Vooruitlopend op een eventuele aanschaf van een "randonneur-achtige" vakantiefiets (stalen maatframe, max 15kg bagage), dacht ik na over de opbouw (met racestuur), en de aandrijflijn.
Lange tijd was de triple min of meer de standaard, en dat is waar ik op het moment ook mee rondfiets, een prima systeem. (22-32-44 met 11-32 achter)
Ik lees echter ook over 2 x10.
Ook goed, zo lijkt mij, hoewel de precieze voordelen t.o.v de triple mij niet helemaal duidelijk zijn, je mist toch soms wat hoge versnellingen helling af/wind mee, en de ketting is minder vaak recht (?).
Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar een gecombineerde rem-schakelgreep, aangezien ik veelvuldig schakel, heuvel op-heuvel af. Ik zie mij dat met bar-ends nog niet zo makkelijk doen.
Als ik zie wat er op de "STI"-markt is, dan is dat steeds meer (toegespitst op racefietsen) 2x11, al dan niet met schijfremmen. Er zwerft ergens nog een Shimano 105-triple shifter rond op het internet, maar veel op triple-STI-gebied is er niet, zo lijkt het. Is dat misschien een reden om voor 2x10/11 te kiezen, het eventueel verdwijnen van triple-onderdelen? Met een keuze voor schijfremmen (geen idee nog of ik dat wel wil, alternatief is, gezien mijn wens om +/-42mm banden te kunnen gebruiken, in feite de ouderwetse cantilever)
Kijk ik naar passende cranksets, dan is het allemaal niet duidelijker; er zijn uiteraard de triples, maar bij dubbel kom ik of hele lelijke MTB cranksets tegen of boutique-achtige klassieke dingen.
Ik ben vanuit mijn triple gebruik gehecht aan een 22 kleinste ring, icm een 32 achter als lichtste versnelling, dat gebruik ik vaak bij steilere hellingen, dus dat moet de fiets minimaal hebben. Dan zou ik qua dubbel op een 22-36 uitkomen of iets dergelijks.
Kortom, hoe meer ik zoek en lees, hoe onduidelijker het wordt. STI/remmen/triple/dubbel...Wellicht hebben er forumleden ervaring met deze afwegingen.
Lange tijd was de triple min of meer de standaard, en dat is waar ik op het moment ook mee rondfiets, een prima systeem. (22-32-44 met 11-32 achter)
Ik lees echter ook over 2 x10.
Ook goed, zo lijkt mij, hoewel de precieze voordelen t.o.v de triple mij niet helemaal duidelijk zijn, je mist toch soms wat hoge versnellingen helling af/wind mee, en de ketting is minder vaak recht (?).
Ik denk dat mijn voorkeur uitgaat naar een gecombineerde rem-schakelgreep, aangezien ik veelvuldig schakel, heuvel op-heuvel af. Ik zie mij dat met bar-ends nog niet zo makkelijk doen.
Als ik zie wat er op de "STI"-markt is, dan is dat steeds meer (toegespitst op racefietsen) 2x11, al dan niet met schijfremmen. Er zwerft ergens nog een Shimano 105-triple shifter rond op het internet, maar veel op triple-STI-gebied is er niet, zo lijkt het. Is dat misschien een reden om voor 2x10/11 te kiezen, het eventueel verdwijnen van triple-onderdelen? Met een keuze voor schijfremmen (geen idee nog of ik dat wel wil, alternatief is, gezien mijn wens om +/-42mm banden te kunnen gebruiken, in feite de ouderwetse cantilever)
Kijk ik naar passende cranksets, dan is het allemaal niet duidelijker; er zijn uiteraard de triples, maar bij dubbel kom ik of hele lelijke MTB cranksets tegen of boutique-achtige klassieke dingen.
Ik ben vanuit mijn triple gebruik gehecht aan een 22 kleinste ring, icm een 32 achter als lichtste versnelling, dat gebruik ik vaak bij steilere hellingen, dus dat moet de fiets minimaal hebben. Dan zou ik qua dubbel op een 22-36 uitkomen of iets dergelijks.
Kortom, hoe meer ik zoek en lees, hoe onduidelijker het wordt. STI/remmen/triple/dubbel...Wellicht hebben er forumleden ervaring met deze afwegingen.