Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kan deze framemaat nog? - Forum Wereldfietser

Kan deze framemaat nog?

We hebben net een giant tourer rs herenfiets maat M gekocht.
Eerst voor mij maar omdat ik in tussentijd een andere fiets heb gekocht, kijken we nu of mijn vriend hem past.
Fiets dient voor reis van twee maanden, dus de maat moet quasi goed zijn.
Je vindt maar moeilijk een matentabel van giant terug, en omdat de bovenbuis schuin loopt weten we niet of we wel juist meten op de fiets. We meten 50cm van middenas tot zitbuis. Maar de M maat zou gelijk kunnen zijn aan 54.
Mijn vriend is 1.86m, en heeft een kruishoogte van 86cm. Als we het x0,66 doen komen we op framemaat 56 uit.

Volgens hemzelf fietst hij goed op de fiets.
Maar of dat na 1000km nog zo is..
received_10156328534274844.jpeg
received_10156328533544844.jpeg
Als het zadel hoog genoeg staat komt mijn vriend met enkel voorste deel van voet op de grond.
Met zo´n sterk aflopende framebuis mag je wel 0.55 pakken voor je rekenfactor, kom je uit op 47,3cm, kortom het kan en hij zal er prima op fietsen, maar ik zou een maatje groter nemen, ook voor de lengte, hij zit nu met een vrij lange stuurpen al rechtop...
Hij zit wel erg rechtop. Als hij het fijn vindt, dan kan het vast wel. Maar ik zou wat minder rechtop adviseren en dus een iets langere bovenbuis aangezien je al een lange stuurpen gebruikt.
Dank jullie wel!
Hij zit graag rechtop, ik vind wel dat zijn bovenrug wat krom staat in zijn houding op de fiets. Momenteel zitten de stuur en zadelpen erg hoog. Als hij last zou krijgen van zijn knieen en we willen het zadel hoger zetten, dan is er niet veel speling meer.

Als we geen goede tweedehands fiets in grotere maat vinden deze week, dan nemen we deze mee en hopen dat het goed gaat:)
Vergeet de term framehoogte.
Google eens op "de warrige wereld van framematen", dan vind je een pagina met goede uitleg waarom.
Google daarna op afstellen fiets, want de methode of je met je voet op de grond komt is niet de juiste.
Maar waar gaat de spoedvakantie eigenlijk naar toe?
@leon:
Mijn vriend was al op die pagina gestoten:) verwarrend inderdaad!
Waar naartoe is ook nog niet helemaal duidelijk:)
Eerst dachten we om te fietsen naar Toscane en terug, en zeker te passeren langs de dolomieten. Maar vermits we begin juni vertrekken en het in Toscane nu al 30graden is, bekijken we of we niet naar daar kunnen vliegen en langs Oostenrijk,Tsjechië, Duitsland terug te fietsen..

Ik ben zelf al eens naar Spanje gefietst. Dat beviel me enorm, nu de eerste keer met vriend op pad!
Iemand van 186 cm op een M-frame? Kom nou! Met zo'n lengte zit je in de L-XL range.
Ik ben zelf 174 cm en heb frames tussen M en L.
Met zo'n lengte kijk je toch ook niet naar kleding in maatje M? Fietsframes hebben een internationale maataanduiding, waarbij de gemiddelde Nederlander (181 cm bij mannen) al gauw in de maat L terecht komt.

Mij valt nog iets op: de naloop lijkt me wel erg kort. Dit kan natuurlijk een vertekening van de foto zijn. Kun je op deze fiets met losse handen rijden?
Afbeelding
Veeeel te klein :roll:
gios schreef:
di 22 mei, 2018 21:41
Veeeel te klein :roll:
Die mening deel ik. Het ziet er niet uit zoals het er uit hoort te zien en lijkt me, zeker op de lange duur, niet fijn fietsen met deze verhoudingen.
Leon schreef:
di 22 mei, 2018 20:25
Google eens op "de warrige wereld van framematen", dan vind je een pagina met goede uitleg waarom.
http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Nog even afgezien van dat deze te klein is, waar ga je al je bagage laten? Door de geveerde voorvork en steeds maar kleiner wordend aanbod van voordragers (laat staan low-riders) kun je flink wat minder bagage meenemen.
Tenzij je met je credit-card op vakantie gaat natuurlijk. :wink:
Ik dacht gewicht te verspreiden over bagagedrager en een Framebag te kopen en stuurtassen. Eventueel van die flessenhouder uitziende dingen op de voorvork (maar daar is misschien geen plaats voor door die vering)
In ieder geval zou ik degene zijn met mijn 4 panniers om het meeste gewicht te dragen. Maar omdat ik mijn vriend de extra spierballen ook gun, gaan we toch verder zoeken naar een andere fiets voor hem😉

Wat bedoel je met deze zin?
Ik
. Door de geveerde voorvork en steeds maar kleiner wordend aanbod van voordragers (laat staan low-riders) kun je flink wat minder bagage meenemen. "
Met 1,85 had ik echt een L nodig van Giant. Ook op de foto's lijkt de fiets te klein.
Hetlevenismooi schreef:
wo 23 mei, 2018 00:24

Wat bedoel je met deze zin?
Ik
. Door de geveerde voorvork en steeds maar kleiner wordend aanbod van voordragers (laat staan low-riders) kun je flink wat minder bagage meenemen. "
Op een geveerde vork past alleen een specifieke voordrager. Die zijn moeilijker te verkrijgen.
Jurr schreef:
di 22 mei, 2018 22:18
Leon schreef:
di 22 mei, 2018 20:25
http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Ja, sorry. Soms werk ik vanaf een tablet en dat is me soms te weerbarstig om te gaan googelen en links te kopiëren. Mijn dikke vingers vinden met name het selecteren van tekst en links een drama.
Er is ook nog ziets als stack reach .

Vreemd is eigenlijk dat de beenlengte aan de maat van het frame is gekoppeld. Zou toch veel duidelijker zijn als deze wordt opgegeven hart van de trapas en bovenkant van het zadel. Ik ben 179 cm en mijn zadel staat op 88 cm.

Er is ook nog zoiets als de hak en teen methode. Een voet zet je met de hak op het pedaal je zadel staat dan zo hoog dat dat been is gestrekt. Het andere been moet dan met de teen de grond raken. Die de foto heeft gemaakt moet je maar even helpen in evenwicht te houden.

Dat klopt aardig als ik naar de fotos kijk. Mag wel he. :lol:
Ik vind dit een van de beste uitleggende handleidingen om je fiets af te stellen:
https://www.vakantiefietser.nl/px/handl ... umpert.pdf
Vanaf pagina 12 willen ze je graag Ergotec spullen verkopen natuurlijk, maar dat maakt het verhaal ervoor niet minder waardevol.

De hakmethode is goed, al is het alleen een uitgangspositie. Sommige mensen hebben van daaruit toch een wens die één of twee centimeter afwijkt.

De hakmethode gaat over de voet die op het pedaal rust. De voet op de grond is irrelevant, die doet niet ter zake voor het fietsen en het is geen goed uitgangspunt als je goed wilt fietsen.(Ik zeg hier 4x achter elkaar hetzelfde inderdaad :D )
Leon schreef:
wo 23 mei, 2018 10:49
Ik vind dit een van de beste uitleggende handleidingen om je fiets af te stellen:
Inderdaad, het adres opgeslagen.
Frame is prima als je flexibel bent in je ervaring en je goed kunt aanpassen. Heb ooit op een slechte fiets een fietsvakantie gedaan en uiteindelijk went alles.
Maar inderdaad, het frame is te klein. Belangrijkste is niet de hoogte van het frame maar de afstand tussen stuur en zadel. Daarin kun je het minste spelen. Zadel kan altijd hoger of lager.
De reden dat je vriend met een gebogen rug zit is juist omdat het frame aan de kleine kant is en hij graag rechtop wil zitten. Als je iets meer voorover gaat, heb je wel een langer frame en dus grotere maat, nodig zul je zien dat je rug wat rechter wordt.

Alle alle adviezen ten spijt. Twee maanden is best wel te doen op een niet ideale fiets. Ligt geheel aan je eigen instelling. Lekker genieten. Succes.
Marco Meijerink schreef:
wo 23 mei, 2018 19:48
Alle alle adviezen ten spijt. Twee maanden is best wel te doen op een niet ideale fiets. Ligt geheel aan je eigen instelling. Lekker genieten. Succes.
Knieproblemen zijn op dit forum toch regelmatig sneller gemeld, meestal na een week of iets dergelijks. Dus as't pijn gaat doen moe'je wel stoppen.