Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza.. - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza..

226 berichten
Wouter Duijndam schreef:
di 08 mei, 2018 23:48

Jurr welk spaakpatroon zou je aanraden?
Alle spaken op gelijke afstand van elkaar, 32 of 36 stuks (bij meer erop letten dat de flens genoeg vlees heeft), en liefst gespaakt door een goede wielbouwer.

Wat je nu hebt ziet er erg hip uit met een aantal spaken bij elkaar en dan een stuk zonder spaken, maar daar zou ik met bepakking niet blij van worden.
fud0 schreef:
vr 04 mei, 2018 22:34
maar sinds ik marathon plus banden erop heb zitten, heb ik maar zelden tot niet een lekke band bij een vooraf aan de reis, nieuw gemonteerde buitenband,
Ik zou alleen wel de banden zeker een maand of 1000km voor vertrek monteren. Ben je eventuele productie/montagefouten voor. Dat is me nog wel eens overkomen.
-rem en schakelkabel, als je er evt. nieuwe opdoet, gaat echt lang mee? ik heb nog nooit gehad dat een nieuwe kabel bij een lange reis 'brak' oid.
Zelfde hiervoor eigenlijk; niet vlak voor vertrek vervangen. Zelf ben ik te lui om de kabels van te voren te vervangen, ik neem gewoon altijd een reserve mee. Weegt ook amper iets. Ik check wel de staat van tenminste de remkabel natuurlijk (veiligheid)
peter de rijk schreef: In mijn ervaring is bij kleding voor veel fietsers een hoop te winnen. Spijkerbroeken, drie of zelfs vier fietsbroeken, diverse polo's, truien, hoodies en shirts
Zelfde ervaring, bij mij is kleding ook de zwaarste 'post'. Een spijkerbroek weegt bv een kilo. Maar vind het persoonlijk echter een belangrijk deel van het comfort uitmaken dat ik op reis ook eens een dag lekker in een normale kloffie (spijkerbroek enz) een stad in kan lopen en niet gebonden ben met ultralight outdoorkleding.
Marathon Plus banden zou ik nooit willen: ze zijn stug en zwaar en dus oncomfortabel en langzaam.
Er zijn toch ook wel nette lichtgewicht broeken die lichter zijn dan een spijkerbroek, sneller drogen, en zelfs ook nog netter zijn? Ik heb altijd een lichte kunststof afritsbroek mee.
Ik vermoed dat dit wiel het wel zal uithouden (de fiets is nog vrij nieuw), maar als je zekerheid wilt hebben moet je een handgebouwd achterwiel bestellen bij een goede wielbouwer.
Wim schreef:
ma 14 mei, 2018 07:13
Marathon Plus banden zou ik nooit willen: ze zijn stug en zwaar en dus oncomfortabel en langzaam.
Ik had precies dezelfde mening als jij, maar ik heb de 2017 versie in het begin van de winter gemonteerd omdat ik niet meer wilde lekrijden naar m'n werk, en tot mijn verbazing zijn ze helemaal niet zo langzaam meer als vroeger. Ik denk vergelijkbaar met de gemiddelde tourband, iig vergelijkbaar met Kojaks. Ik ben er zelfs mee de Rijn afgefietst naar Frankrijk begin deze maand met anderen en ook daar had ik niet het idee dat ik langzamer was.
De grip is ook beter dan vroeger, heb ik het idee.
Stugheid en minder comfort blijft wel. Maar lekker onbezorgd kunnen doorrijden en nog vlot ook, en genoeg grip, maakt veel goed.
Ik vind ze wel typisch voor de winter of woon werk. Voor mijn fietsreis komende zomer denk ik dat ik toch andere banden neem, lichter/comfortabeler. Een keer een lekke band is ook niet erg als je op vakantie bent.
Er zijn toch ook wel nette lichtgewicht broeken die lichter zijn dan een spijkerbroek, sneller drogen, en zelfs ook nog netter zijn? Ik heb altijd een lichte kunststof afritsbroek mee.
Noem mij gerust een mode miepje maar als ik een avond uit ga heb ik niet zo'n zin in een lichte toeristische afritsbroek.
Er zijn wel broeken die eruit zien als een spijkerbroek maar van licht stretchmateriaal gemaakt, mss eens naar kijken.
Hallo,
Over Banden, persoonlijk te ervaren en zou Marathon Mondial banden -Schwalbe Marathon Mondial Evolution Touring- adviseren:

https://www.schwalbe.com/en/tour-reader ... ndial.html

Zij zijn degenen die mij betere resultaten onder Schwalbe, zeer veelzijdige banden hebben gegeven, kan weg en bergen met hen te rollen zonder problemen, in 3 jaar die gebruik maken van ik herinner me slechts 1 of 2 lekke banden, vouwen Mondial hebben een dubbele bescherming tegen lekrijden en met het voordeel dat u een reserve kan dragen in de zadeltassen, in een ander forum dat ik Spaanse wielrennen participeren ook aan veel van de Schwalbe M.Mondial.
De -Schwalbe Marathon Plus Tour- Ik denk er niet eens aan om ze te plaatsen, 1 kg. van de band is veel gewicht, 2 kg band op de 2 wielen die tijdens het fietsen en met de traagheid van de snelheid toch nog meer gewicht gaat krijgen.

----
Terugkeren naar het oorspronkelijke thema van de rode draad, van Den Haag naar Barcelona over Frankrijk reizen lijkt me een heel goed idee, ik maakte de reis achteruit, Jejejeje, :) van Barcelona naar Nederland en door heel Frankrijk, er zijn geen grote problemen voor de fietstoerisme in Frankrijk als u altijd grote steden, zeer goedkope gemeentelijke campings (Campings Municipale) altijd wilt vermijden, en zo niet, dan is Frankrijk een land waar gratis kamperen is toegestaan ​​zolang u het discreet doet.

Aan de andere kant, zoals de forero @Leon al eerder zei, is het voorstel om in de zomer van Barcelona naar Valencia te reizen niet aan te raden, drukke wegen voor auto's en toeristen in de zomer, veel warmte voor fietsen en industriële gebieden en snelwegen, die weinig vrije wegen laten om te fietsen.

Ik hoop dat je de raden dient.
Groeten.

Indurain99 vanuit Barcelona.
Wat leuk om je voorbereiding te lezen!
Ik ben net een week terug uit Girona, waar ik met de fiets ben heen gegaan. Ik kwam uit op 2221 km in 21 dagen met 1 rustdag. Ik reed de Benjaminse route en ik heb alle alternatieve stukjes gepakt. Ik kwam dus op wat meer km's uit dan de 1800nog wat km die Benjaminse in zijn boekje heeft staan. Ik vermoed dat Barcelona in 18 dagen iets teveel van het goede is, of je moet hele lange dagen willen maken.

Ik gebruikte 2 voortassen en 2 achtertassen. Die ruimte had ik absoluut nodig (was mijn eerste keer). Ik weet niet hoeveel dat weegt, maar in het begin moest ik best wennen aan het gewicht. Ik heb een vrij nieuwe Surly Long Haul Trucker op Specialized Armadillo 38 mm banden, op aanraden van mijn FM aan en is alles heel gebleven.

Ik ben nog meegegaan met de introductiecursus en daar best veel geleerd over mijn spullen. Zoiets zou ik je wel aanraden. Dat heeft er bijv. voor gezorgd dat ik toch een dons slaapzak heb meegenomen en een nieuw matje heb gekocht. Overigens zou je dat natuurlijk ook zelf een keer kunnen testen door een weekend weg te gaan met de fiets.
Ik heb voor woon-werk verkeer een nieuwe fiets besteld en kan eerdaags mijn oude fiets beet gaan pakken en aan gaan passen.
KajeeWest schreef: Ik vermoed dat Barcelona in 18 dagen iets teveel van het goede is, of je moet hele lange dagen willen maken.
Mijn idee is om elke dag om 06:00 op te staan en van 07:00 tot 17:00 te fietsen.
Na 17:00 een slaapplaats op te zoeken, te eten ,douchen , wandelen, muziek luisteren, genieten van de omgeving en dan op tijd weer naar bed voor de volgende dag.

Na mijn tocht heb ik twee weken vakantie met mijn gezin op Ibiza.

Ik heb van een wereldfietser per email een uitdraai gehad van zijn dagritme en als ik datzelfde ritme weet te behalen dan is 18 dagen haalbaar.
Ja haalbaar is het misschien wel, maar het betekent mijns inziens weinig pauzeren en hard rijden. Ik reed gemiddeld tussen de 7 en 8 uur per dag en mijn gemiddelde snelheid was nog geen 15 km/h (over alle dagen) en ik ben best sportief en fit. Maar misschien heb je een veel betere conditie dan ik, dan kan natuurlijk. Of een snellere fiets..

Een vriend van mij heeft het op de racefiets in 11 dagen gedaan geloof ik, maar die reed op sommige dagen ruim over de 200 km. En volgens mij met heel weinig bagage.
Ik heb vandaag mijn nieuwe stadsfiets op gehaald.
Ik heb deze Cortina gekocht omdat deze volledig aan mijn wensen voldoet.
Carbon riem aandrijving, redelijk onderhoudsvrij. Ideaal voor het vele fietsen wat ik doe in weer en wind.
V-brakes was ook een pre evenals verlichting met naaf dynamo.
AfbeeldingCortina Mozzo 2018 Irestone Pearl Matt by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

Nu kan ik op mijn gemak al het achterstallige onderhoud van mijn trekking fiets wegwerken voor aankomende reis naar Barcelona.

Ik heb afgelopen maandag een sport medisch onderzoek laten verrichten.
Ik heb een conditie van 126% ten opzichte van het gemiddelde van mijn leeftijdsgenoten.

Vrijdag 08-06 ga ik naar een workshop over hoe te trainen voor een fiets reis en ga ik voor andere doelen met een personal trainer aan de slag.
Ik wil je plezier niet bederven, maar elders op dit forum is melding gemaakt van het terugroepen van Ikea fietsen ivm het kunnen breken van de Continental riem!
Bert van Sprang schreef:
za 02 jun, 2018 13:47
Ik wil je plezier niet bederven, maar elders op dit forum is melding gemaakt van het terugroepen van Ikea fietsen ivm het kunnen breken van de Continental riem!
Ik ken het probleem en heb een goede fietsenmaker die het zegt op te lossen als het zover komt.
Jurr schreef:
wo 09 mei, 2018 10:56
Alle spaken op gelijke afstand van elkaar, 32 of 36 stuks (bij meer erop letten dat de flens genoeg vlees heeft), en liefst gespaakt door een goede wielbouwer.

Wat je nu hebt ziet er erg hip uit met een aantal spaken bij elkaar en dan een stuk zonder spaken, maar daar zou ik met bepakking niet blij van worden.
Jurr, vanavond gaat het gebeuren!
Ik ga naar een informatie avond van Bike4Travel en ga daar een reis achterwiel laten maken.
Als ik weer wat gespaard hebt ben ik ook van plan om een nieuw voorwiel aan te schaffen met Shutter Precision PV-8 naaf dynamo.

Dit kwam vandaag met de post binnen.
-Nieuwe ketting
-Nieuw middelblad
-Nieuwe derailleurwieltjes
-Nieuwe koplamp Axa Luxx 70 Plus met USB poort
-Nieuw achterlicht Axa Slim Steady
AfbeeldingNieuwe onderdelen voor de Gazelle by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

Voor de referentie van wat alle aanpassingen wegen heb ik vandaag mijn fiets gedeeltelijk gedemonteerd en het één en ander gewogen.

Fiets 2014 Gazelle Chamonix Trekking T24 Origineel
- Frame inclusief crankstel, stuur, handvatten, kabels, zadel en zadelpen zonder bagagedrager, spatborden, wielen en ketting 8800gram
- Voorwiel inclusief binnen- en buitenband en spanner 1754gram
- Achterwiel inclusief tandwiel cassette, binnen- en buitenband en spanner 2352gram
- Spatbord voor 212gram
- Spatbord achter inclusief montage plaat 224gram
- Koplamp AXA op twee penlites AA 164gram
- Achterlicht op twee penlites AA 138gram
- Pidonhouder 1 (Dik zwart) 107gram

Pidonhouder 2 (Dun zwart) 75gram

Pidonhouder 3 (Zilver) 46gram

Totaal: 228gram
- Trappers Gazelle 275gram
- Standaard Gazelle 425gram
- Extra slot ketting 712gram
- Ketting 320gram
- Derailleurwieltjes Shimano Centeron G-Pulley 19gram set
- Bagagedrager standaard 25kg draagvermogen 633gram
- Snelbinders 64gram
- Fietsbel 30gram
Totaal: 15.338gram
Iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf uitmaken, maar ik heb één keer gefietst met een programma 'dat haalbaar moest zijn' en doe dat nooit meer. Voor mij was het gevoel van vrijheid en vakantie meteen verdwenen. Ervoor in de plaats kwam continue druk om de dagafstand te halen en de vrees dat slecht weer, technische problemen of een blessure roet in het eten zouden gooien. Ik kies dan liever voor genoeg tijd in verhouding tot de afstand.
Wouter Duijndam schreef:
za 02 jun, 2018 13:48
Bert van Sprang schreef:
za 02 jun, 2018 13:47
Ik wil je plezier niet bederven, maar elders op dit forum is melding gemaakt van het terugroepen van Ikea fietsen ivm het kunnen breken van de Continental riem!
Ik ken het probleem en heb een goede fietsenmaker die het zegt op te lossen als het zover komt.
Hij komt je paracetamol brengen als je kermend ergens langs de weg staat? Ik zou maar niet op de pedalen gaan staan van dat ding want ik vermoed dat jij een stuk sterker bent dan de gemiddelde Ikeafietskoper.
Stein schreef:
za 09 jun, 2018 09:39
Ik kies dan liever voor genoeg tijd in verhouding tot de afstand.
Na de informatie avond van gisteren ben ik ook van plan om er een paar dagen extra aan vast te plakken.
Ik heb sowieso tijd zat (5 weken), maar wil ook nog zo lang mogelijk vakantie vieren met het gezin op Ibiza.

Gisteren bij bike4travel een nieuw reis achterwiel gekocht en gelijk een nieuwe tandwiel cassette laten monteren.
Ook een voorwiel besteld met Shutter Precision naaf dynamo en deze is als het goed is aanstaande zaterdag klaar.
AfbeeldingNieuw versterkt achterwiel voor de Gazelle by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

Kan ik toch nog dit jaar een lang weekend gaan proef fietsen in Nederland.
Leon schreef: Hij komt je paracetamol brengen als je kermend ergens langs de weg staat? Ik zou maar niet op de pedalen gaan staan van dat ding want ik vermoed dat jij een stuk sterker bent dan de gemiddelde Ikeafietskoper.
Sterker misschien wel. Ik hou mijn fiets denk ik ook beter in de gaten.
Ik controleer de riem regelmatig en de spanning ook meer kan ik niet doen.
Hij fietst goed en de eerste 100km zijn alweer achter de rug.
Wouter Duijndam schreef:
vr 08 jun, 2018 14:42



Dit kwam vandaag met de post binnen.
-Nieuwe ketting
-Nieuw middelblad
-Nieuwe derailleurwieltjes
-Nieuwe koplamp Axa Luxx 70 Plus met USB poort
-Nieuw achterlicht Axa Slim Steady
AfbeeldingNieuwe onderdelen voor de Gazelle by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr


Goed werk! Is dat 11 speed middenblad compatible met 8 speed? Zelf geen ervaring mee, dus geen idee? Kan me voorstellen dat het materiaal iets dunner is misschien? Lijkt ook alsof de steek anders is van het nieuw tandwiel dan op jouw fiets te zien is, maar dat kan vertekenen op de foto.

Als het toch niet past zou je bijvoorbeeld zoiets kunnen overwegen:

https://www.bike-components.de/en/Shima ... SR-p35955/

Kun je de tandwielen zo van over zetten, en als je trapas een vierkante aansluiting heeft kan ‘ie er natuurlijk ook compleet op.

Chiq ook met twee nieuwe wielen! Ben benieuwd hoe de stabiliteit en stijfheidheid van frame en drager bevallen als ‘ie beladen is. =)
Volgens mij ontwaar ik daar een 32T 96 asymm BCD voorblad, bedoeld voor 1x11 aandrijvingen gezien het narrow-wide profiel van de tanden. Nietiet bedoeld om mee te schakelen op de crank en gezien de 3x8 set-up sowieso niet compatibel.
Mocht de topicstarter het 32t voorblad nu overhebben heb ik wel interesse, mits het past op mijn 1x10 crankstel ipv de nu aanwezige 34t.
Ik vermoed dat dat niet past Bert - 1x10 kent volgens mij geen asymmetrische BCD. Dat is pas gekomen bij de M7000 en M8000 groepen. Of het moet doorgesijpeld zijn naar Deore-1x10 niveau, inmiddels?
Dat blad is inderdaad niet de juiste en is retour leverancier gegaan.
Ik heb bij Bike4Travel het juiste blad van Shimano gekocht.