Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Focus: Heel Holland Fietst - Forum Wereldfietser

Focus: Heel Holland Fietst

17 Mei op NPO 2, 21.25

https://www.npo.nl/focus/17-05-2018/VPWON_1283747
Fietsen. In Nederland is het net zo vanzelfsprekend als lopen en ademen. Dat is eigenlijk helemaal niet zo vreemd, want we doen het al meer dan 100 jaar. Daarentegen is de fietsbeweging helemaal niet zo vanzelfsprekend. Er gebeurt namelijk van alles in ons brein wanneer we fietsen.

Focus (tv) onderzocht voor de aflevering Heel Holland Fietst de natuurkunde van de fiets en de neurologie van het fietsen. In de Nederlandse steden en dorpen kan de fiets ons redden van files en vervuiling, maar er bestaat geen betrouwbare routeplanner voor de fiets. En in 2017 waren er voor het eerst in de recente geschiedenis meer dodelijke ongevallen met de fiets dan met de auto.
Dank voor de tip!
Geen betrouwbare routeplanner? Ik vind die van de Fietsersbond anders prima.
Ik heb de aflevering gezien maar heb het "onderzoek naar de natuurkunde van de fiets en de neurologie van het fietsen" gemist. Het enige wat ik me herinner is dat (oudere) fietsers niet te hard in de handvatten moeten knijpen en daarvoor had men een soort van spons-handvatten bedacht. Het waarom is mij geheel ontgaan.
Die sponzen waren tijdens een testrit, om te laten ervaren wanneer je knijpt.
De fysica vond ik juist een van de leukere stukken van het programma.
Polling schreef:
za 19 mei, 2018 16:09
Die sponzen waren tijdens een testrit, om te laten ervaren wanneer je knijpt.
Maar wat is daar fout aan?
Ontspannen fietsen is volgens de makers beter dan met vastgeknepen handen het stuur vast te houden. Dat is ook mijn eigen ervaring, liever handen losjes op / om het stuur dan knijpen in de handvatten.