, gravel, onverhard, MTB-wegdek en kasseien. De indruk: positief.
Even terug. Intro
Het begon een paar jaar geleden toen ik een Thudbuster ST, een verende zadelpen, op de kop tikte, monteerde en er sindsdien erg tevreden mee ben.
Met mijn achterste geveerd, bleef het echter wel zo dat mijn stuur behoorlijk trilt over de hier in deze stad en streek rijkelijk voorhanden zijnde oneffenheden. Mijn fiets, een VST T400, heeft echter geen geveerde voorvork. Ook de inmiddels gemonteerde 55mm-banden veren maar betrekkelijk en omdat ik ook graag flinke afstanden fiets over goede verharde wegdelen ben ik ook niet van plan om continu met maar 2 bar in deze banden te fietsen.
Toen ik eens naast mijn fiets in de zon zat heb ik zitten bedenken of een constructie zoals die van de Thudbuster ook aan het stuur zou kunnen. Verder dan 'zou kunnen' kwam ik niet, temeer ik ook op internet weinig tegen kwam in die richting.
Totdat ik half maart op Marktplaats een aanbieding zag van Girvin Flexstem verende stuurpennen. Ik realiseerde me wel dat gezien het uitblijven van een wereldwijde doorbraak van die dingen er haken en ogen aan zouden zitten, dus mijn bestelling deed ik vooral op grond van pure nieuwsgierigheid op het risico af dat ik er een paar tientjes mee zou verspillen.
Onderzoeksvraag
Daarom was mijn onderzoeksvraag deze:
Zou een verende stuurpen een goede aanvulling kunnen zijn voor een fiets zonder verende voorvork? En daarna: zijn daar beperkingen en voorwaarden aan verbonden?
Bestelling
Er waren twee versies: een lang en een korte. De korte was duidelijk mijn maat. Beiden zijn pennen voor een klassiek type balhoofdstel 1 1/8 inch, met een pendiameter van 25,4 mm.
Unboxing
Ik ben helaas geen zeventienjarig youtubemeisje, dus geloof me maar dat ik het doosje open kreeg en dat er in zat wat er op vermeld staat.
Werking
De werking berust er op dat het naar voren stekende deel scharniert op het verticale deel en de kracht wordt opgevangen door een busvormig stuk rubber (groen). Zie de foto.
Het rode dingetje dat er op de foto (nog) aan hangt is de remkabelstopper, die nodig is als de fiets vorzien is van cantileverremmen. In de tijd dat de stuurpen gebouwd is waren die remmen gebruikelijk.
Degelijkheid
Het ding ziet er degelijk gefabriceerd, met keurige lasnaden en strak in de lak gelikt uit.
Montage
De montage ging prima. Wel moet vermeld worden dat de montage van het stuur gebeurt met een strop met één bout. Je moet een bestaand stuur dus aan één zijde helemaal afbouwen zodat je het stuur door de strop kunt steken.
Dit heeft ook een beperking voor de te gebruiken sturen. De stuurpen is met zo'n strop namelijk in principe beperkt tot vrijwel rechte sturen.
Omdat de pen tamelijk kort is vond ik het stuur te laag uitkomen en heb ik een stuur met verhoging, een riser bar, besteld. (Ergotec Riser Bar Ergo XS)
Dit stuurtje kreeg ik met enige extra 'motivatie' ter plekke van de strop wel gemonteerd. Ik denk niet dat de strop te veel verzwakt is, maar ik denk wel dat je deze truc niet tien keer moet uitvoeren.
Instellen
Er valt niets in te stellen. Dat kun je zowel als een nadeel als een voordeel zien.
Rijden
Het bevalt me wel. Het dempend effect is duidelijk, maar niet overdreven. Op straatstenen, gravelwegen en kleine kaseien worden oneffenheden flink geveerd en gedempt. Echte kasseien en dikkere takken en stenen op onverhard zijn nog steeds goed voelbaar.
Op glad asfalt valt het 'pompen'van de vering me mee, maar dat heeft er ook wel mee te maken dat ik vrijwel altijd netjes rond rijd.
Wel is het zo dat bij een multipositiestuur de vering afhankelijk is van hoe ver naar voren je het stuur vasthoudt. Met de handen ver naar voren heb je dus veel vering. Dat bevalt mij wel, maar het zal wellicht niet iedereen bevallen.
Conclusie
Het antwoord op de gestelde onderzoeksvaag is voor mij (!) zonder meer ja.
FAQ
V: kun je de vering uitschakelen?
A: Nee, er zit geen knop of zo op om de vering uit te schakelen. Mocht je hem voor een langere tijd willen uitschakelen dan zou je de veerrubber wel kunnen vervangen door iets harders. Daarvoor hoeft het stuur er niet af.
V: Hoe is de vering van deze stuurpen te vergelijken met die van een geveerde voorvork?
A: Ik weet het niet, ik heb nooit op een fiets met een geveerde voorvork gefietst. (shamefull smiley)
V: Heb ik er dan wat aan?
A: Op glad asfalt: nee. Als je op slecht wegdek fietst en je hebt daar meer last van dan je leuk vindt dan mogelijk wel.
V: Verlies ik geen controle over het stuur?
A: Als je technisch gaat mountainbiken wellicht wel. Je leest op (oudere) fora ook wel dat MTB-ers hier over klagen. Op rechtere wegen speelt dat probleem veel minder.
V: Kun je nog een stuurtas monteren?
A: Ja. Het gewicht van de stuurtas gaat wel meedoen bij de vering, maar ook een met een best goed gevulde stuurtas van 10 liter en ruim drie kilo, wat veel is, was het effect niet overdreven. De meeste fietsers hebben kleinere stuurtassen, dus dat zal geen probleem zijn.
V: Is de montage van stuur, stuurtas, snelheidsmeter en dergelijke niet lastiger?
A: Nee.
V: Heeft het ding speling?
A: Nee. In nieuwstaat heeft het ding nul speling. Of dat zo blijft en hoe lang het duurt voordat het vervelend wordt zal de tijd uitwijzen.
V: Is de stijfheid van het stuur nu niet laag?
A: Nee, de pen is, op de rinchting van de vering na, behoorlijk stijf.
V: Wat weegt de pen?
A: De men weegt 600 gram. Dat is 120 gram meer dan de verstelbare Zoom-stuurpen die ik eerst op die fiets had. Die was natuurlijk niet de lichtste.
V: Zijn er andere of vervangrubbers beschikbaar?
A: Ha, nee. Het ding komt uit de vorige eeuw, dus leverbaar zal er niet veel meer zijn. Je zu natuurlijk wel een ander rubber ding kunnen opsporen. Het veerelement is namelijk niets anders dan een busvormig stuk rubber. Ik twijfel er niet aan dat ze bij zaken als 'Het Rubberhuis' iets ter vervanging hebben.
V: Zit er nog meer in de verpakking?
A: Ja, er zitten twee vervangingsonderdelen in. Ik heb nog geen idee of die een eenmaal ontstane spleling kunnen verhelpen.
V: Heeft de Riser Bar nog consequenties?
A: Geen principiële. Wel moet je oppassen dat je de verhoging van zo'n stuur niet in de richting van de stuurpen monteert. Als je met het stuur namelijk de effectieve lengte van de voorbouw terug naar nul brengt is er geen vering meer. Dat is in feite ook één van de mogelijkheden om de vering in te stellen.
V: Waar kan ik zo's stuurpen kopen?
A: Misschien staan ze nog op marktplaats. Zoek op girvin of flexstem.
V: Het ding is toch een harstikke ouderwets, waardeloos, stom, lelijk geval?
A: Dat kan me wat. Als je er last van hebt kijk dan even de andere kant op,
V: Ben ik gesponsord?
A: Nee. Ik heb het ding op MP gevonden, geboden, ontvangen en een verhaal geschreven.