Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza.. - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza..

226 berichten
Wim schreef:
do 03 mei, 2018 17:05
Op de foto's zag ik dacht ik ook een behoorlijk ver versleten voorblad.
Het voorblad en de ketting moeten nu vervangen worden dat klopt.

Mijn huidige tent van 2900gr gaat hem niet worden.
Vandaag op de bagagedrager gehad en ik moet echt iets hebben wat een stuk compacter is.
Ik heb er al 1 op het oog.

Gewichten & lijst van benodigdheden tot nu toe:
- Fiets +/- 16000gr
- Bagagedrager ?
- Tent Bever 1 persoons 1600gr
- Slaapzak Nomad Stanley 1600gr volume in de gaten houden!!
- Slaapmat Decathlon 510gr
- Lampje Quechua 152gr
- Garmin eTrex30X 141gr
- Batterijen AA penlites
- Telefoonlader
- Gasbrander + lucifers
- Pannenset 382gr + spatel
- Bord, beker of mok, slabak, bestek
- Kleding + schoenen + slippers
- Shampoo
- Buitenband
- Binnenband 3X
- Rem- en schakelkabel
- Ortlieb classic stuur tas 710gr
- Ortlieb classic backroller set 1900gr
- Ortlieb EHBO kit 140gr
- Abus Urban V2 fietshelm 502gr
- Topeak Alien 3 minitool 272gr
- Topeak fietspomp montage aan bidonhouder 115gr
- Topeak bidon houders 49gr p/s X 3
- Bidons
- Widek fietsbel met kompas


Totaal: 24171gr

Ik ben trouwens ook lid geworden van deze mooie vereniging.
Het minste wat ik kon doen na alle zeer waardevolle tips welke ik hebt ontvangen.
Wat me opvalt in de lijst en wat ik dan zelf doe, maar wat natuurlijk niet hoeft :)

-lucifers, ik gebruik altijd een bijna-op aansteker, plus 1 voor reserve, vind ik handig om gasbrander mee aan te steken, ook handig voor als het bv. ook vochtig weer is, maar is persoonlijke keuze.
-bidonhouders, je hebt ze ook voor 1,5 liter, vind ik wel makkelijk, daardoor, iets grotere hoeveelheid water op het frame mee te nemen en ook hygienisch, je hoeft de fles pas bij gebruik te openen en steeds maar 1 bidon of hooguit twee schoon te maken, want lege flessen gooi je weg of lever je in voor statiegeld.
-rem en schakelkabel, als je er evt. nieuwe opdoet, gaat echt lang mee? ik heb nog nooit gehad dat een nieuwe kabel bij een lange reis 'brak' oid.
-persoonlijk vind ik stuurtas, naar verhouding te zwaar wegen, naar wat je er in kunt doen. Als je te zwaar belaadt is het lastig sturen, maar velen vinden het weer superhandig, is persoonlijk.
-vouwband iof idd. buitenband voor kans op rotsblok oid rijden en scheur in band bv. en minimaal neem ik altijd 3 binnenbanden mee, toen ik nog met racebanden toerde, had ik vaak lekke banden, maar sinds ik marathon plus banden erop heb zitten, heb ik maar zelden tot niet een lekke band bij een vooraf aan de reis, nieuw gemonteerde buitenband,
ook neem ik een stukje canvas of canvas velglint mee, voor in te leggen in noodgevallen bij groter gat oid.
-inbusboutjes en schroeven op de fiets met zo min mogelijk gereedschap te herstellen ed. bij losraken/ trillen, dus van alle maten bouten en schroeven het gereedschap, plus wat reserve boutjes en moeren of vleugelmoeren evt. voor als er toch iets lostrilt en je in nood snel kunt vastmaken, idem bv. wat veters of kabeltjes voor noodreparaties of oude binnenband om te klemmen ed. /vast te maken.
-pomp doe ik altijd in tas, ben altijd bang dat ze pompen van fiets stelen bij supermarkten ed.

mooie fiets! succes!
als die 25 kg incl. 16 kg fiets is, komt het wel goed.
Wouter Duijndam schreef:
do 03 mei, 2018 16:41
Leon schreef:
di 01 mei, 2018 17:43
Je kent dit rijtje inmiddels? : (bron fietsvakantiewiki)
Leon, ik heb de beginners handleiding van Wim van voor tot achter doorgelezen en heb aan de hand daarvan besloten om op mijn huidige fiets te gaan.
Ik ken deze fiets door en door en heb nog een jaar om deze helemaal klaar te maken.
Tip: mocht je uiteindelijk mét voortassen gaan fietsen, test dit dan met deze fiets vóórdat je er verder geld aan uitgeeft. Je hebt gelukkig tijd genoeg.
Dus verdiep je eerst in de bagage. Ik heb nog een paar lijsten op mijn website met een vergelijk tussen de bagage van zeer verschillende personen en gewichten: http://leonpoels.nl/fietsen/

Ik vind je slaapzak zwaar, relatief koud en waarschijnlijk erg groot qua inpakvolume. Als je als gevolg daarvan voortassen nodig hebt dan is het handiger en goedkoper om een andere slaapzak te kopen. Een donzen slaapzak van dezelfde warmte is iets van 3x zo klein en maar half zo zwaar. Alle lichte dingen kosten extra geld. Je zou een vergelijkinglijst kunnen maken met hoeveel gram je per uitgegeven euro kunt besparen. Ik denk dat deze slaapzak goed scoort.

Een buitenband neem ik al lang niet meer mee. Ik vertrek wel altijd met tamelijk nieuwe banden. Als ik met de auto ga om bv in Frankrijk of Spanje een week of zo te fietsen zorg ik wel dat er een passende buitenband in de auto ligt, vooral als het om types gaat die in die landen niet erg gebrukelijk zijn. Wat gebruikelijk is, is de laaste jaren overigens moeilijker te achterhalen geworden sinds 27,5" en 29". Vroeger hadden ze overal 28" wielrenbanden en 26" tractorbanden.
Ik ben het met Leon eens over die slaapzak: dit is een joekel. Mijn advies zou zijn een lichtgewicht mummie met genoeg donsvulling tot rond het vriespunt. Dan heb je iets waarmee je ook in voor en naseizoen en op wat grotere hoogte goed uit de voeten kunt. Daar zou ik eerder geld aan uitgeven dan aan een andere tent. Ik heb voor mijn zoon zoiets gekocht in de periodieke sale van PHD. Het is een model met net iets degelijker waterafstotende tijk, en weegt 800 gram. Zelf heb ik voor 600 gram een nog weer net iets lichter (en kwetsbaarder) model, maar dat is soms op het randje qua temperatuurbereik. Als je de tijd hebt kun je wachten tot er weer een collectieve inkoopactie komt bij het Poolse Cumulus. Dat scheelt aardig in de prijs.
Ik zou nooit een slabak meenemen. Ik heb twee kookpannetjes bij me en in een van de twee kan ik sla maken.
Wouter Duijndam schreef:
do 03 mei, 2018 17:12
- Kleding + schoenen + slippers
In mijn ervaring is bij kleding voor veel fietsers een hoop te winnen. Spijkerbroeken, drie of zelfs vier fietsbroeken, diverse polo's, truien, hoodies en shirts alsof je net als koningin Màxima geacht wordt elke dag in een andere outfit op te draven... Een beetje wasmiddel mee (bv. een kwart blok Sunlight) scheelt kilo's kleren.
Bert van Sprang schreef:
vr 04 mei, 2018 22:49
als die 25 kg incl. 16 kg fiets is, komt het wel goed.
Ik ben nog steeds aan het inventariseren. Ik hoop uiteindelijk ergens tussen de 36 en 41kg totaal uit te komen.
Leon schreef:
za 05 mei, 2018 09:38
Ik heb nog een paar lijsten op mijn website met een vergelijk tussen de bagage van zeer verschillende personen en gewichten: http://leonpoels.nl/fietsen/
Leon, bedankt voor de link. De paklijsten zijn zeer interessant en leerzaam.
Ok dus als ik volgend jaar op nieuwe 42-622 / 28 inch buitenbanden vertrek hoef ik mijn eigenlijk geen zorgen te maken?
Wim schreef:
za 05 mei, 2018 10:48
Mijn advies zou zijn een lichtgewicht mummie met genoeg donsvulling tot rond het vriespunt.
Ik ga mij een keer goed laten voorlichten bij Bever. Ik was daar laatst even vluchtig om houten haringen te kopen en zag genoeg mooie en zeer compacte slaapzakken hangen.
Wim schreef:
za 05 mei, 2018 10:48
Ik zou nooit een slabak meenemen. Ik heb twee kookpannetjes bij me en in een van de twee kan ik sla maken.
Ik neem 1 pan mee en een plastic slabak die bijna niks weegt. Ik ben een veganist en hoef niet veel op te warmen.
Ik eet veel groenten en bonen en gebruik hier mijn slabak voor. Dat doe ik nu ook al dagelijks op mijn werk en dergelijke.
Dubbele post.
Reserve buitenband is inderdaad overkill. Die neem je alleen mee op tochten met veel onverharde, stenige wegen en paden, in gebieden waar je niet snel een band kunt kopen (bijv IJsland, Andes, Rockies of Himalaya). In Belgie, Frankrijk en Spanje moet dat geen probleem zijn.

De suggestie van Wim om in een donzen slaapzak van Cumulus te investeren is erg goed. Heb geduld, want elke winter is er een grote inkoopactie met flinke korting. Google maar eens op de Hikingsite.
Een vouw-buitenbandje kan in Frankrijk erg handig zijn. Mijn buitenband ging aan flarden door een gemeen scherp voorwerp met tentakels op het fietspad Net in de schaduw, dus niet gezien. Er was geen fietsenmaker in de buurt. Ik was ontzettend blij met mijn reserve-bandje. Neemt weinig ruimte in.
En toch komt het maar hoogst zelden voor dat je tijdens een "normale"fietsvakantie in West-Europa je buitenband zo beschadigt dat je er niet meer mee verder kunt. Vorig jaar tijdens een fietstocht naar Parijs op het fietspad door een joekel van een kram gereden (zo'n ding waar ze pallets mee aan elkaar nieten.) met een flinke jaap in mijn buitenband tot gevolg. Geplakt met een buitenbandplakker, die er nu nog op zit bedenk ik net. En inderdaad, zoals Leon zegt gewoon voor vertrek een paar nieuwe banden monteren. (Dit laatste gaat voor die andere Bert natuurlijk niet op, die is altijd onderweg.)
Bert van Sprang schreef:
za 05 mei, 2018 20:51
En toch komt het maar hoogst zelden voor dat je tijdens een "normale"fietsvakantie in West-Europa je buitenband zo beschadigt dat je er niet meer mee verder kunt.
Mij overkwam het vorig jaar nog in de buurt van Dordrecht, op een asfaltweg. Uur lopen naar dichtstbijzijnde camping, die gelukkig wonder boven wonder op tien minuten lopen van een buitenwijk-winkelcentrumpje mét fietsenmaker lag. Fietsenmaker bleek de volgende dag geen 559-band meer te hebben, maar kreeg die toevallig 's middags bezorgd. Omdat ik geen zin had om uit te zoeken of er ook ergens een bus ging naar het centrum waar ik meer fietsenwinkels zou kunnen vinden, ben ik een half dagje op de camping blijven rondhangen (ik had toch vakantie).

In een land waar ik de taal niet zo goed spreek, ik niet zo op de hoogte ben van alternatieve vormen van vervoer, fietsenwinkels misschien minder dik gezaaid zijn en als ik elke dag zo'n 100 km zou moeten afleggen, zou ik persoonlijk liever niet meer tijd besteden aan een kapotte buitenband dan de vijf minuten die het kost om een reserve-vouwbandje om te leggen. Maar dit zijn altijd persoonlijke keuzes; er zijn ook mensen die niet eens een fietspompje meenemen op vakantie omdat ze erop vertrouwen dat ze vast wel iemand anders tegenkomen (mij, waarschijnlijk ;)) die ze helpt.

Succes met de voorbereiding,

Carl
De volgende zaken kunnen kapot gaan:
- buitenband
- binnenband
- velg
- spaken
- naaf
- voorvork
etcetera

En toch neem ik dit allemaal niet als reserve mee.
Ik verkeer hierover steeds in dubio. Ik heb het meegemaakt dat ik er een nodig had. Mijn beleid is nu dat ik als ik met mijn vrouw fiets we een vouwbandje meenemen. Per slot is de kans twee keer zo groot en deel je het gewicht dus de balans pakt dan wat mij betreft anders uit dan wanneer ik alleen ga. Ook dan aarzel ik wel, gezien mijn voorkeur voor heel lichte, soepele maar ook kwetsbare buitenbanden.
Een kapotte buitenband is mij ook al overkomen. Een Schwalbe Marathon die plots een bult had in de zijwand. Zo dik dat ik de achterrem moest openzetten en dus niet meer kon gebruiken.
Voor de volledigheid moet ik erbij zeggen dat die band niet brandnieuw was, en een gezellig ommetje langs Saint-Jean-de-Bournay de zaak oploste.
De kans dat een nieuwe buitenband van goede kwaliteit kapot gaat als je op verharde wegen blijft in Frankrijk, lijkt me inderdaad niet zo groot.
’k Ben laatst geswitcht van alleen BackRollers naar alleen FrontRollers achterop, voor een trip binnen Europa boven het vriespunt.

Door het kleinere volume moest onder andere de reserve buitenband van de paklijst. ‘k Heb wel altijd twee binnenbanden mee. Had eens een hele lange scheur na 1500 vakantiekilometers. Dat red ik met een plakset niet.
Ondanks alle reacties kies ik er toch voor om er 1 mee te nemen, simpelweg ook omdat het mij een hoop tijd zal schelen als ik er 1 nodig heb.
Wouter Duijndam schreef:
zo 06 mei, 2018 12:14
Ondanks alle reacties kies ik er toch voor om er 1 mee te nemen, simpelweg ook omdat het mij een hoop tijd zal schelen als ik er 1 nodig heb.
O ja, je weet toch wel dat reservebanden, net als EHBO-dozen en regenkleding, preventief werken hè? Als je er een bij je hebt, blijkt hij niet nodig. Net zo lang tot je denkt: "ik heb nu zo vaak voor niks dat ding meegesleept, ik laat hem maar eens thuis" en dan... ;)

Carl
Carl schreef:
ma 07 mei, 2018 11:13
Wouter Duijndam schreef:
zo 06 mei, 2018 12:14
Ondanks alle reacties kies ik er toch voor om er 1 mee te nemen, simpelweg ook omdat het mij een hoop tijd zal schelen als ik er 1 nodig heb.
O ja, je weet toch wel dat reservebanden, net als EHBO-dozen en regenkleding, preventief werken hè? Als je er een bij je hebt, blijkt hij niet nodig. Net zo lang tot je denkt: "ik heb nu zo vaak voor niks dat ding meegesleept, ik laat hem maar eens thuis" en dan... ;)

Carl
Belangrijkste is dat iemand een weloverwogen keuze maakt. Dat is hier het geval. Voordeel van wel meenemen is dat je niet hoeft te investen in nieuwe banden, want als er al 1 kapot gaat heb je een reserveband mee. Scheelt toch weer zo 50 euro.
Jurr schreef:
do 03 mei, 2018 16:45
Prima uitgangspositie lijkt me, al zou ik achter en liefst ook voor een wat minder fancy spaakpatroon willen voor rijden met bagage.
Jurr welk spaakpatroon zou je aanraden?