Additionally, paste this code immediately after the opening tag: citybike geschikt als reisfiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

citybike geschikt als reisfiets?

Leuke aanschaf!

Hetlevenismooi schreef:
ma 21 mei, 2018 21:55

Bestel je wel es vaker van deze site?
Prima ervaringen mee.
Hetlevenismooi schreef:
Ik vertrek al over een dikke week, dus ze zouden snel geleverd moeten worden.

Maar met zoveel haast zou ik ze lekker bij een winkel in de buurt kopen. Kan die gelijk even met een kritische blik kijken naar je nieuwe aanschaf.

Met twee maanden fietsen voor de boeg zou ik zelf bijvoorbeeld met nieuwe ketting en tandwielen weggaan, een setje nieuwe banden voor en achter en nieuwe remblokken. Laat ook even kritisch kijken naar je velgen of de remranden niet versleten zijn en de spaken netjes op spanning staan.
Mmm als ik dat allemaal moet vervangen wordt het toch nog n duurdere fiets dan ik dacht (350e heb ik betaald voor de fiets). Had geen idee dat hij al 25oud kon zijn(min de nieuwe onderdelen),maar ben nog steeds heel content hoor:)
Wou nog wel evt de middencasette vervangen omdat die wel scherpe tandjes heeft. Ketting is vervangen samen met het achter tandwiel en derailleur volgens mij.
Raden jullie aan een xt deore casette te nemen? En dat buitenblad ook in xt?
De banden zijn marathon plus, zagen er nog OK uit. Pas als ik veel scheurtjes zie vervang ik een band, is dat een juiste redenering?
Hier nog wat betere foto's van de casette

Velgen lijken nog mooi recht, niet hol, denk dat de wielen zeker niet 25 jaar oud zijn. spaken zijn allemaal gespannen. Remblokjes moeten nog niet vervangen worden. (Die neem ik ook gemakkelijk mee op reis)
IMG_20180521_223804782.jpg
IMG_20180521_223733913.jpg
@jurr: weet je of je die verschillende handvaten en horens in de ergon gp reeks (3, 4,5,..) kan combineren? Bijv de horens van 5 op de GP 4 handvat dat ik heb?
Ik ga binnenkort eens horen achter die horens bij een retailer in de stad.
Hetlevenismooi schreef:
ma 21 mei, 2018 22:30

Wou nog wel evt de middencasette vervangen omdat die wel scherpe tandjes heeft. Ketting is vervangen samen met het achter tandwiel en derailleur volgens mij.
Raden jullie aan een xt deore casette te nemen? En dat buitenblad ook in xt?
De banden zijn marathon plus, zagen er nog OK uit. Pas als ik veel scheurtjes zie vervang ik een band, is dat een juiste redenering?
Cassette en ketting moeten samen inderdaad. XT is niet nodig, Deore of Alivio is ook al prima. Voorbladen kan het soms goedkoper zijn om een compleet crankstel te kopen in plaats van drie losse bladen. Let dan wel op dat ‘ie klopt met je trapas. En als het toch alleen de bladen worden, zorg voor de juiste steek.
Hetlevenismooi schreef:
ma 21 mei, 2018 22:50
@jurr: weet je of je die verschillende handvaten en horens in de ergon gp reeks (3, 4,5,..) kan combineren? Bijv de horens van 5 op de GP 4 handvat dat ik heb?
Ja hoor, laatst nog gewisseld tussen twee van m’n fietsen met allebei Ergon. Eentje met korte en eentje met lange bar-ends.
Hetlevenismooi schreef:
Oh super @ edwin!

Bestel je wel es vaker van deze site? Ik vertrek al over een dikke week, dus ze zouden snel geleverd moeten worden.
Ik zag ze ook op Amazon. Daar heb ik wel eens iets besteld en kwam altijd binnen de twee dagen aan.
Met deze site heb ik geen ervaring, maar hiermee kun je zien dat ze los in ieder geval wel verkrijgbaar zijn.
Ik zou het eens bij de plaatselijke fietsenmaker proberen.
Hetlevenismooi schreef:
ma 21 mei, 2018 22:50
Zijn die GP 5 barends in NL dan los te krijgen? Ik zie alleen complete sets aangeboden...

Bike-components heeft ze idd wel los.
Ik zou ene lokale fietsenboer bezoeken en hem crankstel, ketting, remblokjes en alle kabels laten vervangen dan weet je vrij zeker dat je onderweg geen problemen tegen het lijf loopt. Ook zou ik de wielen even door hem laten nalopen op geen slagen en de juiste spanning van de spaken. Dat zijn nu wel extra kosten doch geeft je een heel stukje meer zekerheid.

Goed gescoord - een Snel op de rommelmarkt
Op aanraden van jullie ga ik toch voor de zekerheid alles laten nakijken.

Ondertussen de klikpedalen gemonteerd en er even op gereden. djeezes... effe wennen!!
Vragen over klikpedalen:
Omdat ik over een week vertrek ga ik misschien ook nog niet zeker weten of het iets voor mij is. Heb nu vooral moeite met erin te haken. Nog niet bergop geprobeerd. Doe nog wel enkele dagtochten ermee maar dat is wat anders dan twee maand. bepakt fietsen.

Is het verstandig ook gewonen pedalen mee te nemen, voor als de klikpedalen niet wennen? (Ik heb twee paar klikpedalen, en zou een oud paar kunnen monteren en evt weggooien moest het tegenvallen). Ik doe het liever met pedalen die ik heb dan een nieuwe set te kopen met beide mogelijkheden

Ik heb dichte fietsschoenen. Lijkt me ook wel warm in 30graden met dichte schoenen fietsen. Went dat ook?
Ik weet dat er sandalen bestaan maar had deze dichte schoenen al gekocht dus wil ik liever eerst proberen, tenzij jullie dit afraden voor een fietsvakantie met temp van 30 gr.

Nog iets over kamperen: ervaring met lichte stoeltjes?
Mijn vriend wil er eentje mee. Ik dacht aan een opblaasbaar kussen,maar hij wil iets met een leuning..
Ik heb net een hele thread gevonden hier over stoeltjes. Op die vraag heb ik dus al een antwoord.
Je doet flink wat dingen tegelijk en op erg korte termijn. Het zij zo. Wat betreft die klikpedalen - je hebt kennelijk geen dubbelzijdige - lijkt het me echt beter om daar eerst thuis meer mee te oefenen. Noodzakelijk zijn ze zeker niet. Sandalen kan ook maar dat moeten er wel zijn met een voldoende stijve zool. Buiten de echte fietssandalen zijn die erg zeldzaam. Ik heb tot nu toe alleen die van ecco gevonden, die hebben een echte outdoorzool. Ik gebruik die 365/365 en dan gaam ze hier vier jaar mee. 8)
Ik heb Keen sandalen, en dan niet de formele fietssandalen (want geen plaatjes) maar wel met dichte neus en stijve zool.
Ik ben van klikpedalen naar platform overgestapt - bevallen me veel beter en rijd of met keen sandalen of met approach schoenen (scarpa) ivm de stijve zool. Bij de laatste heb ik geen last van te warme voeten bij 30gr.
De schoenen die ik heb zijn van agu, ze hebben stukken met luchtdoorlatende stof, zoals bij sportschoenen. Ga ze eens proberen bij volgende keer warm weer.
Als de klikpedalen niet snel wennen, ga ik ze voor deze vakantie thuis laten.

Onze reisplannen zijn wat lastminute, daarmee dat alle vragen hier op een hoop komen!
een snel safari: mooie fiets. veel plezier!! groet, hoogframe
Hetlevenismooi schreef:
di 22 mei, 2018 13:14
Is het verstandig ook gewonen pedalen mee te nemen, voor als de klikpedalen niet wennen?
Zou ik niet mee gaan sjouwen. Wil je echt je klikpedalen monteren voor je reis en bevallen ze onderweg toch echt niet, dan kun je altijd nog onderweg andere pedalen kopen. Vind je dat geen goed idee, dan is er nog wel een optie. Je schrijft niet wat voor klikpedalen je hebt, maar er zijn ook adapters om klikpedalen in een platform- of kooipedaal te veranderen - ervaring heb ik er niet mee, maar dat is wel lichter en kleiner dan een reserveset pedalen om mee te nemen.

Nog even om spraakverwarring te voorkomen: de cassette zit op je achternaaf, wat aan je crank zit heten de voorbladen of kettingbladen.

Succes met de voorbereidingen!

Carl
Carl schreef:
di 22 mei, 2018 22:43
maar er zijn ook adapters om klikpedalen in een platform- of kooipedaal te veranderen - ervaring heb ik er niet mee, maar dat is wel lichter en kleiner dan een reserveset pedalen om mee te nemen.

Shimano’s SM-PD22 die je in een SPD pedaal kunt klikken zijn prima om je klikpedalen te voorzien van reflectoren, maar om langere tijd zonder klikschoenen te fietsen niet geschikt. Er komt snel slijtage aan het kunststof wat in het metaal van het pedaal klikt, waardoor je niet meer fijn op je pedalen kunt trappen. Voor incidenteel een stuk fietsen zonder klikschoenen prima geschikt, maar als dat voor langere afstanden moet zou ik een pedaal nemen met slechts aan 1 kant de mogelijkheid om in te klikken.
PD M620 staat er op de pedalen.
Ik weet nog niet of ik het ga durven met de klikpedalen.
Maar als ik ze meeneem en het valt tegen, koop ik me daar wel wat gewone pedalen. Ik heb nog oude klikpedalen liggen, van n andere fiets. Die kan ik er dan beter opzetten en weggeven indien niet nodig denk ik.
Ik dacht daarstraks dat ik het uitklikken onder de knie had, maar toen lukte het toch weer even niet en heb ik een extra toertje rond het plein moeten maken😑😅
Daarom ga je voor het combi-pedaal. Een zijde spd, andere gewoon vlak: https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... ium-1-set/
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... 324-enkel/
Hetlevenismooi schreef:
di 22 mei, 2018 13:14
Op aanraden van jullie ga ik toch voor de zekerheid alles laten nakijken.
Ondertussen de klikpedalen gemonteerd en er even op gereden. djeezes... effe wennen!!
Vragen over klikpedalen:
Omdat ik over een week vertrek ga ik misschien ook nog niet zeker weten of het iets voor mij is. Heb nu vooral moeite met erin te haken.
Ben je al bezig geweest met het instellen van het kliksysteem? ... in 't begin is zo ruim mogelijk instellen de regel zodat je er vlot in en uit kunt klikken.
Na een tijdje (gewenning) stel je ze wat vaster in.