Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magnetisch veld rond de stuurpen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Magnetisch veld rond de stuurpen?

174 berichten
Je hebt niet toevallig een laadapparaat a la ThePlug gemonteerd? Je foto is helaas nogal donker. Ik denk het niet maar tegelijkertijd lijk je niet heel bekend met fietstechniek?
Travelmaster schreef:
wo 06 jun, 2018 07:58
Je hebt niet toevallig een laadapparaat a la ThePlug gemonteerd? Je foto is helaas nogal donker. Ik denk het niet maar tegelijkertijd lijk je niet heel bekend met fietstechniek?
Neen, geen plug en geen laadapparaat.

Ik verwacht dat Santos bekend is met fietstechniek. Zij kunnen mij helaas geen antwoord geven op dit probleem. Vandaar dat ik hoop met hulp van experts op dit forum duidelijkheid te krijgen.

De foto is inderdaad niet goed. Was gisteravond eenbeetje laat.
Ik zou een voor een de boutjes er eens uit halen en op afstand van je fiets bij het kompas houden zoals hier al geadviseerd werdt.
nicolevelo schreef:
wo 06 jun, 2018 08:17
Travelmaster schreef:
wo 06 jun, 2018 07:58
Je hebt niet toevallig een laadapparaat a la ThePlug gemonteerd? Je foto is helaas nogal donker. Ik denk het niet maar tegelijkertijd lijk je niet heel bekend met fietstechniek?
Neen, geen plug en geen laadapparaat.

Ik verwacht dat Santos bekend is met fietstechniek. Zij kunnen mij helaas geen antwoord geven op dit probleem. Vandaar dat ik hoop met hulp van experts op dit forum duidelijkheid te krijgen.

De foto is inderdaad niet goed. Was gisteravond eenbeetje laat.
Ik bedoelde meer dat je verder geen boutjes durft los te draaien? Daar heb je Santos niet voor nodig hoor. Online staan zat handleidingen om je op weg te helpen.

Maar wel een raadselachtig probleem. Misschien een vreemde vraag maar heb je het binnen of buiten en op meerdere plekken geprobeerd? Om omgevingsfactoren uit te sluiten.
Travelmaster schreef:
wo 06 jun, 2018 09:12

Maar wel een raadselachtig probleem. Misschien een vreemde vraag maar heb je het binnen of buiten en op meerdere plekken geprobeerd? Om omgevingsfactoren uit te sluiten.
Het veld dat aanwezig is rond de stuurpen hangt niet af van de plaats waar de fiets staat, noch van het feit of de fiets rijdt of niet. Het is met andere woorden een magnetisch veld dat afkomstig is van een onderdeel van de fiets en onafhankelijk van de omgeving.

Ik durf inderdaad niet teveel boutjes losdraaien. Kan iemand me uitleggen hoe ik de Magura rem weer moet vastmaken? Ik heb hem terug op z'n plaats gezet maar de spanhendel spant niet meer op nu.
De opvulringen die tussen het bovenste stuurlager en de stuurpen zitten zijn meestal van aluminium, maar er zijn ook carbon ringen. Daar zal het niet aan liggen.

Hoe ver moet je van de vorkbuis vandaan om geen storing van het magnetische veld meer te krijgen? Als dat 15 cm is, moet je misschien toch maar op zo'n kompasbel overstappen. Die monteer je gewoonlijk direkt naast de handgrepen, dus op zo'n 20 cm van de vorkbuis.

Magura: let op dat de metalen afstandsring waarvan een segment afgekapt is (rechtsboven in foto) goed gedraaid ligt.
Afbeelding
Overigens kun je met dit soort probleempjes beter eerst thuis geconfronteerd worden, dan onderweg.
math schreef:
wo 06 jun, 2018 10:56
De opvulringen die tussen het bovenste stuurlager en de stuurpen zitten zijn meestal van aluminium, maar er zijn ook carbon ringen. Daar zal het niet aan liggen.

Hoe ver moet je van de vorkbuis vandaan om geen storing van het magnetische veld meer te krijgen? Als dat 15 cm is, moet je misschien toch maar op zo'n kompasbel overstappen. Die monteer je gewoonlijk direkt naast de handgrepen, dus op zo'n 20 cm van de vorkbuis.

Ik ben nu niet thuis maar heb gisteren vastgesteld dat het veld van de vorkbuis nog storing geeft tot ongeveer een 50 cm afstand. De kompasbel die op het stuur gemonteerd is zoals je beschrijft, naast de handgrepen, is voortdurend gericht naar de vorkbuis. Het is dus een relatief sterk veld.
Waar kom je vandaan, je bent van harte welkom in Vlissingen, maar misschien is er iemand dichterbij beschikbaar...
Shadow schreef:
wo 06 jun, 2018 12:24
Waar kom je vandaan, je bent van harte welkom in Vlissingen, maar misschien is er iemand dichterbij beschikbaar...
Dank voor het vriendelijke aanbod. Vlissingen is meer dan 100 km van bij mij. Ik probeer het nog even zelf verder te onderzoeken.
Hier betere foto's.

Het veld is het sterkst aan de bovenkant van de vorkbuis, dus onder dat dekseltje. De voorvork zelf is van staal.
image2 kopie.jpg
Wanneer ik het dekseltje er af schroef verandert er niets aan het magnetisch veld en zie ik dit:
santos stuurbuis open.jpg
Zelfde probleem;

https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.php?t=61710

Toch is het staal van je stuurpen - voorvork op de een of andere manier gemagnetiseerd, remkabels worden ook genoemd, dus je vermoeden klopt wel.
Shadow schreef:
wo 06 jun, 2018 14:51
Zelfde probleem;

https://forum.cyclinguk.org/viewtopic.php?t=61710

Toch is het staal van je stuurpen - voorvork op de een of andere manier gemagnetiseerd, remkabels worden ook genoemd, dus je vermoeden klopt wel.
Of de stermoer - het ding dat je in de opening ziet zitten als je het dopje er af haalt en waar het boutje waarmee het dopje wordt vastgehouden houvast aan heeft- is gemagnetiseerd. Houdt er rekening meer dat die stermoer alléén maar omlaag kan.
zomaar suggestie:
kleine paperclip half openbuigen, aan dun draadje of elastiekje hangen en daarmee langs/bij delen laten bungelen, waar je van vermoed dat ze magnetisch kunnen zijn? Wordt makkellijk naar magnetisch deel getrokken...
rickie schreef:
wo 06 jun, 2018 17:18
zomaar suggestie:
kleine paperclip half openbuigen, aan dun draadje of elastiekje hangen en daarmee langs/bij delen laten bungelen, waar je van vermoed dat ze magnetisch kunnen zijn? Wordt makkellijk naar magnetisch deel getrokken...
Dankzij 'de tip met de paperclip' gevonden!
Het blote staal van de voorvorkbuis, aan de binnenkant van die zwarte ringen, is inderdaad gemagnetiseerd.


Nu nog de oorzaak,
en een oplossing....
Nieuwe voorvork...
Er zijn professionele bedrijven voor het demagnetiseren van buizen, e.d.
Mogelijk kan een natuurkundeleraar ook zelf een spoel wikkelen die je over de vorkbuis kunt plaatsen, volgens dit principe.
math schreef:
wo 06 jun, 2018 19:41
Er zijn professionele bedrijven voor het demagnetiseren van buizen, e.d.
Mogelijk kan een natuurkundeleraar ook zelf een spoel wikkelen die je over de vorkbuis kunt plaatsen, volgens dit principe.
Heel interessant. Bedankt Math.

Wel vraag ik me af wat ik nu moet doen.

Het lijkt me niet aangewezen dat ik mijn gloednieuwe fiets uit elkaar haal om vervolgens de stalen vork door zo'n bedrijf te laten demagnetiseren. En dat zelf gaan demagnetiseren vind ik ook niet echt iets.
Wat een bijzonder probleem. Maar als het een gloednieuwe fiets is zeg ik: terug naar de fietsenmaker.
ErikB81 schreef:
do 07 jun, 2018 00:05
Wat een bijzonder probleem. Maar als het een gloednieuwe fiets is zeg ik: terug naar de fietsenmaker.
De fietsenfabrikant stelt dat het opgelost is als ik een kompas op mijn telefoon zet en reageert verder niet meer op mijn schrijven waarin ik stel dat er iets anders aan de hand is en dat dit moet opgelost worden. Volgens hen ligt de oorzaak bij een stuurtas of bij de Son naafdynamo.
Dat is om het probleem heen werken. Zij horen niet te bepalen wat voor kompas je wil. Jouw fiets heeft een probleem waardoor jouw kompas (laat staan een telefoon of GPS, die soms ook met magnetisme werken) niet functioneert. Voor een nieuwe vakantiefiets is dat simpelweg een probleem.